Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

En aquestes festes, cuidat amb les sobretaules

La varietat d'aliments, els plats vistosos, les racions més abundants i el retrobament amb els afectes inciten a menjar de més

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 30 de Desembre de 2013

Els menjars i els sopars d’aquests dies són diferents -molt diferents- a les altres. No solament són més copioses i reuneixen a un major nombre de comensals, també duren més temps. La varietat d’aliments, els plats vistosos i el retrobament plaent amb amics i familiars perllonguen el moment més enllà del cafè. El menú és diferent -en general, més abundant i calòric-, les postres són més apetitosos, usem una vaixella especial, bevem més que altres vegades i acabem la trobada amb torrons i dolços típics de Nadal. Tot ajuda a estirar les sobretaules en lloc de les cames, doncs quedar-se assegut durant hores sembla inevitable quan arriba aquest moment de l’any. Però, quines conseqüències pot implicar aquesta sedentària tradició? El següent article explica alguns dels problemes que tenen les sobretaules i ofereix algunes idees per evitar-los.

Imatge: Matt Ryall

Els problemes de les sobretaules

Imatge: CONSUMER EROSKI

La varietat d'aliments, així com la seva abundància, inciten a un major consum. Prou veure com ens comportem en un buffet lliure, per exemple, per entendre que una oferta de menjar colorit, variada, calòrica i ben presentada és capaç de portar-se per davant tots els nostres esforços anteriors per seguir una dieta sana i mantenir-nos en el nostre pes. I és que, en aquestes dates, tot sembla estar dissenyat perquè acabem amb un parell de quilos de més. Les vacances dels nens, la permissivitat quant als dolços, les petites "llicències" per menjar això o allò, la seguidilla de "menjars especials" i un clima que convida a gaudir de la manta i el sofà més que de l'aire lliure són algunes de les circumstàncies que alimenten al sedentarisme i els excessos.

Les sobretaules són peça clau en aquestes ocasions assenyalades. Comporten diversos problemes que passen inadvertits en el marc d'una bona xerrada i l'alegria de la trobada. Un d'ells és el "picoteo" innecessari, aquest en el qual agafem trossets de menjar que encara està sobre la taula encara que ja no tinguem més gana. Això, en part, succeeix perquè el menjar segueix aquí. Però, també, perquè en l'apetit incideixen les emocions. De la mateixa manera que podem menjar més per estrès o per avorriment, podem excedir-nos si estem distrets, passant una bona estona, en bona companyia i amb aliments que ens agraden.

Imatge: CONSUMER EROSKI

Est és un altre dels "perills": el tipus de menjar que servim. La presència de menjars o aliments grassos interfereix en els senyals de gana i sacietat. Davant aquest tipus de menjar (tan habitual a les festes) l'apetit augmenta i els senyals de "estar plens" disminueixen, com explica una revisió realitzada a la universitat sueca de Lund. Alguna cosa similar assenyala el doctor Eric Rimm, professor d'epidemiologia a la Universitat d'Harvard. No sempre podem confiar en el nostre mecanisme de la sacietat per dilucidar quan estem "plens". Menys encara en aquestes dates.

I existeix un parany més que aguaita en les sobretaules; especialment, després dels menjars i els sopars "especials": la quantitat que ens servim, les vegades que repetim, el temptador que llueix tot i la grandària de les racions, alguna cosa en el que incideix (i molt) el tipus de vaixella que utilitzem. Com explica el dietista-nutricionista Julio Basulto en aquest article, la grandària de vaixella que utilitzem pot influir de manera significativa en la quantitat d'aliments que consumim: quan el plat és molt gran, sembla haver-hi menys menjar en el seu interior. Es tracta d'un efecte òptic, cridat il·lusió Delboeuf, que ens fa percebre que hi ha poc menjar en el plat quan en realitat no és així.

Idees per no caure en la temptació de la sobretaula

Hi ha diverses coses que podem fer per evitar menjar de més, atiborrarnos de dolços o acabar amb pesadez estomacal. I totes són tan senzilles que, en esmentar-les, semblen òbvies.

  • Si som els amfitrions, una bona mesura preventiva és triar millor el menú, tant en quantitat com en qualitat nutricional. Prescindir de l'innecessari o excessiu i apostar per plats més saludables pot fer la diferència.
  • Encara que no siguem els amfitrions i no tinguem ingerència en el menú, seguim sent els responsables de la nostra pròpia alimentació. Pensar abans de servir-nos i saber dir "no més, gràcies" -amb amabilitat, però amb fermesa- depèn únicament de nosaltres. No hi ha perquè menjar alguna cosa que no ens agrada, ni doblegar l'aposta amb un plat que ens meravella. S'acaba l'any, no el món.

  • Imatge: CONSUMER EROSKI

    Si sabem que, després del menjar, hi haurà ronda de dolços i cafè, podem saltar-nos les postres o, almenys, reduir la ració que ens servim. Per ajudar-nos amb aquest propòsit, el nostre millor aliat és una dada: una única ració de torró, massapà o polvorons (és a dir, 30 grams) conté la meitat dels sucres que hauríem de consumir en tot el dia.

  • L'interessant d'una sobretaula, més enllà de la comoditat o l'atractiu dels aliments, és la companyia i la conversa, dues coses que poden fer-se sense taula i, fins i tot, sense cadires. Podem continuar amb la xerrada mentre passegem, ens movem, fem la digestió i deixem que el nostre estómac descobreixi que sí, que està ple. Els torrons es conserven bé i existeix el congelador: sempre podrem gaudir més endavant del menjar que sobra.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte