Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Els perills de certes dietes i suplements de vitamines i minerals

Certes dietes poden resultar perjudicials per a les vitamines i minerals que necessita el nostre organisme, com també prendre suplements sense recomanació mèdica

suplementos alimenticios Imatge: Bru-nO

Et falten vitamines o minerals? Has de saber que tots els metges als quals consultis et recomanaran que els adquireixis de la dieta, i no de suplements alimentosos. Però cuidat! Hi ha certes dietes que poden resultar contraproduents per a aquests nutrients. Per això, a continuació, t’enumerem aquelles amb les quals has de ser previngut de cara a no perjudicar l’aportació, sobretot, de vitamines. I, a més, t’explicarem els casos concrets en els quals el metge sí que et recomanarà la suplementación.

Dietes amb riscos per a les vitamines

➡️ Dietes hipocalóricas

Les dietes hipocalóricas, és a dir, les que aporten menys d’1.500 quilocalories diàries, poden implicar el risc de retallar l’aportació d’alguns dels micronutrientes necessaris. Cal tenir precaució, sobretot perquè la majoria d’aquests patrons dietètics es realitza sense l’ajuda d’un especialista.
Fins i tot amb assessorament, alguns estudis posen de manifest que, per sota de les 1.500 quilocalories, té lloc una disminució en l’aportació de pràcticament tots els nutrients, però sobretot de vitamines.

➡️ Dietes baixes en greixos

El problema de les dietes baixes en greixos radica que les vitamines A, D, I i K es dissolen en el greix (per això es diuen vitamines liposolubles). Això implica que s’absorbeixen amb més facilitat en presència de greix i que, precisament per la seva qualitat de liposolubles, es troben en les parts grasses dels aliments. No obstant això, també les podem aconseguir amb altres aliments en formes químiques (provitaminas) que s’activen en l’organisme.

Així, no tots els greixos representen perjudicis per a la salut, com les quals estan presents en l’oli d’oliva, l’alvocat o les nous. Demonizar aliments com la fruita seca és un error, ja que es necessiten almenys 30 g de greix al dia per promoure l’absorció de les vitamines liposolubles i garantir així que l’organisme les assimili, a més d’obtenir els àcids grassos essencials (EPA i DHA).

Però, a més, es necessita combinar aliments per aconseguir absorbir millor els nutrients. Un exemple ho tenim en una amanida. Les verdures de fulla, la pastanaga, el tomàquet o la ceba ens aporten vitamines I, K i A, que són liposolubles, per la qual cosa la ingesta de grassa ajuda a absorbir-les millor. I aquesta màgia s’aconsegueix amb el chorrito d’oli d’oliva, que és el de millor qualitat i, a més, aporta vitamina I.

dieta hipocalorica
Imatge: stevepb

Per què no prendre suplements sense control mèdic

Tens dèficit de vitamines o minerals? Cal adquirir-los de la dieta. És el que recomanaran tots els metges als quals es consulti. I existeixen diverses raons per no consumir suplements sense control mèdic:

❌ alguns d’ells no passen pels estrictes controls de qualitat als quals estan subjectes els medicaments.

❌ l’excés d’algunes vitamines pot tenir efectes perjudicials en la salut. Per exemple, una suplementación continuada de vitamina D pot ocasionar una acumulació de calci en els teixits (hipercalcemia, que pot acabar creant problemes d’osteoporosis, càlculs renals, desorientació o arrítmies). Un excés de vitamina A pot implicar danys hepàtics, i dosis superiors de B6 de forma continuada poden derivar en danys neurològics (en concret, en els nervis perifèrics, els que uneixen el cervell i la medul·la espinal amb la resta del cos).

Quan prendre suplements de vitamines i minerals

Solament en casos molt concrets, el metge recomana la suplementación. Aquests són alguns:

✅ Nens durant el seu primer any de vida (vitamina D) i en casos dels molt prematurs (ferro).

✅ En ocasions, es recepta vitamina D en persones veganas perquè, encara que la font principal és la llum solar, també s’aconsegueix consumint productes làctics, que els seguidors d’aquesta alimentació no prenen.

✅ B12 en, generalment, tots els veganos –ja que una dieta 100% vegetal no aporta aquesta vitamina–, i també en molts vegetarians, encara que s’ha d’atendre sempre a la recomanació del metge. En nens vegetarians, el pediatre avaluarà la necessitat de donar suplements de ferro i vitamina B12 (obligatòria per a nens veganos). Sempre amb analítica prèvia i sota decisió del pediatre.

✅ Àcid fólico i iode durant l’embaràs .

✅ En casos de malalties cròniques, que impedeixen absorbir tots els nutrients per la malaltia o perquè interfereixen certs fàrmacs.

✅ Quan l’alimentació habitual no aconsegueix per suplir aquest dèficit. Pot ser en la vellesa (sempre amb control mèdic, ja que hi ha ancians que no ho necessiten i pot interferir amb altres fàrmacs), i també en l’adolescència pel bec de creixement, si a aquesta edat es realitza molt exercici físic i es consumeix més del que s’ingereix.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions