Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Esport, alimentació i malalties cardiovasculars

Evitar el sedentarisme, l'abús d'hàbits tòxics i portar cap una dieta sana és fonamental per a reduir el risc d'aquestes malalties

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 16deAbrilde2002

Totes les persones, sobretot les que tenen factors de risc cardiovascular,
haurien de seguir un estil de vida saludable. Per a això, és molt important
dedicar una parcel·la de temps a cuidar el propi cos, principalment mitjançant
la realització d’exercici físic. Així mateix, els hàbits
alimentaris ocupen un lloc destacat; ha de seguir-se una dieta sana, segons
els criteris d’alimentació equilibrada, evitant el sobrepès i l’obesitat.
Finalment, és ben conegut que una vida cardiosaludable no és compatible
amb el consum de tabac.

Beneficis de l’activitat física
És àmpliament acceptat que la pràctica regular d’exercici físic
prevé l’aparició de la malaltia cardiovascular. Fins i tot, en persones
ja diagnosticats d’una malaltia cardíaca, l’exercici físic controlat
i programat permet millorar la qualitat de vida i la supervivència. L’exercici
físic practicat regularment permet reduir el pes corporal, augmentar
el colesterol HDL (“colesterol bo”), reduir els triglicèrids
sanguinis, millorar la circulació, afavorir el control de la
tensió arterial i incrementar en l’individu la sensació de
benestar. Encara que els esports són molt practicats durant la infància, és molt
freqüent que les persones no realitzin exercici físic en l’edat adulta.
El treball, l’estrès, les obligacions familiars, l’ocupació
del temps lliure en activitats sedentàries…., fan que no es practiqui cap
tipus d’esport. És necessari per tant educar des de la infància cap a una vida
activa físicament per a després mantenir-la en l’edat adulta.

Alimentació “cardiosaludable”
L’alimentació juga un paper molt important punt en la prevenció
com en el tractament d’aquesta mena de malalties, mitjançant la promoció
d’una dieta equilibrada i saludable en la població general i el tractament
de factors de risc associats com la hipertensió arterial, els nivells
alterats de lípids en sang -hipercolesterolemia i hipertrigliceredemia-,
l’obesitat i diabetis.
La qualitat del greix, fonamental
A més de l’ajust calòric per a aconseguir un pes adequat, es
ha de controlar la qualitat del greix de l’alimentació, reduint
l’aportació d’aliments rics en greix saturat (lactis complets, carns
semigrasses i grasses, companatges, embotits, foie gras i patés, nata, mantega,
rebosteria industrial amb olis de coco o de palma…). El greix poliinsaturat,
del tipus omega 3, present en certs aliments (peixos, olis de llavors,
fruita seca) a diferència de l’anterior manifesta un efecte protector posat
que disminueix la viscositat de la sang, el colesterol total i els triglicèrids
sanguineos, reduint així el risc de formació de trombes i,
la grassa monoinsaturada, el principal representant de la qual és l’oli d’oliva
(també present en l’alvocat i les nous en quantitats importants)
posseeix també un efecte beneficiós en augmentar l’anomenat bon colesterol
(HDLc) i evitar l’alteració (oxidació) de l’anomenat colesterol
dolent (LDLc), principal responsable de la formació de plaques en venes
i artèries (aterosclerosis).
Els antioxidants, potents aliats
Així mateix, cal augmentar el consum d’aliments rics en antioxidants;
vitamina C, vitamina E, provitamina A, zinc, seleni i compostos fitoquímics
(sobretot en aliments vegetals) doncs les línies de recerca
més recents corroboren la capacitat que tenen aquestes substàncies de
reduir o impedir l’oxidació de les partícules grasses i el seu posterior
acúmulo en les parets dels gots sanguineos.
Hidrats de carboni. La ingesta de
quantitats elevades de sucres simples (sucre i dolços) s’associa
amb nivells elevats de triglicèrids plasmàtics i disminuïts
de l’anomenat bon colesterol (HDLc).
La fibra també ajuda…
També se sap que la fibra que contenen certs aliments (fruites,
llegums, certes verdures i algues…) té la facultat de captar substàncies
a nivell intestinal impedint la seva absorció, entre elles el colesterol.
Ull amb la sal…
La font principal de sodi en l’alimentació és la sal, per la qual cosa
serà necessari reduir gradualment la sal que s’utilitza en les coccions
i en la taula per la seva relació amb nivells elevats de tensió arterial
i retenció de líquids. També s’ha de moderar el consum
d’aliments rics en sodi (olives, formatges curats…) i d’aquells a els
que s’ha afegit molta sal durant la seva elaboració (embotits,
conserves, glaçons per a brou, fruita seca salada, purés instantaneos,
patates fregides…).

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions