Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Embarassada i a dieta?

Guanyar massa pes durant l'embaràs pot ser riesgoso per a la mare i el bebè, però la manera de controlar els quilos no sempre és el més adequat

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 22deAbrilde2014
Img dieta embarazo hd Imatge: Alagich Katya

Les dones busquen molta informació quan estan embarassades. No en va, un dels llibres més venuts del món és ‘Què esperar quan s’està esperant’. Entre les cerques més habituals, una de les més freqüents es relaciona amb la seva alimentació per no engreixar a l’excés. És alguna cosa que té sentit: els estudis constaten una vegada i una altra que guanyar massa pes durant la gestació suposa assumir diversos riscos tant per a la mare com per al fetus. Però, quant és massa pes? Com no engreixar molt durant l’embaràs? I, sobretot, de debò és necessari seguir una dieta baixa en calories en el cas que la gestant hagi guanyat molts quilos? Aquestes i altres qüestions relacionades s’amplien en el present article.

Img dieta embarazo 01
Imatge: Alagich Katya

Embaràs, quant pes és molt pes?

La saviesa popular (i algun que un altre professional sanitari poc actualitzat) sosté que el desitjable és que totes les embarassades guanyin un quilo per mes. Una afirmació desencaminada, tant com la qual manté que les gestants han de “menjar per dues”. Ni totes les futures mares han de guanyar un quilo per mes ni tampoc poden ser indulgents amb el menjar i donar-se atracones amb l’excusa que les calories nodriran al nen (alimentaran sobretot a les cèl·lules grasses de mare i fill).

La recomanació de guany de pes en l’embaràs s’estableix en funció de l’Índex de Massa Corporal (IMC) de la mare abans de quedar en estat. Per calcular l’IMC es divideix el pes de la mare per la seva altura al quadrat. Així, una dona que pesi 60 quilos i mesuri 1,69 metres tindrà un IMC de 21. La taula següent, elaborada sobre la base d’unes directrius establertes per l’Institute of Medicine d’Estats Units en 2009, detalla quin és el guany recomanat de pes en la gestació en funció de l’IMC previ a l’embaràs.

  • Si abans de l’embaràs es té baix pes (IMC<18,5), es recomana guanyar 0,51 kg a la setmana durant el 2º i 3er trimestre. En total: entre 12,5 kg i 18 kg al llarg de tota la gestació.
  • Si abans de l’embaràs es té un pes normal (IMC de 18,5 a 24,9), s’aconsella augmentar 0,42 kg a la setmana durant el 2º i 3er trimestre. En total: entre 11,5 kg i 16 kg al llarg de tota la gestació.
  • Si abans de l’embaràs se sofreix sobrepès (IMC>25), es recomana agafar 0,28 kg a la setmana durant el 2º i 3er trimestre. En total: entre 7 kg i 11,5 kg al llarg de tota la gestació.
  • Si abans de l’embaràs es pateix obesitat (IMC>30), és convenient pujar 0,22 kg a la setmana durant el 2º i 3er trimestre. En total: entre 5 kg i 9 kg al llarg de tota la gestació.
  • Si abans de l’embaràs es té un pes normal (IMC de 18,5 a 24,9), però és un embaràs de bessons o bessons, s’aconsella guanyar entre 1,8 kg i 2,7 kg en el primer trimestre i 0,7 kg a la setmana durant el 2º i 3er trimestre. En total: entre 16 kg i 20 kg al llarg de tota la gestació.
  • Si abans de l’embaràs es té un pes normal (IMC de 18,5 a 24,9), però és un embaràs de trillizos, es recomana pujar 0,7 kg a la setmana durant tota la gestació. En total: 23 kg.

Per desgràcia, menys d’una tercera part de les gestants compleixen amb les pautes anteriors: la majoria augmenta de pes per sobre dels nivells recomanats, tal com va observar un estudi publicat al març de 2012 en Diabetis Obesity & Metabolism. Guanyar molt pes en l’embaràs és un important factor de risc perquè la mare pateixi diabetis gestacional però també obesitat. Fins i tot incrementa les possibilitats que el futur nen sigui obès, així que té sentit abordar la prevenció del guany excessiu de pes en els nou mesos que dura l’embaràs.

Com no engreixar molt en l’embaràs?

Per respondre a aquesta pregunta, gens millor que recórrer a un impressionant estudi que va revisar a fons quines intervencions havien mostrat èxit per controlar l’excessiu guany de pes en gestants. La recerca, publicada en la revista American Journal of Clinical Nutrition a l’octubre de 2010 i coordinada per Ina Streuling, va concloure que les intervencions més eficaces són aquelles:

  • que contenen consells dietètics pel que fa a les característiques d’una dieta saludable
  • que eduquen a les mares sobre la importància de l’increment de l’activitat física
  • i que inclouen el control periòdic del pes de les mares.

Fer “dieta”? No. La restricció de calories en embarassades que pateixen sobrepès o que guanyen més pes del recomanable té poc sentit. Kramer i Kakuma van mostrar en 2003 (en la Cochrane Database of Systematic Reviews) que aquesta estratègia, a més de no ser beneficiosa, pot ser perjudicial per al bebè (podria limitar el creixement del fetus). Això quant a les dietes hipocalóricas estàndard, perquè quan ens endinsem en el terreny de les dietes miracle s’acaben els “podria”: estan 100% desaconsellades.

Dieta sana? Sí. Seguir una dieta saludable és la clau per evitar perjudicis sobre la salut maternoinfantil a curt o llarg termini. Aquesta dieta presenta aquestes tres característiques:

  • 1. Es basa en el consum d’aliments vegetals, és a dir, fruites fresques, verdures, hortalisses, llegums, fruita seca i, com no, cereals integrals (arròs integral, pasta integral, pa integral).
  • 2. Hi ha una menor presència (encara que freqüent) de peix, làctics baixos en greixos i olis vegetals.
  • 3. Existeix una aportació molt baixa de: cereals refinats (pasta blanca, pa blanc, arròs blanc, etc), sucre o aliments ensucrats (brioixeria, rebosteria, begudes ensucrades), i carns vermelles i processades.

Deixar de menjar malament? Sí. Deia Antoine de Saint-Exupéry que la perfecció no s’aconsegueix quan no hi ha gens més que afegir, sinó quan no hi ha gens més per llevar. Succeeix així amb l’alimentació. No es tracta tant d’afegir “superalimentos“, sinó més aviat d’eliminar menjar que té una alta densitat calòrica però poques propietats nutricionals, com la detallada a continuació:

  • Aperitius salats, batuts, brioixeria, bombons, caramels, confiteria, dolços, embotits, llaminadures, granissats, gelats, orxates, mantecados, maioneses, pastisseria, postres dolces, formatges grasientos, refrescs, rebosteria, salses, sorbets, torrons, sucs.

I si pateixo diabetis gestacional?

El text ‘Diabetis gestacional: és necessari suprimir els carbohidrats?‘, publicat en EROSKI CONSUMER a l’agost de 2013, va resumir els resultats d’una avaluació duta a terme per la prestigiosa Col·laboració Cochrane, que va revisar diferents intervencions dietètiques per a la diabetis gestacional. La recerca va avaluar dietes amb diferent índex glucémico, amb més fibra dietètica, amb menys calories, amb més grassa monoinsaturada (la característica de l’oli d’oliva, però també present en altres olis o aliments) i, per descomptat, dietes amb diferents continguts en carbohidrats. La seva conclusió? Que cap d’aquestes dietes és més arriscada o més beneficiosa per a la salut infantil o materna. Això facilita la resposta a quina dieta seguir en el cas de sofrir diabetis gestacional: una dieta saludable, ni més ni menys.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions