Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Els millors aliments per a la pell

Una dieta rica en fruites, verdures i llegums ajuda a mantenir la salut de l'organisme i a prevenir diverses malalties, també de la pell

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 11deAbrilde2016
img_mejores alimentos piel hd

Amb l’arribada de la primavera i el canvi d’armari, la pell està de nou en contacte amb l’aire lliure i el sol i volem lluir-la bonica, però també sana. A més de les cremes hidratantes i els protectors solars, l’alimentació exerceix un paper molt important en la cura de l’organisme, inclosa la pell. Però, hi ha aliments o ingredients específics per a aquesta fi? Existeixen aliments “bons i dolents” per a la pell? Quins són i quin efecte posseeixen? En el següent article es repassa la relació entre la dieta i la prevenció de certes patologies dermatológicas.

Img mejores alimentos piel
Imatge: HASLOO

Alimentació i dermatologia

La pell és l’òrgan més gran del cos i, a més, una de les parts que primer veuen els altres. Per això, el seu aspecte contribueix en gran part a la nostra percepció de salut i bellesa d’una persona. Existeixen múltiples factors que poden afectar a la capacitat funcional i la integritat estructural de la pell. Factors genètics i ambientals, com l’exposició solar, l’abús de drogues o els hàbits dietètics, han estat implicats en les alteracions de la pell i l’envelliment. No obstant això, a pesar que la dieta és un dels factors tradicionalment relacionats amb la salut dermatológica, estudiar el consum específic de nutrients o aliments i els seus efectes sobre ella és difícil, la qual cosa complica tenir informació fiable sobre aquesta relació.

Existeixen algunes malalties en les quals l’alimentació ja s’associava amb l’etiopatología de les mateixes, com és el cas de les al·lèrgies alimentàries o de la dermatitis herpetiforme. No obstant això, moltes altres malalties de la pell no s’han vinculat tradicionalment amb la nutrició… fins ara. És el cas de l’acne , la psoriasis, l’envelliment de la pell i el càncer de pell de tipus no melanoma, entre uns altres. En algunes ocasions la dieta pot influir sobre el curs d’aquestes afeccions, com en el cas de l’acne; i en unes altres pot formar part de les recomanacions de prevenció, com en el cas del càncer de pell i l’envelliment cutani.

Dieta i acne

La relació entre dieta i acne porta estudiant-se des de fa diverses dècades, encara que en els primers anys de recerca els dermatólogos no trobaven cap tipus de relació. En els anys 60, es va indagar molt en la possible associació entre l’acne i la xocolata, sense trobar proves concloents. No obstant això, estudis més recents han reevaluado els possibles errors metodològics dels estudis més antics sobre dieta i acne i han començat a engegar de nou recerques per esclarir aquesta relació. Han trobat evidències amb els productes làctics, encara que una associació feble, i amb certs patrons dietètics, tals com l’elevada càrrega glicémica, típica del patró dietètic occidental.

Dieta i càncer de pell de tipus no melanoma

Nombrosos estudis han observat que una dieta rica en fruites i verdures redueix el risc de càncer i que aquesta disminució del risc és més fort en certs tipus, com el càncer de pulmó i el de còlon. Recerques en animals d’experimentació i en humans recolzen també aquests resultats en el càncer de pell. En aquest sentit, s’estan analitzant components dietètics com els antioxidants, la vitamina C i I, el seleni, el beta-caroteno i uns altres múltiples fitonutrientes (composts presents en aliments d’origen vegetal). Una anotació d’interès: en els estudis realitzats en humans amb suplements orals d’aquests nutrients no han observat resultats positius, no obstant això, els duts a terme amb canvis en el consum d’aliments d’origen vegetal sí han estat positius.

Dieta i envelliment de la pell

Les arrugues i els solcs en la pell són causats per la falta d’elasticitat; estan relacionats amb canvis en les fibres elàstiques i de col·làgen de la pell. La recerca científica actual està tractant d’esbrinar l’efecte que provoca el consum de sucres sobre la pell, ja que sembla que la glucosa, la fructosa i la hiperglicemia podrien afavorir la pèrdua d’elasticitat de la pell. Coccions com el grill, la fritada o els rostits a altes temperatures també podrien contribuir a la pèrdua d’elasticitat de la pell, mentre que les espècies podrien enlentecer aquest procés.

Recomanacions dietètiques per a la cura de la pell

A la vista de la recerca actual, de nou sembla que el patró dietètic global és la clau per aconseguir un bon estat de salut en la pell. L’objectiu hauria de ser, per tant, aconseguir un patró dietètic saludable, tal com aconsellen totes les societats científiques que estudien la relació entre l’alimentació i la salut.

Així, s’hauria de limitar el consum de greix, sobretot de greix saturat, a més de la ingesta excessiva de sucres i sal. S’hauria de promoure el consum d’aliments d’origen vegetal, especialment fruites fresques, hortalisses, verdures, llegums i fruita seca. I, per descomptat, caldria limitar la presa d’alcohol.

Etiquetes:

Dieta piel-ca

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions