Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Entrants lleugers per a un menú estiuenc equilibrat

Dotze propostes d'aperitius sans que, per unes 100 calories, fan possible un picoteo deliciós i molt saludable

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 12deJuliolde2011
Img brochetas verdura Imatge: Olivier Londe

L’estiu i les vacances conviden a preparar barbacoes, parrilladas i menús estiuencs amb propostes fresques que sorprenguin als convidats. En qüestió d’entrants o aperitius, els receptaris de la cuina tradicional omplen les taules de plats saborosos a causa d’abundant grassa i, per tant, massa calories. Tartaletas d’ensalada russa, assortit d’embotits, fregits variats (croqueta, gambes “en gavardina”, tigres o pernil i formatge) o panets untats de paté, són aperitius populars que se serveixen per picar alguna cosa abans del menjar principal. El truc per preparar entrants tant o més rics, però més lleugers i sans, està a reinventar les receptes tradicionals i indagar en propostes noves per sorprendre als convidats amb originals plats per picar.


Un aperitiu saludable, fresc i lleuger serveix d’entrada compartida al menjar o el sopar sense carregar de calories el menú. Presos com el que són, aperitius i no menjades en si mateixes, aquestes dotze idees d’entrants proporcionen amb prou feines 100 calories o fins i tot menys.

  1. Meló amb pernil ibèric. No hi ha dubte dels ingredients d’aquestes receptes, però es pot innovar amb la presentació del meló amb pernil ibèric en forma de broqueta, sopa o gaspatxo. El pernil ibèric es pot substituir pel pernil d’ànec. El gust agridulce de la pinya congenia bé amb el salat del pernil ibèric, en broqueta en forma de lasaña de làmines fines, la pinya amb pernil ibèric resulta deliciosa.
  2. Gambes a la planxa en lloc d’amb allada i empastifades d’oli o arrebossades. Un aperitiu amb quatre o cinc gambes recentment cuinades amb refrito d’all i llimona o de julivert i llimona es converteix en un plat de luxe i molt bon gust.
  3. Rabas de calamar i chopitos tenen moltes menys calories que la resta de fregits (cèrcols de calamar, croquetes, pernil i formatge, pebrots, tigres o gambes). Sengles aliments es passen per pa rallado, per la qual cosa amb prou feines s’arrebossen, de manera que no absorbeixen tant oli.
  4. Musclos al vapor amb salsa picante o escabetxats es poden alternar amb altres mariscs elaborats de forma senzilla, com la recepta de polp a feira o polp salteado amb verdures.
  5. Pebrots farcits de marisc en salsa lleugera, sense arrebossats ni adorns de salses grasses, sinó acompanyats d’una salsa lleugera de pebrot suavitzada amb tomàquet. Són lleugeres les receptes de pebrots del piquillo farcits de peix, d’espinacs i gambes, recepta en la qual es prescindeix de la nata, o de bolets.
  6. Gaspatxos de sabors i colors. Al tradicional gaspatxo andalús, que barreja tomàquet, cogombre i pebrot, li han sortit com a alternatives delicioses i refrescants sopes fredes, com el gaspatxo de meló, de síndria, de maduixes o d’enciam .
  7. Tartaletas o volovanes amb farciments lleugers. Les verdures crues al natural, amb amaniments suaus, sense salses, o les verdures rostides són una encertada elecció per al farcit. La base de la pasta fullada o la tartaleta serà el més energètic de l’aperitiu. Suggeridores propostes són les de pasta fullada farcida de verdures rostides i ous de guatlla, de verdures de temporada, de xampinyó i ou al forn, d’amanida de tonyina, salmó i olives o l’original tartaleta de boniato salteado amb verduritas, avellanes i tofu a la mel.
  8. Minibrochetas sorprenents com la de tomàquet cherry, formatge i anxoves. Es parteix el tomatito per la meitat i es col·loca en l’inici i el final de la broqueta, en la qual s’intercalen tacs de formatge fresc, trossos d’anxova i làmines de cogombre. El resultat és una minibrocheta molt vistosa, saborosa i lleugera. Les propostes de broquetes calentes són la de pollastre amb salsa de poma, de llagostins salteados i la de verdures rostides amb salsa agridulce de taronja.
  9. Adobats farcits com els cogombrets i cebolletas grans, amb barreja de tonyina o d’ensalada russa o de palitos de cranc. Una altra possibilitat és servir una barreja de cogombrets i cebolletas en vinagre amb o sense olives.
  10. Banderillas o “montaditos”. Aperitius lleugers són els canapès de tonyina, ou dur i gamba coberts amb una fina capa de maionesa alleugerida o una vinagreta amb cebolleta fresca ben picada.
  11. Patés vegetals. Hummus o paté de cigrons, de xampinyons, tofu, alvocat, albergínies rostides i trituradas amb nous, de pastanaga i olives, de pebrot, puré d’olives, de bolets i nous. Igual de sorprenents són les cremes untables elaborades amb tot tipus de verdures i de restes que han sobrat del menjar, des de remolatxa, pastanagues, carxofes o espàrrecs. Els patés vegetals, servits ben freds i sobre torrades fines de pa de llavors o de multicereales, resulten uns entrants gustosos i saludables. Una altra proposta de presentació és servir de farciment de volovanes o tartaletas com la deliciosa i original recepta de volovanes de paté d’albergínia i xips de verdures.
  12. Crispetes casolanes en lloc de patates fregides i altres snacks salats. Les crispetes que es venen embutxacades i llistes per cuinar en el microones tenen més oli, del que no sempre es coneix el tipus, i abundant sal, per la qual cosa no són equivalents a les crispetes casolanes de gra.

Si es té costum de prendre l’aperitiu fora de casa, l’oferta dels establiments de restauració i hostaleria cada vegada és més variada. Entre les opcions sempre figuren algunes més adequades, lleugeres i saludables per no alterar el pla dietètic que se segueix.

RECEPTARI DE SALSES LLEUGERES

Les salses tenen el seu fonament en molts plats: lliguen els ingredients, donen cos a la recepta, potencien el sabor o ho fan més sucós, però al mateix temps, poden duplicar o triplicar les calories i la quantitat de greixos de la recepta. Alguns trucs per adaptar les receptes de salses tradicionals i convertir-les en una opció baixa en greix i calories és usar llet descremada i brous desgrasados, a més de prescindir dels lligams espessos, com a nates, mantegues o maioneses. Al mateix temps, és essencial reduir la quantitat d’oli acostumada. L’amaneixo amb herbes aromàtiques dona un gust especial, igual que el toc d’un vi flambeado.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions