Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació > Aprendre a menjar bé > Alimentació alternativa

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Els cereals integrals

El seu consum contribueix a disminuir el risc de patir certes malalties.

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 09deDesembrede2003

Estudis realitzats en l’actualitat han posat de manifest els beneficis
que suposa per a la salut el consum de productes integrals (pa, arròs, pasta,
cereals de desdejuni, galetes…), per la qual cosa sembla recomanable incorporar
habitualment aquests aliments en la nostra dieta.

Propietats nutritives més destacables

Els aliments elaborats amb cereals de gra sencer, tenen un contingut nutritiu
i de fibra major que els aliments refinats, ja que en aquest procés s’eliminen
certes parts del cereal, com el segó i el germen.
Entre els nutrients destacats dels aliments integrals estan les
vitamines del grup B, la vitamina E, minerals com a seleni, zinc, coure, magnesi,
fòsfor, ferro i greixos poliinsaturats procedents del germen del cereal.

A més d’aquests avantatges nutricionals, els cereals integrals són més
saborosos i la seva textura és més ferma i cruixent, qualitats que són aprofitades
en la cuina per a preparar productes i plats suculents.

Com cuiden de la nostra de salut

El major contingut en fibra dels aliments integrals és beneficiós per diverses
raons:
– millora el trànsit intestinal i contribueix a prevenir i tractar el restrenyiment,
– exerceix un important paper en la prevenció del càncer, especialment
enfront del de còlon, ja que les partícules responsables del desenvolupament
d’aquesta malaltia (carcinògens) són arrossegades juntament amb la femta,
el que disminueix la seva permanència i temps de contacte amb el revestiment del
intestí,
– la sacietat que produeix el consum d’aliments rics en fibra evita la ingesta
d’altres aliments més calòrics, un aspecte important en les
dietes d’aprimament i com a mesura preventiva enfront de l’obesitat,
– ajuden a reduir els nivells de colesterol i per tant, el risc de malalties
cardíaques.
Les persones amb diabetis també es poden beneficiar del consum de
aliments integrals, ja que aquests tenen un índex glicémico
menor que el dels refinats, és a dir, que després de la seva ingesta no produeixen pics
elevats de glucosa en la sang i la demanda d’insulina és menor.
La vitamina E, a més de protegir les membranes cel·lulars del sistema
nerviós, els glòbuls vermells, les cèl·lules musculars i el sistema
cardiovascular, exerceix un efecte antioxidant capaç de frenar l’acció
dels radicals lliures, que estan implicats en l’aparició
de diverses malalties.

Precaucions

Si no s’està habituat a prendre aliments integrals amb freqüència,
convé augmentar el seu consum a poc a poc, per a evitar molèsties gastrointestinals.
En certes situacions, el consum d’aliments integrals està contraindicat.
Tal és el cado de la diarrea, brots aguts de la malaltia de Crohn o de la
colitis ulcerosa o quan es realitzaran certes exploracions clíniques,
i en aquest cas se sol pautar una dieta pobra en fibra o residu.

Els aliments integrals aprimen?

Moltes persones que es posen a dieta substitueixen els aliments refinats per
altres integrals amb la idea errònia que aquests aporten menys
calories i que poden prendre’ls sense mesurar la quantitat. La composició
dels aliments integrals respecte als refinats, varia sobretot
en el contingut en fibra, vitamines i minerals, nutrients que no influeixen
en les calories totals de l’aliment, per la qual cosa es pot dir que tant
els uns com els altres aporten similar quantitat d’energia.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions