Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Els mètodes més utilitzats per a l’operació bikini

Privar-se dels aliments amb gluten, fer la dieta de la carxofa o de la llimona i emprar cremes i faixes reductores són alguns dels plans que s'engeguen per aprimar de cara a l'estiu

img_op bikini hd

Comença l’estiu i, amb ell, la” operació bikini“, aquest afany per perdre quilos i greix de la manera més ràpida possible. En aquesta època de l’any, quan la roba i les activitats no dissimulen el sobrepès, moltes persones es miren al mirall amb el desig de veure’s millor. Gairebé set de cada deu adults -la majoria dones, però també homes- posen en pràctica diversos mètodes i dietes per reduir centímetres i grams. El resultat? Es posa en risc la salut i l’autoestima , mentre es perd més diners que peso. Els següents són alguns exemples de mètodes ineficaços per aprimar.

Img op bikini
Imatge: photography33

1. La faixa reductora

  • Cost: 25 euros o més la unitat, amb una durada aproximada de sis mesos.
  • Mètode: consisteix en una faixa que conté cafeïna i llard de karité (arbre de mantega), molt utilitzada en cremes de cosmètica encara que és un greix comestible, i un microtejido que masajea la pell. Perquè sigui més efectiva, cal moure’s i portar-la vuit hores al dia.
  • Inconvenients: és una solució temporal, les usuàries reconeixen passar calor i no ser fidels a la seva ocupació.
  • Eficàcia: no és perjudicial per a la salut, però quan deixa d’utilitzar-se es torna a la situació anterior i amb major flacidez en la pell. Funciona per els qui estan ben de pes i solament volen perdre una talla.

2. Dietes sense carn o sense gluten, el mètode d’algunes famoses

  • Cost: zero, excepte en el cas de dieta sense gluten, els aliments del qual costen tres vegades més que el preu normal.
  • Mètode: deixar de menjar carn i aliments que continguin gluten. Pel que sembla, a alguna famosa li ha funcionat, encara que és important recordar que elles no són diferents a les altres dones i que també han sofert el” efecte yoyó” sovint.
  • Inconvenients: una dieta vegetariana ha de saber portar-se ben perquè no provoqui manques nutricionals, mentre que una dieta sense gluten també serà incompleta i pot produir algun dèficit nutricional sense necessitat.
  • Eficàcia: molt dubtosa. No hi ha cap estudi que relacioni la dieta vegetariana o sense gluten amb la pèrdua de pes.

3. La dieta de la llimona o el mètode del Dr. Martine André

  • Cost: el mètode en si no suposa una despesa addicional, però recuperar-se dels seus efectes secundaris pot sortir molt car.
  • Mètode: consisteix a beure el suc d’una llimona diluïda en un got d’aigua calenta almenys quatre vegades al dia, sempre en dejú, i assaonat amb sirope d’arce i pebre de cayena. També cal amanir els plats amb dues cullerades soperes de suc de llimona.
  • Inconvenients: promet una pèrdua de fins a un quilo diari, la qual cosa ja és de per si mateix perillós per a l’organisme. Hi ha una major exposició a patir gastritis o úlceres gàstriques i provoca nàusees, diarrea, còlics estomacals i lesions en la mucosa gàstrica. També és perjudicial per a l’esmalt de les dents, que descalcifica i exposa a les càries, a més de produir baixada de defenses i glòbuls vermells. Martine André, el suposat doctor a qui s’atribueix el mètode, no existeix, almenys no associat a aquesta dieta. És molt important desconfiar de dietes amb nom i cognom, com el mètode Dukan o la dieta Perricone.
  • Eficàcia: és un exemple clar de pèrdua de pes a costa de la pròpia salut. Suposa una alimentació desequilibrada amb manca de nutrients. Tot això no significa que la llimona sigui dolenta, sinó que a l’excés pot ser molt perjudicial.

4. La dieta de les sals

  • Cost: uns 10 euros per flascó.
  • Mètode: consisteix a utilitzar algunes de les sals de Schüssler amb la finalitat d’eliminar toxines, perdre el greix que no es desitja durant la nit i controlar l’ansietat al migdia.
  • Inconvenients: si s’estudien les sals de Schüssler, científic del segle XIX, es comprova que defensava el “enfortiment dels nervis”, i no el “control de l’ansietat al migdia”. Es referia a “estabilitzar el metabolisme”, però no a “cremar els greixos que no vull durant la nit”. També parlava de “millorar el sistema d’excreció”, però no de “regular la funció intestinal als matins”.
  • Eficàcia: molt dubtosa. Com gairebé sempre, es magnifiquen les propietats d’unes substàncies i se’ls atribueixen virtuts que, en realitat, no tenen.

5. La paleodieta

  • Consisteix a copiar l’estil de vida (o d’alimentació) de l’home paleolític, a qui s’imagina prim i musculoso. Per això, aquesta dieta recomana menjar carn, peix, vegetals, fruites, arrels i fruita seca. Per contra, exclou els cereals, els llegums, els productes làctics, el sucre refinat i els olis processats. És a dir, proposa una dieta de caçador-recol·lector, eliminar alguns menjars a l’atzar i fer esports intensos cada poc temps.
  • No hi ha cap evidència dels resultats d’aquest estil de vida, que s’allunya bastant del model de dieta mediterrània, basada en gran part en el cultiu de cereals, olivera i vinya. Tampoc sembla factible al segle XXI.

6. La dieta de la carxofa (un clàssic per a qualsevol època de l’any)

  • Cost: seguir el mètode durant 15 dies suposaria uns 45 euros.
  • Mètode: consisteix a portar una dieta a força de carxofes i prendre càpsules i/o ampollitas de carxofa. Algunes pàgines web recomanen seguir-la solament tres dies i unes altres, 15.
  • Inconvenients: el que promet és preocupant… perdre tres quilos en tres dies! (o 12 kg en 15 dies, per a les propostes més perllongades). El “efecte reboti” és immediat ja que la persona, després de passar-se aquests dies a força de carxofes, menja de nou com abans perquè no ha canviat els seus hàbits alimentaris i engreixa de manera immediata.
  • Eficàcia: des del punt de vista científic, sí està estudiada la relació entre la cinarina (l’àcid fenòlic en la carxofa) i la reducció del colesterol en la sang, però no hi ha cap evidència en la pèrdua de pes. Per tant, és un cas típic de frau i engany.

7. Cremes modeladoras

  • Costen des de 25 euros els 100 ml.
  • Asseguren reduir durant la nit el greix en les parts del cos que la persona vol.

La llista segueix amb múltiples exemples més, com la dieta dels potitos, del sirope d’arce, del greix marró, de la carabassa, del vinagre de poma, la dieta dissociada, la de l’aranja, de les crispetes o del cactus. A tot això se sumen mites, com que prendre fruita per a postres engreixa o que les dietes dels famosos són la millor opció. A més, per completar l’escenari, es troben tot tipus d’aparells estètics, des de la plataforma vibratòria i la presoterapia, fins a la liposucción sense cirurgia, la cavitació o els tractaments de criolipólisis i els sobres substitutius dels menjars, més o menys hiperproteicos.

En conclusió, és bo i saludable dubtar de totes les dietes estàndard, fins i tot encara que s’anunciïn en un meravellós aparador d’una prestigiosa farmàcia, i buscar una solució personalitzada. Cada persona té una fisiologia, un metabolisme, un sexe, una edat, una salut i una història diferents. Per tant, els mètodes adequats han de proposar-los experts en la matèria, professionals de la nutrició humana i dietètica, dietistes-nutricionistes i professionals en activitat física, llicenciats en activitat física i esport.

Etiquetes:

aprimar Dieta

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions