Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Els millors aliments per a entrar en calor

A la tardor i a l'hivern, alguns aliments ajuden a mantenir la calor corporal i a millorar les defenses de l'organisme

Img potaje calor hd Imatge: LearningLark

A mesura que baixen les temperatures, és necessari augmentar les defenses de l’organisme i mantenir la calor corporal. En aquests mesos de fred, els refredats, els catarros i la grip són freqüents i l’alimentació pot ser molt útil per a mantenir-los a ratlla. Però, a més, el cos demana aliments calents o que ajudin a mantenir la seva temperatura habitual. Excepte algunes excepcions, ja no és temps d’amanides fresques, ni batuts gelats. Ara són necessaris aliments que ens aportin calor. A continuació s’explica quins són els millors aliments per a fer front al fred i quins ajuden a augmentar les defenses.

Img potaje calor
Imatge: LearningLark

Aliments per a fer front al fred

Per a combatre el fred, és necessari abrigar-se, però també és important alimentar-se bé. De fet, una de les maneres més eficaces per a recuperar la sensació de calidesa i benestar és ingerir els aliments adequats que serveixin a aquest propòsit. Una dieta calenta i rica en nutrients és imprescindible per a entrar en calor i mantenir la temperatura corporal.

  • Brous. Són un aliment bàsic i clàssic durant l’època hivernal. Els brous ajuden l’organisme a mantenir la temperatura corporal o recuperar-la i aporten nutrients essencials. Una bona opció és el brou de pollastre, a base de pastanaga, porro, api, ceba i pollastre. No obstant això, poden afegir-se o modificar-se els ingredients i elaborar la recepta amb les verdures que més ens agradin.
  • Infusions. Una altra opció per a ajudar l’organisme a entrar en calor. Basades en diferents plantes, les infusions són una alternativa molt recomanable i amb nombrosos beneficis per a la salut. Aporten gran quantitat d’antioxidants, afavoreixen la digestió i ajuden a depurar l’organisme.
  • Begudes calentes. A part de les infusions, també és útil beure cafè, llet o xocolata calenta.
  • Aliments energètics. Els aliments energizantes ajuden l’organisme a combatre el fred, no tant per la temperatura en la qual se serveixen, sinó perquè aporten energia. En aquest grup destaquen els hidrats de carboni d’absorció lenta, sobretot, els llegums i l’arròs. Aquests deliciosos aliments brinden a l’organisme l’energia necessària per a combatre un dur dia d’hivern. A més, afegeixen proteïnes, fibra i nombroses vitamines. Poden consumir-se en forma de potaje, caldosos o, fins i tot, en un mateix plat. L’arròs amb llenties és una font de proteïna de molt elevat poder biològic. La paella de pollastre és també una estupenda alternativa.

En definitiva, s’han de triar aliments reconfortants, receptes “de cullera” riques en nutrients (no en calories) i calentes. Potajes, sopes, purés, verdures braseadas, bullits o cremes són preparacions idònies per a aquestes dates.

Aliments que ajuden a augmentar les defenses

Aquesta època de l’any és la més propensa als refredats i catarros, fruit del descens de les temperatures i de les defenses. És important conèixer quins aliments ajuden l’organisme a mantenir un sistema immunitari a prova de fred.

  • Fruites. Les fruites (i les verdures) són font d’antioxidants, vitamines i minerals. Es recomana una ingesta de cinc racions al dia. La vitamina C destaca en aquesta mena d’aliments i, tal com apunten diversos estudis, aquesta ajuda a reduir els símptomes del refredat i a prevenir-los. Els experts assenyalen que és important el seu consum durant tot l’any i que convé augmentar la dosi quan arriba l’hivern. Entre les fruites que la contenen, sobresurt el kiwi, que aporta gairebé el doble de vitamina C que una taronja. El seu consum ajuda a millorar la resposta immune de l’organisme davant diverses infeccions. L’organisme humà no produeix vitamina C ni l’emmagatzema, per la qual cosa és important en la dieta. Taronges i mandarines són, juntament amb els kiwis, els fruits per excel·lència de l’hivern.
  • Verdures. Entre les verdures destaca la ceba, amb un gran poder depuratiu i amb efecte antisèptic. També les carxofes, bledes i espàrrecs són idonis per a consumir calents en forma de cremes o purés. Els espinacs (riques en vitamines K, A, B, C i E, potassi, calci, fòsfor, zinc, àcid fòlic i ferro) ajuden a la resposta de l’organisme enfront de virus i bacteris. La pastanaga, rica en vitamina A, enforteix la immunitat cel·lular en evitar l’acció de patògens externs. Aquests aliments són els que més ajuden l’organisme a millorar les defenses i mantenir el cos sa durant l’hivern.
  • Proteïnes. Les proteïnes han d’estar presents en la dieta habitual de l’adult i han d’ingerir-se en quantitats apropiades, ja que exerceixen funcions molt importants en l’organisme, com el bon funcionament del sistema immunitari. Les proteïnes d’alt valor biològic són les més adequades: la carn, el peix, els ous i els lactis com el iogurt, el formatge o la llet. Les proteïnes vegetals són també importants, com la soia, els llegums, el tofu o la quinoa.
    • RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions