Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Els excessos nadalencs i la font del benestar

Un repàs per la influència que exerceix l'ambient nadalenc en les emocions i decisions, incloses les dietètiques

img_excesos navidenos uni hd

“Què bé està tot!”. “Sí, solament una vegada a l’any es pot menjar d’aquests”. “És que s’està tan a gust…”. Aquestes frases tan familiars són exemples d’aquests paranys mentals que començaran a aparèixer en breu. El Nadal ofereix l’ambient més adequat per deixar-se portar, per cedir en aquest obsessiu control sobre l’armari, el mirall, la taula o el menú. Aquest ambient promou l’excés de consum, no solament de roba, regals o joguines sinó, sobretot, d’aliments. Què ens passa en Nadal? Ho analitzem en el següent article.

Imatge: Anna_Shepulova

En Nadal tot està ric i apetecible. Fins i tot hi ha moltes coses que habitualment no provem, però que en aquestes dates sí ho fem perquè veiem que altres persones al nostre al voltant ho fan. A més, el seu consum es converteix en motius extraordinaris per sentir-se bé, i no caure en aquestes culpabilitats immediates després de qualsevol acte que s’ha meditat poc.

Les persones pensem que hem de reflexionar molt tot el que fem, que hem de mesurar i organitzar cada cosa “perquè no s’escapi al control”. En aquestes dates, això és encara més complicat. L’ambient obesogénico que ens envolta durant tot l’any és encara més intens i temptador a les festes nadalenques. Per tant, durant aquestes dates podem caure amb facilitat en aquest altre parany mental, que curiosament fa que acumulem tensió i malestar i que, sobretot, experimentarem en finalitzar aquest període festiu.

En Nadal venen els dolços, els grans menjars i, sobretot, els grans sopars. Tornen els que estan fora, els que veiem poc, els records de l’any, els desitjos dels propers… És quan ens anem de menjar amb els companys de l’empresa, quan reflexionem sobre la utilitat i oportunitat del que fem cada dia de la resta de l’any. En les taules de Nadal és on apareixen aquestes coses que ens hem d’explicar, i que no tenim temps habitualment per fer-ho. En aquestes taules no hi ha perfecció, hi ha moments.

En les taules de Nadal, busquem ser nosaltres mateixos envoltats de gent a la qual estimem -i no tant-, permetent-nos el luxe de sentir-nos més lliures mentre mengem i bevem. Portem l’excés no solament a menjar i beure en quantitats que amb freqüència no seríem capaces, sinó també a la confiança, a veure a l’altre més proper, de forma diferent, “amb altres ulls” o amb altres actituds.

Sí, sembla ser que l’excés també porta a l’empatia, a la mostres d’afecte, a la solidaritat, al respecte a la tradició, a la proximitat familiar. Ens tornem més excessius -diguem-ho així- quan arriba el Nadal. Aquesta excesividad es tradueix en la font del benestar, en aquest desig incontenible de viure el Nadal (fins i tot de detestar-la també). Aquest excés forma part del Nadal i és molt difícil poder evitar-ho.

És molt probable que quan vostè s’acomodi en cada taula d’aquest Nadal, aquest estrès que li serveix d’excusa diàriament per posposar tasques i justificar-se no se sent amb vostè. És molt probable que percebi que vol seguir assegut en aquesta cadira, negant i desitjant que arribi el següent plat o la següent ampolla, per seguir descobrint la seva “parcel·la més positiva”.

Evitar la ressaca nadalenca

És important ser conscients que estem embolicats en l’ambient nadalenc, per les llums, els aparadors, els dolços, els regals… però també que estem realitzant una alimentació inadequada durant aquests dies. Estem prenent gran quantitat de greixos saturats, de sucres, d’alcohol. Estem sopant molt trigui i de forma copiosa, prenent poca fruita i fent poc exercici físic. En definitiva, estem portant un estil de vida molt poc saludable. Per tot això, al malestar citat abans s’uneix la sensació que ens envaeix després de finalitzar el Nadal sobre la necessitat d’apuntar-nos a un gimnàs o de fer dietes per “compensar”, “desintoxicar” o “depurar” ja amb vista a l’estiu.

Per aquestes raons, és fonamental que durant el Nadal intentem no canviar massa els nostres hàbits de l’any si són saludables, gaudir amb la família i amb els amics, però procurant no caure en conductes que ens puguin perjudicar i que aquests dies ens envolten. És important incorporar a la nostra dieta -i al menú- fruites i verdures, moderar el consum d’alcohol, reduir els sopars copiosos i donar llargs passejos amb amics per les ciutats adornades de llums i colors, de les quals podem gaudir al mateix temps que beneficiem la nostra salut.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions