Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Errors en les dietes

La pressió de l'entorn i els menjars a deshoras, principals causes del fracàs de les dietes

L’obsessió per un cos prim i esvelt, alimentada pel constant bombardeig publicitari de “dietes miraculoses” que prometen erradicar els quilos de més, porta a moltes persones a cometre errors en la seva alimentació que a llarg o mitjà termini poden tenir serioses conseqüències. Els experts alerten que abans de començar qualsevol règim és fonamental consultar l’opinió d’un metge per a determinar si se sofreix sobrepès i, en aquest cas, establir les seves causes i possibles solucions.

Errors comuns i recomanacions

L’elevada preocupació pel sobrepès no és vana. Almenys en la Comunitat de Madrid un estudi reflecteix que entre un 5% i un 10% dels joves de 15 i 16 anys fa dieta induïda per la imatge corporal. Altres estudis indiquen també que a Espanya un 6% de la població jove, més de 300.000 persones, pateix algun tipus de trastorn en la dieta alimentosa.

Al juny de 2001 un congrés de 120 experts espanyols a Sevilla va revelar que fer una dieta rigorosa eleva divuit vegades el risc d’anorèxia, un trastorn que impedeix a l’afectat menjar per la por d’engreixar, i bulímia, episodis en els quals el pacient ingereix grans quantitats de menjar que després vomita.

Si el sobrepès és circumstancial, abans de llançar-se a una dieta convé identificar les pautes alimentoses i conèixer en què ens equivoquem amb les dietes per a posar remei a temps.Aquests són els errors més freqüents en les dietes:

  • Menjar a deshoras i ingerir aliments que no sadollen: Una persona que picoteja no hauria de fer dieta perquè en comptes d’obtenir resultats pot incrementar aquesta pràctica. Deu, en canvi, estudiar les circumstàncies en les quals ho fa i tractar d’eliminar-la.

  • Saltar-se menjades d’obligat compliment: Aquesta és una altra pràctica comuna. Moltes persones creuen que suprimir el desdejuni pot ajudar-los a aprimar. Res més lluny de la realitat. “Desdejunar ajuda a atenuar la fam i a controlar millor la ingesta d’aliments al llarg del dia”, assenyala l’autor d’un estudi efectuat pel Centre de Nutrició Humana de la Universitat de Colorado a Denver, els Estats Units.

  • Fer una dieta sota pressió: En nombroses ocasions el propi entorn, sota el mantell de la imatge, ens obliga a mostrar-nos amb uns quilos de menys. No obstant això, aquesta pressió no deu en cap moment obligar a fer alguna cosa sense que es desitgi de debò. El més important és conscienciar-se psicològicament.

    Els nutricionistes recomanen abstenir-se de fer dieta a aquelles persones que es trobin baixos de moral, o que per endavant considerin que no seran capaces d’acceptar la nova rutina alimentosa com es deu.

Els experts en alimentació aporten els següents consells per a garantir l’efectivitat d’una dieta:

  • Afavorir la sacietat: Es tracta d’ingerir aliments que sadollin per a no tenir gana fins al menjar següent.

  • No distreure’s mentre es menja, i si es menja massa, determinar si això obeeix a causes d’ansietat i depressió. En aquest cas convé consultar a un especialista: “si mengem en veure la tele és molt més fàcil que el menjar no ens sadolli. Tot el cos s’ha d’assabentar que estàs menjant”, indica l’experta.

  • Aconseguir una alimentació balancejada en la qual no s’incloguin elevades dosis d’alcohol, s’augmentin les verdures i fruites, i s’afegeixin exercicis, així ho expliquen els endocrins.

La societat actual afavoreix la pràctica de conductes errònies en l’alimentació. Això canviaria si, com explica el doctor Cabrerizo, cap de la Unitat de Dietètica de l’Hospital Clínic, se li expliqués als nens des de molt primerenca edat la importància de menjar bé. “Els petits han d’entendre el significat de proteïnes i calories. Són conceptes bàsics”, assegura.

Paginació dins d’aquest contingut


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions