Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Embaràs, lactància i infància: dieta sense peix?

La contaminació d'alguns peixos amb mercuri obliga a buscar aliments alternatius que supleixin els nutrients beneficiosos d'aquests (omega-3, proteïnes de qualitat i vitamines A i D)

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 01deJuliolde2011
Img panga prueba2 list Imatge: Joymaster

“Una dona embarassada (60 kg) que ingereixi una ració (100 g) de peix espasa a la setmana superaria la ingesta màxima tolerable de metil-mercuri“, un potent neurotóxico. “Un nen d’entre 7-12 anys (35 kg) pot consumir solament mitja ració (50 g) de peix espasa a la setmana i cap altre dels peixos grans (tonyina, bonic) en aquesta mateixa setmana”. Aquestes són algunes de les estimacions que van portar al Comitè Científic de l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN) a emetre un “Informe en relació als nivells de mercuri establerts per als productes de la pesca”. Les dones embarassades i els nens petits (fins a 12 anys) són els grups de població més vulnerables i sobre els quals la màxima autoritat sanitària espanyola emet limitacions en les recomanacions de consum de peixos blaus per evitar el risc de superar la ingesta màxima de contaminants com el mercuri en la seva forma més tòxica, el metil-mercuri. En ser el peix blau un aliment essencial d’una dieta saludable, per la varietat de nutrients beneficiosos que conté (proteïnes d’alt valor biològic, bona proporció d’àcids grassos omega-3 i escassa d’àcids grassos saturats, vitamines A i D), cal pensar en aliments alternatius que substitueixin al peix blau, en particular, durant els períodes en els quals no s’aconsella el consum de certes espècies.

Dieta sense peix?

En l’informe, l’AESAN se centra en no recomanar en certes etapes de la vida, com l’embaràs, la lactància i la infantesa (fins als 3 anys), el consum d’algunes espècies de peix blau, com a peix espasa, tauró, tonyina vermella (Thunnus thynnus) i lucio, varietats que per la seva gran grandària acumulen en els teixits metalls pesats com el mercuri, inclosa la seva forma més tòxica, el metil-mercuri. Aquest es dissol de forma fàcil en el greix, arriba fins a l’embrió durant l’embaràs i pot provocar alteracions en el seu desenvolupament neuronal, així com en nens de poca edat. Per això, per als petits fins a 12 anys, l’autoritat sanitària limita el consum a 50 g a la setmana, o 100 g cada dues setmanes, i aconsella no consumir cap dels peixos d’aquesta categoria en aquest període.

El peix és un aliment essencial en una dieta saludable per ser font d’energia, proteïnes, àcids grassos omega-3 i vitamines A i D

No obstant això, el Comitè Mixt FAO/OMS d’experts sobre els riscos i beneficis del consum de peix va subratllar al gener de 2010 la importància de reconèixer tres beneficis del consum de peix, com a font d’energia, proteïnes i una àmplia gamma de nutrients essencials (àcids grassos omega-3, vitamina A, D) para moltes persones. Destaquen també els beneficis del consum de peix en la reducció de mortalitat per malaltia coronària per a la població adulta en general i el benefici del desenvolupament neurològic dels bebès les mares embarassades dels quals i lactants han consumit peix en aquests períodes.

  • Àcids grassos omega-3. Segons l’informe, no hi ha necessitat d’evitar el consum de tot tipus de peix blau. Les espècies de petita grandària, com a anxoves, sardines, chicharros i verdeles de ració, són l’alternativa als peixos blaus de major grandària. A aquesta proposta de variar el tipus de peix en el menú setmanal, se sumarà la de prendre un grapat de nous diàriament (4-6 unitats o 25 g de pes net). Aquests són l’única fruita seca que contenen àcids grassos de la sèrie omega-3, en concret, àcid alfa-linolénico. L’organisme és capaç de convertir aquest en EPA i, en menor mesura, en DHA, tots dos àcids grassos omega-3 naturals en el greix dels peixos blaus. Els àcids grassos omega-3 tenen un paper demostrat en la prevenció de les malalties cardiovasculars i un efecte antiinflamatorio. El DHA contribueix al desenvolupament normal del cervell i dels ulls dels fetus, lactants i nens petits, així com al desenvolupament visual del nen.
  • Proteïnes d’alt valor biològic. Una ració de pit de pollastre de pollastre de 125 g (pes net) proporciona, igual que el peix, proteïnes d’alta qualitat i amb prou feines grassa saturada. L’ou és l’aliment d’origen animal amb el millor perfil proteic, per la qual cosa també serveix com a alternativa en els diferents menjars del menú setmanal.
    Si s’opta per una alimentació vegetariana, la combinació de leguminosas i cereals garanteix la qualitat proteïca, així com el consum regular de soia i derivats, un llegum que conté en una proporció idònia tots els aminoàcids essencials perquè l’organisme formi proteïna humana.
  • Vitamines A i D. De nou, els peixos blaus petits, com l’aladroc, el verat o les sardines, proporcionen dosis segures d’aquestes vitamines liposolubles, en les quantitats habituals en les quals es mengen. Les verdures de fulla (bleda, créixens, espinac), i encara més la pastanaga, la carabassa, el boniato o fruites com el mànec i els orejones d’albercoc, són font de vitamina A i de beta-caroteno, una substància que l’organisme transforma en vitamina A conforme ho precisa. El menú durant l’embaràs, l’alletament i els primers anys de vida del nen haurà d’incloure aquests aliments com a font natural d’aquestes vitamines, sobretot, si es limita el consum de peixos. A més, durant el bon temps, és apropiat prendre el sol amb precaució uns minuts perquè l’organisme tingui oportunitat de fabricar vitamina D. En bebès, són suficients les exposicions curtes de 15 minuts a la llum del sol diverses vegades per setmana i, en persones adultes, 30 minuts al dia en cara i braços.
  • RSS. Sigue informado

    Et pot interessar:

    Infografies | Fotografies | Investigacions