Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Els mites més estesos sobre la llet descremada

La llet descremada és un dels làctics més consumits en l'actualitat, encara que circulen alguns mites sobri sobre la seva composició nutricional i producció

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 18deJuliolde2016
Img leche desnatada mitos hd Imatge: nevodka

Els derivats làctics descremats formen part de la compra setmanal de moltes llars. La creixent preocupació sobre l’estat de salut i la seva relació amb l’alimentació ha promogut un augment en l’adquisicón de productes descremats, light i hipocalóricos; i la gamma de productes làctics (llet, iogurts, formatges i altres derivats làctics) ha seguit el camí per adaptar-se a les demandes de la societat actual. Les llets semi i descremades són un de les làctics més consumits, encara que circulen alguns mites sobre la seva composició nutricional i producció. Què hi ha de cert en ells? Aquest article tracta de bandejar les falses creences que existeixen sobre la llet descremada i aporta dades sobre el seu contingut nutricional i la freqüència de la seva ingesta.

Img leche desnatada mitos
Imatge: nevodka

Falses creences sobre la llet descremada

  • Un dels mites més estesos sosté que la llet descremada es produeix afegint aigua a la llet sencera. L’etiquetatge i control que avui dia rep la llet descremada impedeix que es dugui a terme un frau d’aquestes característiques sense ser detectat amb facilitat a nivell analític. A més, la producció de llet descremada no passa per diluir la llet descremada, sinó al contrari. La producció de llet en l’actualitat es realitza obtenint en primer lloc una llet descremada, a la qual després s’afegeix el greix, en el cas de la llet semi i sencera, per normalitzar el contingut gras de tota la llet produïda.
  • Un altre dels bulos més difosos sobre la llet descremada és que “no alimenta”, és a dir, que el seu contingut nutricional és escàs. Com s’explica a continuació detalladament, aquesta afirmació és falsa, ja que la principal diferència nutricional entre ambdues llets és la referent al contingut gras de la llet, però no afecta a la resta de la composició nutricional de la mateixa.
  • Relacionat amb l’anterior, un altre dels mites difosos sobre la llet descremada és el que té a veure amb el contingut en calci de la mateixa, ja que molta gent creu que el contingut en calci de la llet descremada difereix enormement del de la llet sencera. I això no és cert. La llet sencera i la llet descremada posseeixen una quantitat de calci gairebé equivalent, encara que sí varia el seu contingut en vitamina D. Tots dos tipus de llet poden ajudar a cobrir els requeriments diaris de calci.
  • Una altra de les tendències dietètiques actuals consisteix a evitar al màxim possible el greix, sobretot el greix d’origen animal. Per això, una de les creences més habituals és que, sempre que es pugui, és millor prendre llet descremada. En aquest cas, cal destacar que l’elecció entre una llet sencera, semi o descremada dependrà de l’estat de salut de l’individu que la consuma i de la resta del seu patró alimentari. Així doncs, individus amb algun estat patològic que requereixi restricció del greix de la dieta haurien d’optar per beure una llet amb contingut gras reduït, mentre que persones en un òptim estat de salut no tindrien per què reduir el contingut gras de la llet, encara que sí que haurien d’evitar altres derivats làctics rics en greixos i sucres.

Contingut nutricional de la llet descremada

El Codi Alimentari Español (CAU) defineix a la llet natural com el producte íntegre, no alterat ni adulterat i sense calostres, del munyiment higiènic, regular, complet i ininterromput de les femelles mamíferas domèstiques sanes i ben alimentades. Amb la denominació genèrica de llet es comprèn única i exclusivament la llet natural de vaca. Les llets produïdes per altres femelles d’animals domèstics es designaran indicant, a més, el nom de l’espècie corresponent: llet d’ovella, llet de cabra, etc.

Les llets semi o descremades són modificades mitjançant processos industrials per disminuir la quantitat de greix de la llet sencera. El seu contingut nutricional destaca pel seu elevat percentatge d’aigua , que se situa entre un 89% i un 92%. La llet és un aliment amb un contingut moderat en hidrats de carboni (4,5 g/100 g d’aliment, en la seva majoria lactosa) i en proteïnes (al voltant de 3 g/100 g d’aliment), sense que existeixin distincions entre llet sencera i descremada a aquest nivell.

La diferència principal es troba en el contingut de greix de la llet, que se situa en un 3,5% en la llet sencera (per normativa ha de ser mínim d’un 3,2% en la llet UHT), un 1,5% en la llet semi (per normativa ha de situar-se entre 1,5-1,8% en la llet UHT) i un 0-0,1% en la llet descremada (per normativa màxim un 0,3 en la llet UHT). El valor calòric de la llet variarà sobretot segons el contingut gras de la mateixa. Així doncs, mentre que la llet sencera aporta unes 65 kcal per cada 100 ml, la llet descremada conté gairebé la meitat d’aquesta aportació calòrica; unes 30 kcal/100 ml. La llet és un aliment amb un contingut nul en fibra dietètica i que destaca pel seu contingut en alguns micronutrientes que la fan font interessant de calci (100-120 mg/100 g) i vitamina B12.

Recomanacions i exemples de consum

Els làctics en general i la llet en concret són aliments que ajuden a aconseguir els requeriments diaris de calci en la dieta, de manera que, segons rang d’edat i sexe, el consum recomanat de làctics serà de dos a quatre racions diàries. Si la ingesta de llet es produeix en moments com el desdejuni o el berenar, la llet pot acompanyar-se de fruita variada o cereals sense sucres afegits.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions