Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Eva Pio Sáez, dietista-nutricionista en la Fundació Althaia

Menjar sa no és avorrit, és perdre la por al menjar i aprendre a relacionar-nos amb ella de manera conscient i responsable

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 25 de Maig de 2012

Al llarg de la seva carrera professional, Eva Pio Sáez, dietista-nutricionista en la Fundació Althaia, ha tingut l’oportunitat de treballar com a docent en diverses ocasions i amb diferents públics, la qual cosa li ha fet ser conscient de la importància que té la veritable educació nutricional. “Estem bombardejats de publicitat, revistes, eslògans, productes, dietes… però sabem ordenar la nostra alimentació?”. Aquesta és la reflexió que planteja i a la qual respon en la seva faceta d’educadora nutricional allí on imparteix cursos, classes, tallers i conferències. “La manera en la qual ens alimentem determina en part la nostra salut i el nostre benestar físic i psíquic i influeix en el nostre estat d’ànim i en el nostre nivell d’energia i vitalitat”, subratlla.

Alimentació conscient i responsable. Com podem ser conscients del que mengem?

L’important és parar esment i mantenir una actitud d’alerta. Quantes vegades hem menjat enfront del televisor o llegint un periòdic? Quantes vegades els nens es distreuen en menjar mentre veuen el seu programa d’entreteniment favorit o juguen amb els seus ninots? Jugar mentre es menja no ajuda a prendre consciència del que mengem, però hi ha diverses i diferents formes de fer-ho, que dependran de cada moment o situació. Una d’elles consisteix a “beneir” o “reconèixer” els nostres aliments abans de començar a menjar i agrair poder gaudir d’ells. Això ens permetrà parar esment al que anem a menjar, mirar, fer olor i percebre la seva textura.

Aquesta actitud interessa en tot el que concerneix a l’alimentació?

“Encara tenim una gran possibilitat d’alimentar-nos de forma saludable amb un pressupost petit”En efecte. Quan fem la compra, hem de parar esment a la frescor i qualitat dels aliments. És la manera d’escollir els millors per a nosaltres i per a la nostra família. Alimentar-se és un acte conscient i lliure, condicionat pels nostres costums, poder adquisitiu o salut, si bé en prendre consciència de la nostra alimentació, els nostres costums es tornen menys rígides i el poder adquisitiu no ens sembla un condicionant tan greu. Avui dia, encara tenim una gran possibilitat d’alimentar-nos de forma saludable amb un pressupost petit.

Com definiria l’alimentació responsable?

L’alimentació responsable ho és cap a nosaltres mateixos i cap al nostre entorn i implica no caure en conductes victimistas. És molt freqüent que, gairebé sense percatarnos, tinguem aquest tipus d’actituds i les manifestem en la nostra forma d’escollir el menjar i menjar. Això ocorre quan ens lamentem de no tenir diners suficients per menjar sa i equilibrat, en comptes d’informar-nos sobre alimentació sana i equilibrada, mirar el nostre carret de la compra i rebutjar els aliments superflus; quan patim obesitat i lamentem haver sucumbit un dia darrere l’altre en plaure del dolç o dels aliments grassos, en comptes de ser conscients del problema i de la seva solució i actuar amb responsabilitat, mai com a persones culpables, sinó com a persones responsables. Si s’actua de forma victimista en lloc d’actuar amb responsabilitat, tendim a culpabilizarnos i, sovint, a culpabilizar i responsabilitzar a altres persones de les nostres faltes.

Alimentació responsable cap al nostre entorn significaria donar prioritat als aliments ecològics i de proximitat i, d’aquesta manera, no solament afavorir la nostra alimentació saludable, sinó també la cooperació i el desenvolupament comunitari veïnal i local.

Què vol dir “menjar saludable”?

“No totes les persones necessiten ingerir la mateixa quantitat d’energia” Menjar saludable significa menjar equilibrat, fer-ho de manera conscient, responsable i segons les nostres necessitats. No totes les persones necessiten ingerir la mateixa quantitat d’energia, que difereix en gran mesura segons l’edat, el tipus de treball i el nivell d’exigència física i mental que cada activitat requereixi. Però si bé les necessitats d’energia poden ser molt diferents, les necessitats de nutrients (proteïnes, vitamines i minerals…) són molt semblants. Per tant, una alimentació saludable adaptarà la quantitat d’aliments més energètics, segons l’edat o activitat, i inclourà suficients aliments rics en proteïnes, amb poc greix, vitamines i minerals.

És suficient menjar saludable per sentir-se bé?

Sentir-se bé és estar en harmonia amb nosaltres mateixos i amb el nostre entorn i gaudir de benestar físic, psíquic i espiritual. Menjar més o menys saludable, en atenció a la qualitat i quantitat, determina en part aquest benestar. Quan ens mantenim ben hidratats i prenem “el nostre combustible”, el que necessita cada organisme, peculiar i particular, les digestions són més lleugeres, la combustió crea menys residus tòxics i el nostre nivell d’energia i atenció augmenta. Però menjar no significa solament mantenir un bon equilibri nutricional, sinó que implica mecanismes de relació familiars, professionals o d’amistat, entre uns altres, que ens fan sentir-nos bé.

Cal rescatar els menjars en família?

Fins i tot en aquests temps, la cuina i el menjar són un eix vertebrador de les dinàmiques familiars. Hem de recuperar el desdejuni familiar, tal vegada frugal, amb una mica de pressa i dinamisme, però la família, sobretot els nens, haurien d’asseure’s a la taula per desdejunar junts, quan això sigui possible. Aquest acte matinal no solament ajuda al nostre benestar físic i psíquic, sinó que pot col·laborar en el nostre benestar anímic per començar bé una nova jornada.

És possible superar la desmotivació respecte a l’alimentació?

“Podem convidar a les persones perquè coneguin i experimentin per elles mateixes el plaer que comporta alimentar-se ben”Cada persona té motius diferents per interessar-se per la seva alimentació, ja estiguin relacionats amb la salut, qüestions estètiques, filosòfiques o ètiques. Des d’un punt de vista terapèutic, no podem motivar a les persones perquè parin esment a la seva alimentació mitjançant la por, sobretot, si requereixen canvis en els seus hàbits alimentaris. Però sí podem convidar a les persones perquè coneguin i experimentin per elles mateixes el plaer que comporta alimentar-se bé o donar consells sobre organització i formes de cocció saludables, no solament d’una manera teòrica, sinó també pràctica: cuinant, en mostrar quantitats, oferir eines, adaptar les nostres receptes més tradicionals per proposar alternatives i interactuar per aprendre de totes les experiències culinàries.

La desmotivació arriba moltes vegades amb l’avorriment. Quan una persona està desmotivada i avorrida per seguir amb la dieta que li han recomanat, no diversifica prou la seva alimentació i, en conseqüència, no menja d’una manera saludable perquè no li reporta benestar. Menjar sa no és avorrit, al contrari, suposa perdre la por al menjar i aprendre a relacionar-se amb ella d’una manera conscient i responsable.

Bé per estètica o per salut, un pes harmònic d’acord a la nostra constitució, edat i necessitats ens afavoreix i ens alimenta també l’autoestima. Però, podem mantenir-nos en un pes saludable i menjar segons els nostres gustos i costums?

Sí. Tal vegada hàgim de parar esment a com cuinem les nostres millors receptes o a les quantitats de cadascuna d’elles, però la nostra cultura gastronòmica i alimentària és aglutinadora dels usos i els costums del territori i un bon exponent de l’òptim i excel·lent aprofitament dels recursos de cada lloc, de cada regió o de cada país. Hi ha qui pensa que menjar una carn guisada no és menjar sa i es lamenta quan no pot menjar un bon fricandó de vedella o un pollastre guisat amb samfaina. El secret solament estarà en la quantitat i la qualitat de l’oli per fer la base del sofregit.

S’apropa l’estiu i sorgeixen nombroses propostes alimentàries per perdre pes, què aconsella per evitar caure en el parany o temptació de seguir una dieta adelgazante de moda?

He conegut a massa persones angoixades, que segueixen dietes desequilibrades, impossibles de compartir amb la seva família i difícils d’adaptar a la seva vida social, amb unes directrius que desequilibren cos i ment. És diferent que una persona adulta vulgui aprimar un parell de quilos per veure’s bé en bikini. En aquest cas, és fàcil per a un dietista aconsellar alguna estratègia alimentària i sempre de manera puntual. Però el concepte “dieta” ha d’entendre’s com un concepte integral d’estil de vida, que inclou tant l’alimentació com l’activitat física i l’equilibri emocional.

En la seva opinió, quins aliments no poden faltar en un menú exemplar?

Un menú exemplar inclou tots els grups alimentaris establerts: una base de féculas (arròs, pasta, patates, llegums, farina, pa…), verdures o hortalisses (amanides, verdures de fulla verda, carbassons, pebrots, albergínies, carxofes, coliflor…), aliments proteics (carn, peix, ous…) i unes postres (fruita o làctic). Sobre aquesta estructura bàsica podem fer variacions quant a proporcionalitat o substitució de proteïnes d’origen animal per altres d’origen vegetal, però entendre aquesta base és molt important.

Aquest aspecte queda ben reflectit en el “Healthy Eating Plate”, de l’Harvard Medical School, i en el denominat “Mètode del Plat”, una col·laboració de l’Hospital Clínic i la Fundació Alicia, aquest últim dissenyat de forma més específica per assajar menús per a persones diabètiques. Les persones que pateixen diabetis han de ser més estrictes en la proporcionalitat i quantitat de féculas, però de forma generalitzada, la distribució del menú és equilibrada i molt aconsellable per a tot el conjunt de la població.

Per la seva experiència en educació alimentària, com es pot aconseguir despertar l’interès o la curiositat per l’alimentació conscient i saludable?

“L’educació alimentària no solament ha de ser una qüestió sentida o llegida, sinó vista, feta olor i assaborida” Tal vegada “donis-teorizando” una mica, és a dir, quan es parla d’aliments amb aquests davant, es podrien mostrar les diferents tècniques de cocció i les quantitats apropiades i equilibrades de cadascun d’ells. Cal fer senzill el que és senzill. Aconseguir que l’educació alimentària no sigui solament una qüestió sentida o llegida, sinó també una qüestió vista, feta olor i assaborida. Per alguna cosa la paraula “saber” deriva a l’origen de la paraula “sabor”.

Vostè regenta un restaurant, quin paper exerceix una nutricionista al capdavant d’un petit negoci de restauració?

És un somni fet realitat. M’encanta veure a les persones que acudeixen al meu petit restaurant quan mengen i comparteixen uns plats cuinats amb atenció i manyaga, amb ingredients escollits amb minuciositat i criteri. Com a nutricionista, puc elaborar una carta i menús que no solament siguin apetitosos, sinó també equilibrats i cuinats de forma saludable. Com a amant de tot el que es refereix a l’alimentació humana, cuido que aquests aliments puguin degustar-se en un ambient tranquil, acollidor i natural.

Quins són els seus reptes per combinar en l’oferta de plats plaure per la gastronomia, equilibri dietètic i salut? Hi ha algun valor que prevalgui més que un altre?

Gastronomia i dietètica no són paraules contraposades, sinó dos conceptes que es complementen. La dietètica és una part de la ciència de la nutrició, que s’encarrega de l’estudi dels aliments en funció de les necessitats i condicionants de cada persona o grup de persones. La gastronomia és un concepte que agrupa tot el relacionat amb la cuina, la composició dels plats i l’art de l’elaboració, així com la degustació d’aquests. Al meu entendre, resulta molt interessant tenir com basi coneixements de dietètica i nutrició humanes, ja que d’aquesta manera els meus plats no solament són saborosos, sinó també saludables. A més, sempre que sigui possible, escullo productes de cultiu ecològic o del meu propi hort i, en general, productes frescos i de temporada. Tal vegada el valor que preval més és la interrelació que s’estableix entre el professional, el comensal i el propi menjar o bé el sentiment de benestar que es crea en aquests moments tant en un plànol físic, com a psíquic, emocional, i fins i tot, espiritual.

ENSENYAR A MENJAR ÉS ENSENYAR A CRÉIXER

Amb aquest lema, dilluns que ve 28 de maig se celebra el Dia Nacional de la Nutrició. En aquesta ocasió, es pretén ressaltar el paper que la família exerceix en l’adquisició dels bons hàbits alimentaris. En opinió de Pio Sáez, “l’educació és una de les bases més importants sobre les quals se sustenta una societat, un determinant important per a la salut i el creixement humà”. Per aquest motiu, en ensenyar a menjar, considera, “s’ensenya a créixer de manera sana, al desenvolupament i evolució de bons costums i hàbits alimentaris i, en definitiva, al desenvolupament de la nostra comunitat”.

La dietista-nutricionista afirma que “seria molt convenient ensenyar als nens a desdejunar”. Per a Eva Pio Sáez, convé “intentar desdejunar junts” i que s’ingereixi “un desdejuni sencer i equilibrat” perquè avui dia són molts els nens que acudeixen a l’escola sense amb prou feines haver pres gens. També defensa que en l’alimentació infantil s’hauria de millorar el consum excessiu de sucre, un ingredient present en massa aliments típics de la dieta infantil, encara que la majoria d’ells són prescindibles, com a begudes, pastisseria, brioixeria, gelats, algunes salses, llaminadures i caramels, làctics ensucrats, sucs comercials o galetes.

Finalment, cita la importància de l’exercici, que si ben no és un tema alimentari, “influeix moltíssim en el pes i en la salut dels nens”. Cada vegada més, els nens juguen i es relacionen asseguts davant una pantalla, la qual cosa redunda en una disminució de l’activitat física i saludable i en una menor interrelació i contacte amb altres nens i amb la naturalesa. Això desequilibra la “dieta” entesa en el seu conjunt i com a règim de vida, conclou l’experta.


Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions