Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Els millors aliments per portar al col·le

Els aliments que els nens porten en la motxilla per menjar a mitjan matí o per berenar han de contribuir al seu creixement i desenvolupament de forma òptima

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 20deSetembrede2012
Img alimentos cole hd Imatge: Melissa

S’acaba l’estiu i una de les primeres tasques és la preparació de la volta al col·le. Més enllà de motxilles, estoigs i llibres, començar l’escola també suposa organitzar horaris, sopars i menjars. Del desori de les vacances es passa a l’ordre en molts àmbits que han estat descurats durant els mesos de juliol i agost. L’alimentació és un d’ells, i cuidar el que es menja a casa és important, però no suficient. Els aliments que el nen porta en la motxilla per prendre a mitjan matí o per berenar han de contribuir al seu creixement i desenvolupament. En aquest article es proposen recomanacions per al desdejuni, idees per menjar en l’esbarjo i suggeriments per als berenars.

Img alimentos cole
Imatge: Melissa

Recomanacions per al desdejuni dels nens

Perquè no transcorrin massa hores entre els menjars, alguna cosa que podria suposar una falta d’energia en els nens, es recomana repartir les ingestes al llarg del dia en unes 5 o 6 ocasions.

Sotmetre als nens a un dejuni excessiu pot afectar al seu rendiment físic i intel·lectual

La primera del dia, que es realitza després de moltes hores sense provar mos, és el desdejuni. Per això, és important desdejunar a casa abans d’anar al col·legi, per evitar que les hores en dejú siguin excessives. Si no s’ingereix gens fins a l’hora de l’esbarjo a l’escola, alguna cosa que segons les enquestes fan entre un 10% i un 15% dels menors, se sotmet a l’organisme del petit a un dejuni d’unes 12-15 hores, la qual cosa pot afectar al seu rendiment físic i intel·lectual, així com al seu estat d’ànim.

En contrapartida, i sense restar-li importància a aquesta primera presa, no s’hauria de caure en la situació oposada: alguns pares, amb la intenció d’aconseguir que els seus fills desdejunin, els obliguen a menjar o els ofereixen els seus aliments preferits, sense tenir en consideració si són o no adequats des del punt de vista nutricional. Amb la finalitat d’evitar aquestes situacions, es proposen els següents consells:

  • Aixecar-se amb temps suficient per desdejunar amb tranquil·litat.
  • Per a això, també és imprescindible ficar-se al llit primerenc.
  • Menjar adults i nens junts en la taula.
  • Proposar als petits una varietat d’aliments saludables i deixar-los escollir els que més els vinguin de gust.

És convenient que el primer menjar del dia, la que es realitza a casa, sigui també la més completa i energètica. Però més important que la quantitat d’aliments, és la seva qualitat, és a dir, el tipus d’aliments que s’ofereixen. Les recomanacions sobre la composició idònia d’un desdejuni saludable i complet inclouen tres grups d’aliments:

  • Pa, torrades i cereals del desdejuni integrals.
  • Llet, iogurt i formatge (de preferència, descremats o semidesnatados).
  • Fruita fresca sencera i de temporada.

Idees per menjar en l’esbarjo

Els aliments recomanats per al desdejuni es poden repartir en dues preses. Incloure una ingesta complementària a mitjan matí evita arribar amb massa gana al menjar del migdia. Per completar el desdejuni realitzat a casa, es proposen els següents tentempiés per a l’hora de l’esbarjo:

  • Fruites fresques senceres (tipus plàtan, mandarines o albercocs) o tallades i guardades en una carmanyola (grillons de taronja, trossos de pera, cireres o maduixes).
  • Fruita seca crua o torrats, sense sal (nous, ametlles o avellanes, entre uns altres).
  • Fruites dessecades (panses, orejones o prunes passes, entre altres).
  • Bastons o palitos de pa, millor integrals i sense sal.
  • Petits entrepans de formatge tendre o fresc, pernil guarit o bullit, amb vegetals o amb humus o alvocat.
  • La majoria de les escoles ofereixen recomanacions sobre els aliments que els alumnes poden portar al centre educatiu per menjar durant l’esbarjo del matí. Algunes prohibeixen la brioixeria, unes altres la reserven per a dies ocasionals i hi ha algunes que instauren el “dia de la fruita”, el “dia de l’entrepà” o el “dia de la fruita seca”. D’aquesta manera, juntament amb la creixent preocupació dels pares per l’alimentació dels seus fills, la qualitat nutricional de la ingesta de mitjana demà és cada vegada més satisfactòria.

    Suggeriments per als berenars dels petits

    Els tentempiés del matí milloren amb iniciatives que promouen la salut. En canvi, els berenars, que es fan gairebé sempre en sortir del col·legi, són en molts casos millorables.

    La millor beguda per acompanyar qualsevol menjar és l’aigua

    Per començar, és imprescindible recordar que la millor beguda per acompanyar qualsevol menjar, inclosa el berenar, és l’aigua . Els sucs i altres begudes ensucrades, barrejades o no amb llet, haurien de reservar-se per a ocasions especials.

    En segon lloc, el tipus i la quantitat d’aliments per incloure en el berenar poden variar en funció de l’activitat que vagi a realitzar el nen amb posterioritat. Si, com seria desitjable, anirà al parc a jugar, a muntar amb bici o a corretear després d’una pilota amb els seus amics, necessitarà més energia. Llavors, un entrepà o uns fruits frescos són una opció idònia. Si després de l’escola el petit estarà assegut més hores, una o dues peces de fruita o un iogurt (al que se li pot afegir fruita trossejada) serien suficients.

    Carmanyoles en el col·legi

    El debat sobre el retorn del táper a l’escola és recent i intens. Més enllà de les potencials dificultats associades a qualsevol nova mesura que s’implanta, seran de gran utilitat unes instruccions clares perquè els pares que ho necessitin puguin tenir indicacions sobre com planificar de forma correcta els menús. En aquesta línia, l’Agència de Salut Pública de Catalunya, en els documents ‘L’alimentació saludable en l’etapa escolar’ i ‘Recomanacions per millorar la qualitat de les programacions de menús’, presentats aquest estiu, ofereix consells sobre el tipus d’aliments que s’han d’incloure, les estructures bàsiques dels menjars de carmanyola, així com exemples molt útils per a les famílies.

    RSS. Sigue informado

    Et pot interessar:

    Infografies | Fotografies | Investigacions