Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Es pot emportar una dieta saludable amb el salari mínim?

Hi ha aliments bàsics que no poden faltar en un menú que es concebi com equilibrat i saludable

Img carrito vacio listp Imatge: Polycart

Quatre milions i mig de treballadors guanyen menys de 1.218 euros al mes, segons les dades més recents de l’Institut Nacional d’Estadística (INE). La xifra -que no contempla als autònoms ni, per descomptat, als aturats- representa a gairebé 2 de cada 10 assalariats del país. D’ells, el 44% gana menys de mil euros mensuals i un 6% percep el salari mínim: 641 euros al mes. És possible portar una dieta saludable amb aquest pressupost quan, a més, cal fer front a altres despeses? Manutenció, subministraments domèstics, hipoteca (o lloguer)… i una crisi que ha elevat la taxa de l’atur al 25% i dibuixa l’alarmant escenari en el qual cada vegada hi ha menys llars on totes les persones treballen. Durant 2012, més de mig milió de famílies han vist com un dels seus membres es quedava sense ocupació. Es pot menjar bé en temps de crisi si l’ingrés mensual no supera els 650 euros al mes? El següent reportatge intenta respondre a aquesta pregunta.

Els aliments bàsics d'un menú sa i econòmic

/imgs/2012/12/carret-vacio-01.jpg

Fruites, hortalisses i peixos són aliments frescos que, segons l’Observatori de preus del Comerç Minorista,s’han encarit en l’últim any. Al mateix temps, són aliments bàsics que no poden faltar, en la seva justa mesura, en un menú que es concebi com equilibrat i saludable. La seva distribució al llarg del dia o de la setmana s’ha de combinar amb uns altres que complementin energèticament la dieta, com l’arròs, els llegums, la pasta o el pa.

La limitació en el pressupost alimentari pot conduir a una alimentació deficitària i repercutir en la salut dels seus consumidors, si no s’atén la compra amb criteri i s’adquireixen en manera adequada aquests aliments “bàsics”, que es distingeixen de la resta perquè la seva presència és fonamental en una dieta sana i equilibrada. L’objectiu és conformar un menú diari a un preu mínim que sigui garantia d’una nutrició suficient i saludable, a més de saborosa. S’han de triar els aliments que, dins de cada grup, reportin un benefici nutricional similar al menor cost.

Llegums, “proteïnes” a cullerades. Els qui van viure una crisi econòmica anterior ja afegien arròs al guisat de llegums per a conformar un plat energètic i nutritiu, a un preu més assequible que la carn. Ara és un bon moment per a recuperar els plats de cullera, com els guisats de llegums amb arròs i verdures, que representen plats econòmics, saborosos i bàsics per a una dieta equilibrada. Els guisats de llegums amb arròs i verdures són plats econòmics, saborosos i bàsics per a una dieta equilibradaEl receptari d’EROSKI CONSUMER recopila 12 propostes de bullits de llegums que, per un euro i mig per comensal, proporcionen una aportació energètica i nutritiva suficient, fins i tot, per a convertir-los en plat únic. En combinar-les amb arròs, una sopa o un tros de pa, la proteïna està garantida, fins al punt de ser bons substituts de la carn, un aliment reconegut per la qualitat de les seves proteïnes. Totes les varietats de llegums tenen buit en aquesta proposta de menú econòmic i sa: cigrons amb api i pastanaga, llenties amb puré de carabassa, mongetes negres amb berza i patata, pèsols amb ou i reescalfat de ceba tendra, mongetes blanques a la portuguesa.

  • La proposta és incloure un plat principal de llegums almenys tres dies per setmana.

Fruites, hortalisses i verdura, del temps. Ara més que mai, és el moment de triar la fruita i les verdures de l’estació, a un preu més raonable que altres varietats que es comercialitzen fora de temporada. Hi ha varietats de pomes, peres i taronges en les diferents estacions, per la qual cosa aquestes nutritives fruites seran les triades en un menú ajustat de pressupost. Les fruites i verdures de temporada resulten molt nutritives i més saboroses a un preu raonableTambé es poden comprar les fruites estacionals més delicades, com les maduixes, les cireres, els préssecs o albercocs en moments puntuals (ofertes) perquè interessa que s’embenen a temps, abans que s’espatllin. Una amanida al dia en plat petit o com a guarnició és un hàbit sa al qual convé acostumar-se. Es triaran les hortalisses més comunes: enciam i escarola combinades amb ceba i pastanaga, i en temporada, els tomàquets i els pebrots. La combinació o alternança de tots ells aporta a la dieta, juntament amb les fruites i la resta de verdures, nutrients reguladors (vitamines, minerals, fibra i antioxidants). Entre les verdures, les més estacionals són sovint les més assequibles, si bé convé estar atent a les promocions: berza, coliflor, porros i pastanagues, endívies, enciams, escaroles i cabdells a l’hivern i principis de primavera; fesols tendres a l’estiu o unes altres com el carabassó, l’albergínia, etc. Si el clima ha estat adequat, es poden trobar a preus assequibles el card i les carxofes. Moltes d’elles sempre estan disponibles i a un preu econòmic si s’adquireixen ultracongeladas o en conserva senzilla, cuites només amb aigua i sal.

  • Menjar una o dues peces de fruita al dia seria el recomanable. Per a això es proposen diverses idees, com prendre la fruita en macedònia o barrejada amb una altra en almívar. Aquesta combinació ajuda en gran manera a resoldre la dificultat de menjar fruita diàriament. Al seu torn, la part aprofitable molt madura serveix per a fer compotes, purés com a guarnició de carns o peixos, o batuts barrejats amb iogurt o llet.

Arròs, pasta, patata i pa, alternar el seu consum. Els quatre tipus d’aliments destaquen pel seu contingut en hidrats de carboni i donen lloc a plats energètics, de consum necessari per a fer front a l’esforç físic i mental diaris. La major variabilitat en el preu correspon amb freqüència al pa, mentre que arrossos, pasta i patates registren preus més estables. Arròs, pasta, patates i llegums poden alternar-se amb pa per a conformar un menú suficient i equilibratAfegir trossos de carn o de peix als bullits d’arròs, pasta, patates o llegums, propícia una recepta amb una composició nutritiva suficient per a servir-se com a plat únic. És el cas de les receptes d’arròs amb pollastre i pebrot vermell, a la cubana, paella de conill o amb bacallà. Són receptes contundents i completes les d’espaguetis amb musclos i tonyina en conserva, espaguetis amb pernil york i palitos de cranc, coditos de pasta amb bacon i pèsols i les de patata farcides de carn, en guisat amb calamar gran, les croquetes de patata i xampinyons o cuites i gratinades amb palitos de cranc.

  • L’arròs i la pasta poden alternar-se amb el pa per a planificar un menjar equilibrat, tret que per la mena de condició física o laboral es requereixi una major aportació d’energia, per a això tots ells seran imprescindibles.

Pescats totes les setmanes. El peix fresc d’oferta, net d’espines i budells, admet la congelació amb la garantia d’aprofitar-ho en els moments en què el preu d’aquest aliment bàsic pugi. Les conserves de peix (tonyina, sardines, verat…) o de marisc (musclos, calamarsons…) són una alternativa valuosa per a incloure aquests aliments en la dieta diària, ja sigui en amanides, barrejats amb l’arròs i la pasta, en farciments de pebrots i, fins i tot, en truita.

  • El peix com a plat principal hauria d’estar present almenys 3 dies per setmana, a més de ser ingredient d’altres plats.

Pollastre, gall dindi i conill, carns magres a bon preu. Quina necessitat hi ha de menjar carns vermelles si les blanques com el pollastre, el gall dindi o el conill són més barates, tan nutritives i fins i tot més saludables? Així ho expressa la cuinera Elena Figueras en el seu llibre titulat “Banquet mileurista: receptes fàcils per a mesos difícils”, dedicat especialment a fer més suportables i saboroses els menjars en cas de pressupostos ajustats. Les carns blanques són tan nutritives com les vermelles i més saludablesAquest tipus de carns admeten cuinar-se de totes les formes imaginables: a la planxa, al forn, empanades i fregides, saltades, guisades o estofades, en paella, com a ingredient de plats de pasta, amb patates… Suggereix Figueras que la idea és comprar un pollastre sencer, partir-lo per peces i consumir d’una banda el pit de pollastre i per un altre, les cuixes i les ales. La resta de parts serviran per a fer sopa, en bullir-les en aigua amb verdures. La combinació d’aquests aliments amb verdures, com en el cas de pollastre amb salsa d’albergínies o conill a la cassola amb verdures, dóna com a resultat un plat molt saborós i més equilibrat.

  • Les carns blanques són un exemple d’aliments nutritius que s’acomoden a la butxaca i a la salut.

Paginació dins d’aquest contingut


RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions