Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Els quatre aliments quotidians amb més surt

Els aliments que més sal aporten a la dieta són els embotits, els pans especials, els formatges i els menjars preparats congelats

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 28deFebrerde2012
img_antipasti hd

Hi ha aliments quotidians que, si no es prenen amb mesura, minven la salut perquè tenen molta sal. La malaltia cardíaca i l’accident cerebrovascular (ACV) són les principals causes de mort evitable a Espanya i depenen en gran mesura dels problemes d’hipertensió que sofreix la població. Un dels factors que augmenta la pressió arterial és la sal. El seu consum entre la població espanyola és desmesurat: més del doble de la quantitat recomanada per l’Organització Mundial de la Salut (cinc grams diaris). A Espanya, un estudi promogut per l’Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició (AECOSAN) va aconseguir llistar els aliments que més sodi aporten a la dieta, com es detalla en el següent article, on també es donen alternatives a aquests productes.

Img antipasti 01
Imatge: cook_inspiri

Els quatre aliments més salats

Els quatre aliments de consum quotidià més salats en l’alimentació tradicional espanyola sumen el 72% de la contribució de sal a la dieta. Per això, convé conèixer fórmules per reduir el seu consum, com buscar alternatives igual de gustosas, però menys salades.

  • Img
    Imatge: CONSUMER EROSKI

    1. Embotits. De tots ells, el pernil és el derivat cárnico guarit més salat i que més sal proporciona a la dieta, seguit del xoriço, el salsitxó i el fuet. Entre els embotits cuits, sobresurten el pernil i el gall dindi cuit i les salsitxes.

    Una alternativa seria deixar el pernil en remull hores abans del seu cuinat en diverses receptes, de manera que es dilueixi part de la sal que conté. Per a la resta d’embotits, per les seves característiques nutricionals d’abundància de greix, colesterol i sal, s’aconsella un consum esporàdic, per la qual cosa no cal incloure’ls en els entrepans cada setmana. Els entrepans de tonyina, sardines en llauna, formatge fresc, vegetals o alternatives energètiques a l’entrepà, com el pa de muesli o un tros de pa amb fruites dessecades i fruita seca, són idees sanes.

  • 2. Pans especials. El pa blanc, seguit del de motlle blanc i el torrat, són els aliments més problemàtics d’aquest grup. No obstant això, a través de l’acord entre l’AECOSAN i el sector de la fleca, en quatre anys (2005-2009) s’ha aconseguit reduir de forma progressiva el percentatge de sal utilitzat en l’elaboració de pa. El pa actual té un 25,9% menys de sal que fa uns anys.

  • 3. Formatges. De tots els làctics, els formatges són els aliments més salats, entre ells el manxec, el fos i els formatges frescos, els tres més consumits. Conscient d’aquesta informació, el consumidor ha d’entendre que el formatge, per la seva particularitat nutritiva (a més de sodi, té molt greix i colesterol, sobretot els més guarits), és un aliment “capritx” per degustar en ocasions i en petita quantitat, no diàriament.

  • 4. Plats preparats. Els menjars preparats congelats destaquen sobre la resta en aportació de sodi a la dieta. Una bona planificació dels menús setmanals permetrà improvisar menys amb menjars preparats i cuinar a casa més quantitat, congelar el sobrant i descongelar a mesura que es necessiti.

Altres aliments salats

Img cali1

Altres aliments habituals que també suposen una aportació extra de sodi a la dieta són les carns fresques, les sopes i cremes, les salses i la brioixeria.

El major problema per a les carns és la sal afegida com a condiment, per la qual cosa els consells al consumidor hauran d’anar encaminats a ensenyar a cuinar amb menys sal, com pot ser fer un bon ús dels sazonadores d’espècies.

Pel que fa a les salses preparades, la facilitat de neteja, preparació prèvia i rapidesa de cuinat de les hortalisses i verdures de temporada permet elaborar un ofegat que serveixi de base per fer riques salses vegetals, sense necessitat d’aderezos grassos i salats, com a nates i formatges. El receptari d’EROSKI CONSUMER proposa desenes de plats casolans senzills, ràpids i sans de cremes, sopes i salses.

Menys sal: “Pla Cuida’t més”

Amb el missatge clar i directe “consuma menys sodi”, el Departament de Salut nord-americana vol conscienciar a la població del veritable problema que suposa menjar diàriament determinats aliments.

A Espanya, el Ministeri de Sanitat i Política Social va engegar en 2011 la campanya “Pla Cuida’t més” que, a més de consells per reduir el consum diari de sal i idees per prescindir d’aquest condiment en les receptes, inclou una eina que “suma” de manera orientativa la quantitat de sal que es consumeix diàriament segons l’elecció d’aliments que es faci.

La ingesta de sal de la població espanyola duplica la quantitat recomanada

Aquesta iniciativa sorgeix després de conèixer els resultats de l’estudi sobre la ingesta de sal de la població espanyola, que duplica la quantitat recomanada per l’OMS de cinc grams diaris. A partir d’aquest sondeig, es van conèixer les fonts de sodi i es va poder identificar quins són els aliments de consum quotidià que major problema plantegen pel seu elevat contingut en sal. Del 100% del sodi ingerit, el 72% procedeix dels aliments processats (la indústria té una labor important en el seu compromís per elaborar aliments més sans, menys salats); el 20%, de la sal afegida (el consumidor ha de prescindir o reduir l’ús de la sal i aprendre alternatives per donar sabor als aliments); i tan sol el 8% del sodi procedeix dels aliments naturals, no processats.

Etiquetes:

Dieta sal

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions