Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Els tramussos, un llegum molt especial

Amb forma arrodonida i aplanada, de color groguenc i sabor amarg, el tramús, lupín o lupino és un perfecte aperitiu que es pot elaborar a casa

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dissabte, 04deDesembrede2021

Quan es parla de llegums el primer en què es pensa és en mongetes, cigrons, llenties, faves i pèsols. No obstant això, existeixen moltes altres varietats que són menys utilitzades però igual de nutritives, com els tramussos. El tramús, lupín o lupino és una llavor oleaginosa, és a dir, un llegum de la qual es pot extreure oli. Es conrea en les zones del Mediterrani, té un perfil nutricional molt interessant i serveix d’aliment tant per a les persones com per als animals. A continuació s’expliquen els seus principals característiques, els beneficis que aporta a la salut i com incorporar-ho en la nostra dieta quotidiana.

Tramussos: més grasses saludables i proteïnes que altres llegums

El tramús, lupín o lupino és un llegum de forma arrodonida i bastant plana, la seva pell és llisa i de color groguenc. Presenta a més un intens sabor amarg a causa d’uns components que es diuen alcaloides. Els tramussos destaquen pel seu ric contingut proteic, són valuosos pels seus nivells de fibra i carbohidrats i perquè en la seva composició s’inclouen substàncies com els polifenoles. Per aquest motiu, diversos estudis han demostrat que el consum de lleguminoses és beneficiós per a la salut i pot ajudar a prevenir malalties com la diabetis o el càncer de còlon.

Els tramussos aporten més calories perquè contenen més grassa, encara que es tracta de greix insaturat, bona per a la salut

Si es comparen amb altres llegums, els tramussos aporten més calories perquè tenen major quantitat de greix en la seva composició. Els llegums solen tenir entre un 1% i un 6% de greix, mentre que els tramussos contenen prop d’un 15%, quantitat només superada per la soia i el cacauet. És important saber que el greix que aporten és de tipus insaturada, és a dir, la que es considera saludable. Juntament amb la soia, el tramús és una de les fonts més riques en proteïna vegetal, conté 39 g per cada 100 g, enfront dels 25 g d’altres llegums.

Tant els tramussos com altres llavors oleaginoses, soia i cacauet, concentren quantitats importants de vitamines del grup B i vitamina E. Quant als minerals, contenen calci, però de menor absorció que el d’altres fonts dietètiques. Així mateix destaquen el zinc, el potassi, el fòsfor i el magnesi, presents en quantitats notables.

Segons un estudi realitzat en l’Institut d’Enginyeria de Processos i Empaquetat de Freising (Alemanya), el consum de tramussos ajuda a reduir l’acumulació de greixos i contribueix a portar una alimentació equilibrada. Els autors de la recerca lloen les propietats nutricionals d’aquests fruits i recomanen la seva ingesta en les dietes baixes en greixos.

Com incloure els tramussos en la dieta?

Els tramussos poden coure’s per a elaborar sopes, potajes o fins i tot amanides

El primer pas per a degustar aquest llegum és eliminar el seu marcat sabor amarg. Per a això és necessari seguir una sèrie de consells. El procés comença deixant-los en remull en aigua freda durant unes 10 o 12 hores. Transcorregut aquest temps, s’escorren, es cobreixen de nou amb aigua freda i es couen a foc lent. Després de coure’ls s’afegeix de nou aigua freda i sal, i es conserven d’aquesta forma durant una setmana. És important canviar dues vegades al dia l’aigua salada per a millorar el seu sabor.

El procés no és laboriós, però sí extens. Per això, el més habitual és trobar els tramussos ja en salmorra, per a consumir-los com a aperitiu. D’aquesta forma es conserven durant diversos dies en el frigorífic dins de recipients hermètics. En canvi, si s’adquireixen crus, els tramussos poden coure’s per a elaborar sopes, potajes o fins i tot amanides, tal com s’empren la resta de llegums. A partir dels tramussos també s’elaboren diversos derivats com la farina, substituts del cafè, olis i fins i tot paté.

Lupinos, també una planta ornamental

lupines      Imatge: GAIMARD

Els tramussos són les llavors d’una planta coneguda com el lupino. Aquesta bella planta floreix a l’estiu i presenta una tija robusta i ramificada. El seu mata de fulles roman verd dos anys, fins que muda. Els colors dels pètals varien des del blanc al blau intens, amb predomini de tons blavosos i rosats.

Gràcies a la seva bellesa i resistència, el lupino es conrea i comercialitza com a element ornamental. Però com és també una font d’alimentació de molts insectes, el seu desenvolupament silvestre no és estrany.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions