Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Es pot accelerar el metabolisme amb la dieta?

Algunes situacions poden fer que les nostres necessitats energètiques augmentin o disminueixin, però el metabolisme no es pot accelerar amb la dieta
Per Isabel Megías 23 de setembre de 2014
Img dieta metabolism hd
Imagen: Katrin Morenz

La capacitat per engreixar o mantenir-se prim s’atribueix, en ocasions, al “metabolisme de cada persona”. Però, és això cert? Existeix un metabolisme diferent per a cada persona? Es pot “accelerar” el metabolisme amb algun tipus de dieta? Per donar resposta a aquestes qüestions i conèixer millor com funciona el nostre cos, el següent article explica què és el metabolisme i fa front a alguns mites, com el qual sosté que “es pot canviar” o accelerar mitjançant la dieta.

Què és el metabolisme?

El metabolisme és el conjunt de reaccions químiques i processos físic-químics que ocorren en l’organisme perquè la persona sigui capaç de moure’s, respirar, menjar, digerir i absorbir els aliments i els seus nutrients. En definitiva, és el que permet que el cos funcioni i desenvolupi totes les seves activitats diàries. En tots aquests processos l’organisme obté o gasta energia, que es mesuren en les anomenades quilocalories.

Totes aquestes reaccions químiques són les mateixes per a totes les persones, encara que determinades situacions poden fer que un individu gasti -o consuma- més o menys energia. D’aquesta manera:

  • El metabolisme basal o despesa energètica basal és la quantitat d’energia que una persona precisa per mantenir-se en vida i poder respirar, sense tenir en compte la despesa calòrica que es necessita per moure’s, caminar o realitzar qualsevol altra activitat. Es mesura per diferents mètodes quan l’individu està quiet, sense parlar, a temperatura constant i en dejú; però pot estimar-se també mitjançant equacions o fórmules predictives, que habitualment tenen en compte l’edat, el sexe i l’altura. Així doncs, com més gran és el pes i l’altura d’una persona, major és la seva despesa energètica; i la despesa energètica dels homes sol ser major que el de les dones.
  • La despesa energètica total és aquell que té en compte qualsevol factor que fa que l’organisme consuma més energia. L’activitat física és un dels factors més importants a l’hora de calcular o estimar la despesa energètica d’un individu. Les persones amb escassa activitat física (caminen o es mouen poc, van en cadira de rodes per exemple, o realitzen escàs exercici) gasten menys quilocalories que els qui practiquen esport de manera regular (els que acudeixen al gimnàs 2-3 dies a la setmana o esportistes d’elit).

Pot canviar el metabolisme?

El metabolisme, és a dir, és el conjunt de reaccions gràcies a les quals funciona el nostre organisme, no canvia al llarg de la vida. No obstant això, sí existeixen situacions que poden fer que les necessitats energètiques siguin més elevades o es vegin disminuïdes.

Durant la infància i l’adolescència s’incrementa la despesa energètica lloc que, en aquesta etapa de creixement, el cos necessita de molta energia per a la construcció de teixits i també perquè és un període de gran activitat física. No obstant això, en moltes ocasions, en l’edat adulta el grau d’activitat i exercici físic disminueix -hagut de, en part, a les obligacions laborals-, la qual cosa fa que l’organisme no precisi de tantes quilocalories com abans. Si en aquests moments de la vida no es controla la ingesta energètica, el pes corporal pot incrementar-se de manera considerable.

Les malalties greus són també un altre motiu pel qual les necessitats energètiques poden veure’s alterades. Malalties com el càncer, infeccions en l’organisme o cirurgies importants poden incrementar la despesa energètica, és a dir les quilocalories al dia que es necessiten, ja que ocasionen canvis metabòlics en l’organisme. Si en aquests moments no s’és capaç d’ingerir més quilocalories, es pot perdre pes de forma important amb facilitat.

Existeixen dietes “acceleradores del metabolisme”?

Fins al moment no s’ha demostrat de manera científica que cap patró alimentari sigui capaç de fer que l’organisme cremi quilocalories d’una forma més eficient. No obstant això, sí es poden canviar alguns aspectes sobre l’estil de vida per aconseguir evitar l’augment de pes en determinades ocasions i potenciar al màxim la despesa energètica:

  • Augmentar l’activitat física diària: caminar més, agafar menys l’ascensor, pujar escales caminant, treure a passejar el gos o utilitzar menys el cotxe i més la bicicleta.
  • Incrementar la pràctica d’exercici físic o esport i mantenir-la de manera regular: jugar al bàsquet o futbol, practicar balls de saló, aeròbic, zumba, etc., i fer-ho almenys 2-3 dies a la setmana.
  • Controlar la ingesta calòrica diària evitant aliments d’elevada densitat energètica i aliments rics en greixos i sucres. Potenciar en la dieta verdures i hortalisses, fruites i aliments integrals.
  • Controlar el picoteo entre hores i evitar els menjars abundants i a l’excés calòriques repartint la ingesta en, almenys, cinc menjars al dia: desdejuni, mig matí, menjar, berenar i sopar.