Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Esmorzars i berenars infantils dolços, a debat

Encara que les cremes dolces, com les d'avellana o cacauet, són una opció adequada pels més petits, no és saludable consumir-les de manera habitual

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 04 de Març de 2010
img_m cacahuete

Els esmorzars i berenars infantils es poden convertir en un hàbit insà si es recorre amb freqüència a la brioixeria i a la rebosteria industrial, sobretot, si aquests productes porten afegits massa sucres i les denominades grasses o olis parcialment hidrogenades (grasses trans). En general, aquests tentempiés no varien molt entre la població infantil. Les cremes de fruita seca, com la d’avellana -la més demandada-, s’alternen amb els embotits i els patés per als entrepans. El resultat pot ser un aliment energètic, però massa gras. Hi ha altres possibilitats menys conegudes però amb interessants propietats nutritives, com la crema o pasta de cacauet, el tahini (pasta de llavors de sèsam) o el dolç de llet.

Per saber si la composició de productes com la crema o pasta de cacauet i el dolç de llet és saludable, ha de llegir-se amb detall la llista d’ingredients i prescindir d’ells si porten olis vegetals parcialment hidrogenats (grasses trans) i oli de coco i de palmell. Tampoc és saludable recórrer a menut a productes molt dolços, amb massa sucres afegits.

Cremes de fruita seca
Les cremes de fruita seca poden ser un recurs útil per untar el pa de l’entrepà dels nens. No obstant això, cal llegir amb deteniment la llista d’ingredients i la composició nutricional d’aquests productes d’elaboració industrial per comprendre que resulten més un dolç que una veritable crema de fruita seca.

  • En la crema d’avellanes, la més coneguda i empleada, la quantitat de fruita seca que s’afegeix per a la seva elaboració és inferior a la de sucre (primer ingredient) i olis vegetals (segon ingredient). En la marca que més avellanes conté, aquestes suposen tan sols el 13% del total d’ingredients (en altres marques, amb prou feines el 3%). A més convé conèixer la qualitat dels greixos d’addició. Si s’afegeixen greixos vegetals de coco i de palmell, o greixos hidrogenats, el producte s’enriqueix en greixos saturats. El consum freqüent i en quantitat d’aquestes s’associa a augments del colesterol plasmàtic, alguna cosa negatiu per a la salut infantil. Si en el seu lloc s’empressin més avellanes, riques en greixos insaturats, el producte seria més saludable. Després de llegir els ingredients, es pot comprovar el poc que té a veure la composició real dels productes amb l’ordre d’ingredients amb el qual es publicitava una coneguda marca en el seu moment: “llet, cacao, avellanes i sucre”.
  • La crema de cacauet, denominada de forma errònia per molts consumidors com a mantega de cacauet, és una altra opció per a esmorzars i berenars energètics i nutritives. La diferència entre l’elaborada de manera artesanal i la industrial és en general notable, per la qual cosa interessa de nou llegir els ingredients. La més natural i saludable s’elabora amb cacauets pelats, torrats i molts amb anterioritat, que es barregen amb oli de cacauet (o tan sols amb aigua) fins a obtenir una pasta cremosa i grasienta. Es caracteritza pel pur sabor a cacauet i per ser un aliment concentrat d’energia, grasses i proteïnes, necessari per suplir aquests nutrients en els nens més actius.

  • Amb les llavors de sèsam picades i barrejades amb oli de sèsam s’obté l’autèntic tahini o pasta de sèsam. La riquesa en àcids grassos insaturats de les llavors, unida al seu contingut en sesamol, un component antioxidant, expliquen les virtuts nutricionals d’aquesta pasta. Un tentempié molt saborós que agradarà als més petits és el pa torrat untat amb mel i “pintat” de tahini, el just per paladear, perquè és un aliment molt concentrat tant en nutrients i energia com en sabor. El sèsam és potencialment molt alergénico, un aspecte que pot ser negatiu per als nens més hipersensibles i els qui tenen alguna al·lèrgia alimentària diagnosticada.

    Com succeeix en les versions industrials d’aquests productes, la part més negativa és l’addició de greixos vegetals poc saludables (riques en greixos saturats o grasses trans). Aquests components desvirtuen l’interessant valor nutricional del producte en origen ben elaborat. A més, algunes marques porten additius espesantes i, si no es coneix el tipus, el seu consum no seria segur en cas d’intoleràncies (al gluten o a la lactosa) o al·lèrgies alimentàries.

Una alternativa saludable és l’elaboració casolana d’aquestes cremes de fruita seca, com la d’avellana. El resultat serà un aliment amb un sabor més autèntic i del que es coneixen amb detall tots els ingredients.

Alternatives dolces, però sanes

Una alternativa saludable és l’elaboració casolana de cremes de fruita seca, com la d’avellana

La xocolata s’utilitza, sovint, per preparar entrepans. Un substitut és la crema de garrofa, que pot emprar-se com a succedani a la xocolata o a la crema d’avellanes, per untar el pa i, dissolt amb llet, com a alternativa al cacao en pols. El dolç de llet pot ser una altra opció. Encara que la base de la seva elaboració és la llet, s’afegeix molt sucre que dona origen a la seva denominació. Com a aliment ensucrat, s’aconsella oferir-ho als nens amb mesura i de manera esporàdica.

Un tentempié poc conegut al nostre país, però molt consumit pels nens de Sud-amèrica, és el plàtan mascle fregit. Es converteix en un aperitiu molt energètic i nutritiu pels més petits, a més d’una alternativa saludable als típics aperitius infantils, com gusanitos, pajitas, ganchitos i patates fregides. Es pot servir alguna cosa salat o dolç, segons s’agregui un toc de sal, de sucre o de mel.

Brioixeria i rebosteria industrial, ocasional
La gran aportació calòrica i el seu abundant greix -bon part d’ella saturada o trans- fan que el consum freqüent de brioixeria i rebosteria industrial, com a magdalenes, sobaos, congrets i croissants, no sigui saludable per a la població infantil. Són preferibles els bescuits i altres productes de rebosteria d’elaboració casolana.

El receptari d’EROSKI CONSUMER ofereix variades opcions de bescuits saludables, com el de iogurt de llimona, amb melmelada de préssec i gerd, el de pinyons o amb mató. Es pot optar per la versió ràpida per elaborar un bescuit en el microones o afegir fruites, com a taronja, mandarines, pomes i ametlles o mores. Igual de senzilla és la recepta casolana per cuinar magdalenes.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions