Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Excés de pes i embaràs

L'obesitat de la gestant, prèvia a l'embaràs o adquirida durant aquest, ha de considerar-se sempre com un factor de risc per a la mare, el fetus i el nounat.

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 09deAgostde2002

Els països desenvolupats estan sofrint una epidèmia d’obesitat,
de la qual, per descomptat, no estan exemptes les dones embarassades.
Depenent del grau de sobrepès que tingui la dona en entrar en l’embaràs
el personal mèdic establirà quants quilos són recomanables
guanyar. No obstant això, en la pacient amb sobrepès i principalment en l’obesa
no s’accepta el mateix augment de pes que en l’embarassada que no presenta est
problema, i aquest ha de ser menor. En concret, es recomana que augmenti de 7
a 11 quilos, necessaris per a contribuir al guany ponderal del fetus i a els
teixits de suport de la mare.
Els augments menors es relacionen amb un increment en el risc de retard
del creixement intrauterí. Atès que les dones obeses tal vegada titubegin en
augmentar una mica de pes si més no durant l’embaràs, se’ls assessorarà
i se’ls advertirà que la gestació no és una època per a
sotmetre’s a un règim de pèrdua de pes. Més aviat, una
meta nutricional apropiada seria ressaltar la importància de seleccionar
aliments de gran qualitat nutricional i evitar els que són rics en calories
i que resulten innecessaris.

En cas que la gestant sofreixi un augment molt brusc de pes, bàsicament
en els primers 5 mesos de gestació, la revisió ginecologia
descartarà una possible diabetis gestacional. Així mateix, després
de les 20 setmanes d’embaràs, també cal estar atenta a un augment
sobtat de pes, ja que si va acompanyat d’inflor en peus,
mans i rostre pot desenvolupar preeclampsia, és a dir, pressió arterial
elevada per l’embaràs.


Riscos de l’obesitat en l’embaràs

El maneig de l’obesitat requereix fonamentalment del consell preconcepcional
que permet a les dones amb excés de pes conèixer els riscos que la seva situació
implica per al futur de la seva gestació, com ara:

– Major possibilitat de parts molt prematurs (< 32 setmanes) i morts fetals primerenques o tardanes quan es tracta de la seva primera gestació. – En les dones multíparas, és més elevat el risc de mort fetal tardana, a les 28 setmanes o posterior. – Augmenta la freqüència de preeclampsia conforme s'incrementa l'índex de massa corporal. – Major risc de donar a llum un lactant amb un defecte del tub neural, independentment del seu consum d'àcid fòlic. Pel que sembla el consum adequat de folato no sembla conferir protecció a aquestes dones, com en el cas de les dones embarassades de pes normal. És possible que aquestes dones requereixin encara més àcid fòlic. – Són més nombroses i freqüents les complicacions obstetrícies, com un part prolongat, la qual cosa augmenta el risc de cesària i aparentment el de tenir un nen molt prematur. – Major risc de patir diabetis gestacional. Aquesta malaltia consisteix en una alteració del metabolisme dels sucres de l'organisme durant el període d'embaràs i porta aparellat com a principal complicació, bebès de pes excessiu, sovint per sobre dels 4 quilos; situació denominada macrosomía fetal. Si es dóna aquesta situació, s'ha de seguir una dieta específica.
Risc de les dietes d’aprimament

La gestació no és moment ideal per a començar a fer un règim
d’aprimament. Fins al moment no hi ha evidències que permetin assegurar
que les dietes hipocalóricas administrades durant l’embaràs resultin
beneficioses per a la mare o el beu. Al contrari, la disminució de
ingesta calòrica, porta amb si, la ingesta insuficient de nutrients
essencials, fet que pot produir trastorns en el creixement del bebè
dins del ventre matern.

Per tant, és recomanable no sotmetre a tota dona embarassada obesa una restricció
de calories, sinó que ha d’atendre-les-hi amb el mateix criteri
nutricional que una embarassada no obesa. Un dèficit de nutrients té
com a conseqüència, entre altres disfuncions metabòliques, l’ús de
proteïnes i greixos com a font d’energia amb la producció
de cossos cetònics que alteren el desenvolupament neurològic fetal.

Són molts els riscos possibles per al fetus si existeixen restriccions molt severes
en l’alimetación durant l’embaràs; pel que els règims
que s’apliquin hauran d’estar ben confeccionats i vigilats per un
dietista-nutricionista.


Orientacions generals sobre el pla d’alimentació

Se sap amb certesa que el descens sostingut de pes previ a la gestació
prevé efectivament moltes de les complicacions associades a l’obesitat.
Per consegüent, amb un adequat maneig dietètic i amb controls prenatals
freqüents i específics, pot arribar-se a un feliç terme de
la gestació.

Aliments bàsics que no han de faltar de la
dieta de la dona embarassada…

Lactis, preferentment desnatats.
Amb la mateixa quantitat de calci i proteïnes que els seus homòlegs
enters, i la meitat de greix i de calories.

Cereals i derivats, com ara pa, arròs,
pasta…., en quantitat i freqüència moderada, respectant les indicacions de
la pauta dietètica establerta pel dietista-nutricionista. El pa,
les galetes i els cereals de desdejuni, preferentment integrals, amb el
fi d’augmentar el valor de sacietat i contribuir a l’aportació de fibra.

Llegums, combinades amb ingredients
vegetals, en la quantitat i freqüència establerta en la pauta dietètica.

Fruites, predominantment fresques i de
temporada, amb pell i molt ben rentades.

Verdures i hortalisses. Almenys una amanida
al dia. Incloure verdures com a ingredient de primers i segons plats,
cuinades amb poc greix.

Carnes, peixos i ous. Triar els talls
magres de les carns i eliminar el greix visible. Elaborar aquests aliments
amb tècniques culinàries que requereixin poc greix, com ara el forn,
la planxa, la graella, el microones, estofat amb poc oli.

Greixos i olis (d’oliva i llavors).
S’utilitzarà amb mesura l’oli, d’oliva i llavors, i s’aconsella
limitar al màxim la resta d’aliments grassos, com ara mantega
o margarina, maionesa, nata, llard, sèu, embotits, fruita seca grassa,
olives, alvocat…

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions