Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Els nutricionistes destaquen els beneficis de la soia per reduir el colesterol i prevenir malalties del cor

Aconsellen consumir aquest llegum sempre dins d'una dieta equilibrada

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 10deNovembrede2004

La soia, un llegum bàsic en la dieta dels orientals, s’està imposant amb força al mercat occidental a causa de la seva riquesa en hidrats de carboni complexos, fibra dietètica i proteïnes vegetals, segons confirmen els experts en nutrició. En concret, el seu contingut en proteïnes és gairebé equivalent al d’origen animal (carn, llet i ous).

Els especialistes destaquen a més els seus provats beneficis a l’hora de reduir el colesterol i prevenir les malalties cardiovasculars, així com per pal·liar els efectes secundaris de la menopausa. Així mateix, reconeixen que és també una bona font de minerals com el magnesi i el ferro, i de vitamines del grup B, en concret B1, B2, B3, B6 i àcid fólico. I per si això fos poc, diuen que la seva elevada aportació de fibra contribueix a prevenir i alleujar el restrenyiment, i a fer més lent el pas dels sucres a la sang (permet regular la glucèmia), la qual cosa resulta beneficiós per als diabètics.

El secret de la soia està, segons els investigadors Sara González i Julio Boza, de Puleva Biotech, en el fet que afavoreix la secreció d’àcids biliars, la qual cosa produeix la reducció del nivell de colesterol en la sang. Així mateix, tots dos especialistes destaquen la teoria que defensa que la proteïna de soia estimula el fetge i aquest reacciona reduint el LDL (colesterol “dolent”) en la sang. També és possible que les isoflavonas d’aquesta leguminosa actuïn com a antioxidants, o afavorint la vasodilatació i reduint d’aquesta manera els danys produïts per aquest tipus de colesterol i els dipòsits que deixa en les parets arterials.

No obstant això, malgrat les seves evidents virtuts, els nutricionistes adverteixen que la soia no és una panacea. “És un bon aliment, però només és un més. No cal negar les seves virtuts, però sempre que es consuma dins d’una dieta variada i equilibrada”, assenyala el cap del Servei d’Endocrinologia de l’Hospital Carlos Hagi de Màlaga, Federico Soriguer, per qui tot forma part d’una moda pels aliments funcionals. En això coincideixen Sara González i Julio Boza. En la seva opinió, el mercat per als productes de soia ha crescut a mesura que els experts en tecnologia i els processadors d’aliments han desenvolupat un major nombre d’aliments funcionals.

Aliment polivalent

Malgrat les reticències de la Unió Europea (UE) pel que fa als productes transgènics, la soia orgànica no es topa amb limitacions. Els productors són conscients que el consum d’aliments d’origen orgànic creix a una mitjana del 300% i no escatimen esforços a l’hora d’incorporar la soia com a part d’una dieta orgànica o com a menjar funcional.

I és que es tracta d’un aliment polivalent. D’ell s’obté gran varietat de productes: farina, oli, lecitina, tofu, productes fermentats amb sal (tamari) o sense sal (tempeh) i uns altres com els brots de soia. Tant la fermentació a càrrec de floridures i bacteris com la germinació (brots), permeten que aquests derivats siguin més fàcils de digerir i que s’enriqueixin en nutrients com la vitamina C i vitamines del grup B.

El millor és optar pel seu valor com a llegum. “És molt més recomanable prendre-la com a verdura, en brots per exemple, abans que com a oli, a causa que es tracta d’un oli extret d’un procés de refinat”, explica Soriguer. Al seu judici, el fet que la soia posseeixi grans propietats nutritives no vol dir que calgui consumir-la diàriament. “La soia és un aliment, no un fàrmac. La seva ingesta resulta molt saludable, però no ha d’utilitzar-se com a substitut de cap altre nutrient”, sentencia el cap d’Endocrinologia del Carlos Hi hagi.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions