Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Excés de ferro? Sis consells nutricionals

Pautes i consells nutricionals bàsics per a aquelles persones els nivells de les quals de ferro estan per sobre del que deurien

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 01deNovembrede2013
img_hierro calcio listg

El problema de salut més conegut associat al ferro és l’anèmia , l’origen de la qual és la manca d’aquest mineral. Menys conegut -encara que igual de problemàtic- és el trastorn contrari, l’excés de ferro en l’organisme: l’hemocromatosis. Una acumulació de ferro pot ser tòxica i accelerar el procés d’envelliment cel·lular, a més d’alterar la funcionalitat de diferents òrgans, com el fetge, els ronyons o el cor. En aquests casos, el tractament mèdic és de primer ordre, i la cura de la dieta és essencial. El present article descriu unes pautes i consells nutricionals bàsics per a aquelles persones els nivells de les quals de ferro estan per sobre del que deurien.

Img hierro calcio
Imatge: Ralph Daily

Ferro: excés i manca

La deficiència orgànica de ferro té orígens diversos (insuficiència dietètica, mala absorció, patologies que alteren la producció dels components de la sang o l’absorció de ferro, massiva destrucció de glòbuls vermells, pèrdues elevades de ferro, augment de l’eliminació…) però un resultat comú: anèmia ferropénica. Aquest trastorn es manifesta amb diferents símptomes: fatiga, debilitat muscular i general, irritabilitat, pal·lidesa, falta d’apetit, nàusees, diarrea, úlceres bucals o pèrdua de cabell.

Img res3
Imatge: CONSUMER EROSKI

El problema contrari, l’hemocromatosis , és igual de problemàtic, si ben afecta a un menor nombre de persones i, en gran part dels casos, es deu a un defecte genètic que impedeix la correcta regulació de l’absorció del ferro. El ferro és un element vital, essencial per a la vida, però el seu excés -com la seva falta- implica problemes seriosos de salut. L’acumulació de ferro pot ser tòxica, accelerar el procés d’envelliment cel·lular i alterar la funcionalitat de diferents òrgans. En aquests casos, és indispensable rebre tractament mèdic i cuidar la dieta. Però, abans de fer sense criteri limitacions en la dieta que puguin comprometre l’aportació segura d’altres nutrients essencials, convé confiar en l’assessorament d’un dietista-nutricionista, qui donarà les indicacions precises tant per limitar l’aportació dietètica de ferro com la seva absorció en l’organisme.

Hemocromatosis: el control dietètic és fonamental

Des del punt de vista clínic, es descriuen dos tipus de sobrecàrrega de ferro: una primària i una altra secundària.

  • La sobrecàrrega de ferro primària és conseqüència d’una malaltia congènita o hereditària, l’hemocromatosis, per defecte d’un gen (HFE) que regula la correcta absorció del ferro a nivell orgànic. En conseqüència, s’acumula el mineral tant en la sang com en diferents òrgans vitals, la qual cosa compromet la seva funcionalitat i capacitat.
  • La sobrecàrrega de ferro secundària succeeix quan, per diverses circumstàncies, una persona requereix transfusions periòdiques de sang. Com l’organisme no compta amb un mecanisme per eliminar ferro de forma fisiològica (excepte la menstruació, en el cas de les dones), aquest s’acumula en els òrgans a mesura que s’avança en les transfusions.

Donat el potencial oxidant del ferro, un excés pot iniciar o mantenir reaccions inflamatorias, i fins i tot danyar teixits per mitjà de la formació de radicals lliures d’oxigen altament reactives. Per contrarestar aquest perill per a la salut, les persones amb hemocromatosis poden tenir la necessitat si es fes flebotomies periòdiques (sagnies) o prendre quelantes del ferro, que són agents farmacològics capaços de fixar-se al ferro dels teixits i eliminar-ho a través de l’orina o la femta. Tant en aquests casos, com quan els nivells estan elevats però no són precisos els tractaments descrits, és interessant valorar uns petits canvis en l’alimentació.

Sis consells dietètics per a l’excés de ferro

Les persones afectades segur es plantegen la següent pregunta: és saludable eliminar de la dieta tots els aliments rics en ferro? La resposta prudent és que convé limitar al màxim tant la seva aportació dietètica (aliments rics en ferro, productes enriquits o fortificats, complements nutricionals) com la seva absorció. Així, la dieta basi consistirà en una dieta mediterrània equilibrada, amb aportació abundant de verdures i hortalisses, fruites fresques, llegums, cereals integrals, amb aportació moderada i controlat de carns blanques, peixos o ous, així com els azucares i els greixos. Aquestes són les premisses bàsiques per aconseguir un bon equilibri nutricional i ajudar a l’organisme a desintoxicarse:

  1. Limitar el consum d’aliments rics en ferro. En aquests casos, serà convenient evitar els següents aliments: botifarra i altres productes que portin sang (sangrecillas), vísceres com el fetge, carn vermella en general i derivats, carn de cavall, peixos i mariscs (cloïsses, ostres). Consum limitat de fruita seca en particular sèsam, festucs, pipes i pinyons, els més rics en ferro.
  2. Img antic2
    Imatge: CONSUMER EROSKI

    Quelantes naturals del ferro: calci, fitatos, oxalats i taninos. Conèixer quins són els nutrients que comprometen l’absorció del ferro és interessant per prendre’ls de forma conjunta quan es menja un aliment naturalment ric en dita mineral. El te és un aliment ric en taninos, per la qual cosa prendre un te en el desdejuni o havent dinat, si es té costum, és una bona opció. Altres aliments rics en taninos són: els espinacs, les panses i algunes fruites com la magrana, els caquis i la poma verda. El segó de blat és ric en fitatos. Els oxalats abunden en les verdures de fulla com a bledes, espinacs, enciam. El calci és un mineral competidor del ferro, per la qual cosa si es combina en una menjada aliments rics en ferro i en calci, aquest últim sol dificultar la seva assimilació. Alguns suggeriments: afegir formatge fresc en les amanides, prendre iogurt per a postres si es pren una mica de carn o de llegum, o arròs amb llet…

  3. Cítrics i altres fruites riques en vitamina C, entre hores. La vitamina C és aliada del ferro, en particular del no hemo, el que abunda en els vegetals. Si es pren al costat d’un menjar ric en ferro, augmenta l’absorció del mineral. Si sabem com, podem obtenir els beneficis de la vitamina C sense alterar el metabolisme i la concentració de ferro. Suggeriment: prendre els cítrics, els sucs de taronja, mandarina, aranja o llimona, o les fruites, en particular les mes riques en aquesta vitamina (maduixes, meló cantalupo, kiwi, pinya, guayaba) entre hores, fora dels menjars, sense combinar amb altres aliments.

  4. No als aliments enriquits o fortificats en ferro. Vigilar les etiquetes i prescindir d’aquells productes enriquits o fortificats en ferro és una norma elemental de seguretat en cas d’hemocromatosis o excés de ferro en sang.

  5. Img
    Imatge: CONSUMER EROSKI

    Fre al sucre, a tot tipus de dolços i productes ensucrats. L’hemocromatosis respon a un defecte genètic, en concret està alterat el gen HFE. El gen HFE ha estat involucrat en l’etiologia de la diabetis mellitus tipus 2 i investigat en nombrosos estudis epidemiològics. Un metaanálisis realitzat per especialistes de la Huazhong University of Science and Technology, Wuhan (Xina), publicat en 2012 en la revista mèdic-científica American Journal of Epidemiology ha constatat que les persones amb al·lel D del polimorfisme H63D són les que poden tenir un augment moderat del risc de diabetis tipus 2. L’adequació de la dieta, eximeix de sucres i dolços, és un consell saludable en tots els casos, i en particular en aquestes circumstàncies.

  6. Aliments per al fetge. És un dels principals òrgans involucrats en el metabolisme del ferro i altres paràmetres (ferritina). Per mitjà de l’alimentació també es pot reforçar la seva funcionalitat. Els vegetals amb toc amarg com a escarola, endívies, card, xicoira, així com plantes amb fort sabor com el boldo o card mariano, són particularment indicats en cas de nivells de ferro alts.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions