Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Estàs menjant més xocolata? Mira aquesta guia per saber com triar la millor opció

En aquest confinament estem comprant més xocolata que abans, un producte del que no sempre sabem quin és el millor. És el teu cas? Segueix aquests consells

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 27 de Abril de 2020
chocolate trozos Imatge: congerdesign

A més de farina i llevat per fer pa i rebosteria a casa, en les últimes setmanes de confinament en les nostres compres estem incloent altres productes d’indulgència típics de postres, com la xocolata, amb els quals elaborar dolces o gaudir sense més d’un picoteo i acabar amb la gana emocional que aquests dies ens envaeix. Però no sempre sabem quin és el més recomanable triar d’entre tota la varietat que veiem en el supermercat. Si tens dubtes i vols portar-te el millor, llegeix atentament aquest article. T’expliquem quins són les millors opcions.

És rar trobar a algú a qui no li agradi la xocolata. De fet, es podria dir que cada vegada agrada més, si s’ha de jutjar per l’augment de les vendes que s’ha produït a Espanya en els últims anys. Perquè ens fem una idea, durant 2018 cada persona va consumir 1,26 quilograms de xocolata en tableta, segons l’Informe ‘de consum alimentari’ elaborat pel Ministeri d’Agricultura (xifra en la qual s’inclouen també els torrons de xocolata).

Malgrat la seva popularitat, la xocolata segueix sent un gran desconegut en molts aspectes. Encara que la majoria de les persones sap que aquest aliment s’elabora amb productes del cacao i sucre (o edulcorants), moltes ignoren les diferents categories comercials que existeixen i les seves característiques, la qual cosa pot dificultar molt el moment de la compra, sobretot si tenim en compte que alguns dels reclams que figuren en l’envàs poden resultar confusos.

Per poder triar de forma conscient és necessari observar detingudament quatre aspectes clau que han de figurar en l’etiquetatge: el tipus o la categoria comercial de xocolata (que en general s’especifica en el revers de l’envàs), el llistat d’ingredients, la proporció de cacao (que ha de detallar-se al costat d’aquests ingredients) i la informació nutricional (per conèixer sobretot la proporció de sucres que conté el producte).

Quins ingredients conté la xocolata

Les xocolates es caracteritzen per estar elaborats a partir de dos ingredients principals: productes del cacao (pasta, llard o cacao magre) als quals s’afegeixen sucres o edulcorants. A més, es poden agregar altres substàncies permeses per la legislació, depenent del tipus de xocolata. Entre els ingredients més freqüents es troben els següents:

  • Llet o matèria grassa làctica (nata, mantega…). Suavitzen el sabor del producte i abarateixen el seu preu. En cap cas es poden utilitzar altres greixos d’origen animal, però sí es poden afegir determinades greixos d’origen vegetal (per exemple, oli de palmell o greix de shea, que s’obté a partir de la nou) en una quantitat que no superi el 5 %.
  • Farina o midó de blat, arròs o blat de moro. Solament es poden emprar en xocolates a la tassa, on s’utilitzen per espessir el producte una vegada preparat per al consum.
  • Emulgents. S’usen per facilitar la barreja dels ingredients i aconseguir que el producte acabat tingui una textura més agradable (untuosa) i una aparença més atractiva i brillant. Els més comuns són la lecitina de soia o de girasol.
  • Aromes. Es poden emprar aromes que no simulin el sabor de la xocolata o de la matèria grassa làctica. Normalment s’utilitza aroma de vainilla.
  • Edulcorants. En algunes xocolates s’usen edulcorants en lloc de sucre. Un dels més emprats és el maltitol, a causa que no aporta sabors estranys al producte i algunes de les seves característiques són semblades a les del sucre: el poder edulcorant és similar i aporta cos, contribuint a formar l’estructura i la textura de la xocolata.

Cacao i sucre


Imatge: David Greenwood-Haigh

Sens dubte, l’ingredient fonamental de la xocolata és el cacao. La legislació obliga a mostrar en l’etiquetatge la proporció en la qual es troba, així que convé consultar-la per evitar sorpreses, sobretot en xocolates que s’acompanyen d’adjectius com a “negre” o “puro”, que no estan regulats per llei i que poden portar a pensar de forma errònia que contenen elevades proporcions d’aquest ingredient.

La proporció de cacao (ja sigui pasta de cacao, llard o cacao magre) determina les característiques de la xocolata (aspecte, aroma, sabor i textura). Si es troba en una quantitat molt elevada, el producte serà fosc, el sabor amarg, la textura untuosa i s’accentuarà l’aroma característica del cacao. També influeixen altres aspectes com la varietat i l’origen d’aquest ingredient. Curiosament, malgrat ser un dels factors que més incideix en la qualitat i el sabor, és difícil trobar informació sobre això en l’envàs.

En general, la proporció de cacao està inversament relacionada amb la quantitat de sucres afegits; és a dir, com menys cacao té la xocolata, major és la seva quantitat de sucre. És el que ocorre en les xocolates amb llet. Així, les xocolates amb més quantitat de sucre (xocolata amb llet i xocolata blanca) figuren com els més populars entre el públic infantil, que és precisament el grup de població que hauria de consumir menys quantitat d’aquesta substància. Això ajuda a entendre per què la xocolata és l’aliment que més sucre aporta en la dieta dels nens espanyols d’entre 9 i 12 anys, segons l’estudi ANIBES de la Fundació Espanyola de Nutrició.

Xocolates: els que menys i els que més

En la revista impresa de desembre analitzem 27 xocolates elaborades per marques capdavanteres al mercat: d’una banda, els dirigits al públic infantil, entre els quals estan la xocolata amb llet (Nestlé amb llet, Milka amb llet, Milka Oreig, Lacasa Bombó Sport, Eroski Basic amb llet i Eroski Basic amb llet i ametlles) i la xocolata blanca (Nestlé Milkybar). D’altra banda, els dirigits al públic adult, entre els quals es troben la xocolata (Nestlé negre, Terra Mare 70%, Lacasa negre 85%, Valor pur, Valor 92%, Lindt Excellence 99%, Suchard Bio pur, Nestlé L’atelier Raw 75%, Blanxart 76% Brasil, Eroski Basic negre, Eroski Seleqtia 85%, Eroski 72% amb llavors de cacao i Lindt Creation cirera i chile), la xocolata sense sucres afegits (Valor 70%, Lindt amb llet i Eroski negre) i la xocolata d’ús culinari (Nestlé negre postres, Valor prostris pur, Valor xocolata a la tassa i Eroski negre postres).

En aquesta anàlisi, els podis del sucre i del cacao van resultar aquests:

Com a conclusió, és important recordar que la xocolata està composta bàsicament per cacao i sucre. Per triar el millor, és fonamental conèixer la proporció en la qual es troba cadascun d’aquests ingredients, ja que això determina tant les seves característiques organolépticas com la seva composició nutricional. Així, una xocolata composta per un 75 % de cacao o més té cabuda dins d’una dieta saludable, consumit amb moderació (uns 20 grams o menys).

Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions