Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Els dolços de Nadal

Torrons, massapans, guirlaches i polvorons tenen una presència indiscutible en els dies nadalencs

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 23deDesembrede2003

Torrons, massapans i guirlaches

Estan
elaborats a base de mel i/o sucres i ametlles, que determinen
en gran manera el seu valor energètic i nutritiu. A la mescla es poden
addicionar altres elements (clara i rovell d’ou, fruita seca, pastes de
fruites, xocolata, cacau, cafè, llet, nata, farines, melmelades, cereals
inflats, licors, gelatina, coco, etc.), a més d’aigua i additius
autoritzats.

Aquests dolços es consideren aliments energètics, on malgrat
el seu elevat contingut en greix, la major proporció la constitueixen els
àcids grassos insaturats (greix beneficiós), abundants en la fruita seca
empleats. D’altra banda, entre els ingredients bàsics utilitzats
per a elaborar la massa de molts torrons, massapans i guirlaches, no s’inclou
cap que estigui contraindicat en cas de celiaquía (intolerància
al gluten, és a dir, a la proteïna continguda en certs cereals, com
el blat, civada, ordi, sègol i triticale -híbrid de blat i sègol-).

No obstant això, l’oblia que recobreix la massa, en molts casos s’elabora amb
farina de blat, per la qual cosa caldria llegir amb deteniment la llista
d’ingredients de cada torró per a assegurar-se que es poden consumir
en aquest cas.

Polvorons

la fructosa aporta les
mateixes calories o fins i tot més que la sacarosa

Un dels ingredients bàsics dels polvorons és el llard de porc o
la mantega (totes dues riques en greix saturat, greix perjudicial) que es barreja amb
farina i saborizantes (canyella, vi, llimona). L’adjectiu
beneficiosa/perjudicial atén la capacitat d’aquests nutrients de modular
els nivells de colesterol en sang. La beneficiosa té la capacitat de
reduir els nivells plasmàtics de colesterol, és cardiosaludable;
mentre que l’excés de greix perjudicial es relaciona amb nivells elevats de
colesterol.

Per aquest motiu, els torrons durs i tous, abundants
en ametlles, o altres torrons amb fruita seca, a més de massapans
i guirlaches, seran els dolços d’elecció en cas de colesterol
alt, en lloc dels polvorons.

Torrons i altres dolços sense sucre

La resposta dels fabricants per a satisfer la demanda de gran part de
la societat que per problemes de salut, com és el cas de la diabetis i la
obesitat, no poden prendre els típics dolços nadalencs, és un
fet. I d’un any a un altre apareixen en el mercat varietats acompanyades
del missatge “amb fructosa” o “sense sucre afegit”.
La majoria de consumidors que llegeixen en l’envàs qualsevol d’aquests
missatges creu amb seguretat que es tracta d’un producte menys calòric.

Però no sempre és així. Quan el sucre utilitzat és substituït
per edulcorants sense calories (sacarina, aspartame, ciclamat, acesulfame)
o edulcorants del tipus polioles o sucres alcohol (sorbitol, maltitol o
xilitol), presenten menys calories. No ocorre el mateix si el
producte porta fructosa en lloc de sacarosa (sucre comú).
La fructosa és un edulcorant que ofereix un avantatge per a les persones diabètiques,
ja que produeix escassos efectes en el nivell de glucosa en la sang i no estimula
la secreció d’insulina.

Això explica que els qui tenen diabetis
puguin consumir aquests dolços amb fructosa, i puguin gaudir del plaer que
proporciona un dolç sense que s’alteri la seva glucèmia (nivell de glucosa en sang),
sempre que no abusin del consum. No obstant això, la fructosa aporta les
mateixes calories que la sacarosa, i per tant, el producte amb fructosa
té les mateixes calories, o fins i tot més que si portés sacarosa.
Aquesta és la raó per la qual els productes amb fructosa no s’aconsellin
en cas d’excés de pes.

LA FRUITA SECA

Img frutos secos1La fruita seca, com les ametlles, pinyons i
nous, i les fruites dessecades, com orejones,
prunes i panses, cada vegada guanyen més quota de mercat en
aquestes dates. Sens dubte, una alternativa dolça i deliciosa, més saludable
als típics productes nadalencs, sense oblidar que es tracta
també d’aliments energètics. En la fruita seca abunden
els greixos, que encara que beneficioses, aporten calories. Les fruites dessecades són “concentrats” de sucres senzills.
Això obliga a consumir-los amb moderació en cas de seguir dietes de
control de pes, de greix o sucres.

ALIMENTS ENERGÈTICS

Tots aquests productes es caracteritzen per la seva elevada aportació energètica, per aquest motiu el seu consum estigui desaconsellat en cas de seguir dietes hipocalóricas (excés de pes), dietes controlades en greixos (problemes hepàtics i de vesícula biliar) i en hidrats de carboni (diabetis, hipertrigliceridemia, pancreatitis). A més, la gran quantitat de greixos d’aquests dolços fa que la digestió s’allargui i un consum exagerat pot provocar problemes digestius i, fins i tot, diarrea. La moderació és la clau per a gaudir de l’agradable sabor que proporciona un dolç.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions