Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Esmorzars i berenars infantils salats

Embotits, formatges i patés no són els aliments més aconsellables per a l'entrepà diari

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 08deSetembrede2005
img_bocadillo23 Imatge: jules

Els embotits i la xocolata són aliments habituals entre pa i pa. És la manera en què nombrosos pares preparen de forma ràpida i amb èxit un tentempié per calmar l’apetit dels seus fills a mitjan matí o a mitjan tarda. No obstant això, tots dos contenen una bona quantitat de greix saturat, colesterol i calories, nutrients que presos a l’excés ocasionaran amb probabilitat problemes de salut des d’edats primerenques. No són els aliments més aconsellables per consumir cada dia si es pretén educar als nens en hàbits d’alimentació saludables. Hi ha multitud de tentempiés salats o dolços que resulten més idonis perquè permeten relegar aquest tipus d’esmorzars i berenars a explicades ocasions.

Embotits, formatges i patés, massa greix i sal
Img bocadillo3 art

Els patés i els embotits industrials (xoriço, mortadela, salsitxó i similars) es converteixen en aliments massa grassos i calòrics per als nens si els mengen diverses vegades per setmana. Els patés de fetge de porc són productes amb molt colesterol, massa greix i bastant sal, tal com va quedar constància en l’última anàlisi comparativa realitzat per Eroski Consumer en 2005. Aquests nutrients també ressalten en embotits i formatges guarits. La cridanera composició nutricional tant de patés com d’embotits és el resultat de la barreja d’ingredients com a cansalada i carns més o menys grasses. Algunes marques destaquen la riquesa en ferro dels patés i acompanyen el missatge amb informació sobre la importància d’aquest nutrient per al desenvolupament correcte dels més petits.

Embotits, formatges i patés no són els aliments més aconsellables per a l’entrepà diari si es busca educar en hàbits d’alimentació saludables

No obstant això, un grapat de pipes o de festucs -25 g d’aquesta fruita seca- aporta al voltant de 2 g de ferro, la mateixa quantitat que intervé llauna de paté, però amb una gran diferència: en ser aliments vegetals, manquen de colesterol i són rics en greixos insaturats cardiosaludables, no saturades. Per millorar l’absorció i aprofitament orgànic del ferro vegetal (no hemo), n’hi ha prou amb acompanyar la fruita seca d’un suc de taronja o qualsevol altra fruita rica en vitamina C. Aquests aliments són, al seu torn, una font indiscutible de calci pels més petits i, si es consumeixen en substitució del formatge, es millora la qualitat dels greixos (insaturades en lloc de saturades) i l’aportació de sal és nul (per a això s’han d’escollir la fruita seca al natural que són, al mateix temps, els més recomanables).

Pernil serrà, bullit o fiambres

El pernil serrà és més natural, més nutritiu i saludable que els anteriors, un valor afegit encara que sigui, alhora, un dels aliments més rics en sodi. Es pot considerar una opció millor que els embotits i altres productes de xarcuteria, també salats, per variar els esmorzars i els berenars infantils. Les mortadelas, el chóped i productes de xarcuteria similars agraden als nens pel seu marcat sabor, però el consumidor pot comprovar que porten gairebé els mateixos ingredients, afegits en diferent ordre. Els més comuns són: carn de porc (la carn de gall dindi o pollastre és una altra possibilitat), cansalada, escorces, aigua, fécula, sal, sucre, aromes, dextrosa, espècies, proteïna de soia, estabilitzadors, antioxidants, colorant, conservador i llet en pols. En alguns productes, el fetge és l’ingredient que els diferencia de la resta.

En el pernil cuit, encara que l’ingredient principal és el pernil de porc, compta amb additius similars a la resta de derivats cárnicos, que conformen el seu sabor, jugosidad, aspecte, textura i garanteixen la seva durabilitat. A més de pernil de porc, en general es compon d’aigua, sal, estabilitzadors, sucre, gelificantes, espècies, aromes, antioxidants i conservadors. En l’anàlisi de pernil cuit extra més recent realitzat per Eroski Consumer a l’abril de 2008, es va evidenciar que és un producte poc gras i no gaire calòric, però massa salat. Per la seva banda, els fiambres (de porc, de gall dindi o de pollastre), que tant s’ofereixen als nens, contenen més aigua i additius que les seves versions menys processades, com el pit de pollastre en el cas dels fiambres d’au i el pernil cuit, en el de porc.

Canvis més saludables

Tant pares com a nens han de comprendre que és imprescindible no abusar d’embotits, formatges i patés, com tampoc del pernil i els fiambres. Han de pensar en aliments alternatius per a l’entrepà infantil, amb sabors gustosos i amb un perfil nutricional més saludable, com són els peixos enllaunats, els patés vegetals, que són fàcils d’elaborar a casa, o els entrepans vegetals.

Els entrepans amb peixos poden ser un pas perquè els nens mengin aquests aliments en lloc de massa embotit

Peixos en entrepà. Els peixos en sándwiches i entrepans aporten diversos avantatges. D’una banda, la tonyina, les sardines, les anxoves o el verat són rics en greix insaturat cardiosaludable. Per un altre, és una manera que els més petits s’acostumin al sabor del peix, un aliment que en general no resulta del seu grat. Són adequats per als nens els paninis de tonyina i sardines en conserva, l’entrepà de tonyina amb formatge de cabra o amb tomàquet, formatge i anxoves, de sardines marinadas, empanades amb salsa de tomàquet o en truita i la torrada de pa amb tomàquet i anxoves. Els patés d’anxoves o de tonyina són una altra suculenta opció per als esmorzars i berenars infantils.

ENTREPANS VEGETALS

Img sandwich vegetal1

Els entrepans són un dels aliments preferits dels nens, mentre que és general la tendència a rebutjar “el verda”. La combinació de tots dos elements en forma d’entrepà vegetal augmenta les possibilitats que els petits mengin verdures i s’acostumin al seu sabor. La seva preparació requereix pocs minuts i el resultat mereix la pena. Les possibilitats són innombrables ja que pot emprar-se una gran varietat d’hortalisses en la seva elaboració i combinar-se amb altres aliments com a ou, pernil, formatge, pollastre o peix.

No només el tradicional sándwich vegetal o els rollitos vegetals entren dins d’aquesta elecció. Són saborosos els vegetals amb pernil i truita, pollastre rostit o pernil i anxoves.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions