Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Executius: és possible portar una dieta saludable?

L'estrès, el cansament i el baix nivell d'activitat física incideixen que els treballadors amb aquest perfil portin una alimentació poc recomanable per a la salut

img_ejecut listg

Dormir o menjar? Aquesta pregunta la hi fan molts executius, empresaris i gerents quan haurien de menjar però estan tan cansats, física i mentalment, que prefereixen dormir. Senyal inequívoc que alguna cosa no marxa bé, perquè no hauria d’arribar-se a aquest nivell de cansament i perquè una bona o mala alimentació influirà de manera directa en el rendiment laboral. Per a aquest perfil de treballadors, el principal enemic dels quals és l’estrès i la falta de temps lliure, existeixen pautes dietètiques concretes que poden ajudar a millorar el seu benestar i el seu acompliment. El següent reportatge explica com fer front a l’estrès amb la nutrició, quins són els errors alimentaris més habituals dels executius, quins aliments ajuden a combatre el cansament i per què no és recomanable “posar-se a dieta” de qualsevol manera.

Imatge: AFGE

L’estrès, enemic de la salut i l’alimentació equilibrada

L’executiu, gerent o directiu és una persona que exerceix un càrrec de conducció i gestió en una empresa. L’és qui pren decisions, ordena i guia durant tota la jornada a altres persones. La seva funció és utilitzar de la manera més eficient possible tots els recursos dels quals disposa a fi d’obtenir el màxim rendiment dels mateixos. Una labor estresante que es multiplica quan el directiu és, a més, l’amo de l’empresa, ja que el que està en joc és seu. No és casualitat que el 58% dels treballadors espanyols afirmi haver sofert un augment d’estrès laboral des del començament de la crisi, segons l’enquesta del Regus Business Tracker.

El dia a dia d’un executiu es caracteritza per l’estrès, la tensió i la preocupació. No hi ha un dia igual a un altre, no hi ha horari fix, ni hora d’entrada ni de sortida, ni rutina o processos que es repeteixen cada dia. El que té l’executiu són responsabilitats i objectius. Per això, a més, l’estat d’ànim i la motivació varien de manera constant: èxits i fracassos s’alternen sense parar.

Segons l’Institut de Salut Carlos III del Ministeri d’Economia i Competitivitat, els desordres dietètics poden ser desencadenants d’estrès, però el més freqüent és que es produeixi al revés; això és, que l’estrès laboral afecti als hàbits alimentaris amb ingestes inadequades i extemporànies, alteracions de l’apetit -pèrdua total o un apetit feroç i incontrolable- i restrenyiment crònic.

No es coneixen tots els efectes de l’estrès en les necessitats nutricionals, però se sap que sota aquestes circumstàncies, el metabolisme de l’organisme pot estar sotmès a una gran pressió. Aquest estat pot repercutir en el sistema immunitari, disminuint les defenses i fent-nos més vulnerables a contreure infeccions o malalties. L’article ‘Aliments contra l’estrès‘ d’EROSKI CONSUMER ofereix consells interessants. Així mateix, el Consell Europeu sobre Informació Alimentària (EUFIC) recomana augmentar el consum de certs nutrients:

  • Imatge: CONSUMER EROSKI

    Vitamina C. Continguda en taronges, kiwi, fruites del bosc, pebrots, patates i bròquil, sobretot, la vitamina C és consumida per l’organisme per a la fabricació d’adrenalina, segregada en situacions d’estrès. La seva manca redueix l’activitat dels macròfags, cèl·lules immunitàries, la qual cosa augmenta la propensió a refredats i altres infeccions.

  • Beta-carotenos (precursor de la vitamina A). Present en pastanagues, verdures de color verd fosc i fruites de color groc i taronja. Els beta-carotenos participen en el funcionament del sistema immunitari, juntament amb l’àcid fólico (present en espinacs, verdures de fulla verda i pellofa dels cereals) i el zinc (present en el germen de blat, el fetge i la carn vermella).

  • Imatge: CONSUMER EROSKI

    Proteïnes d’alt valor biològic, però no acompanyades de greixos; és a dir, carns magres, peixos, ous, llet i llegums.

  • Exercici físic regular. No és un nutrient, clar, però estimula la secreció d’endorfinas, substàncies naturals que milloren el bon humor i l’estat d’ànim, molt important per cuidar el sistema immunitari.

Els errors alimentaris més habituals de l’executiu

Segons un estudi de la Universitat de Washington publicat per la revista ‘Preventing Chronic Disease‘, els treballadors que pateixen estrès, tenen un nivell de responsabilitat molt elevat i prenen decisions de manera constant consumeixen major quantitat de menjar ràpid i menys porcions de fruites i verdures, realitzen menys activitat física i tenen una major inclinació a menjar mentre realitzen una altra tasca. Alguns dels errors més habituals són els següents:

  • No desdejunar més que un, gens nutritiu, cafè.
  • Menjar fora de casa, amb pressió, amb pressa i probablement amb ansietat.
  • Imatge: CONSUMER EROSKI

    Consumir aliments hiperenergéticos, extradulces o extragrasos, precisament per estimular la secreció de serotonina i altres mediadors, com a compensació a l’estrès i l’ansietat.

  • Acumular tensió durant el dia i traduir-la a la nit en un atac poc reflexiu de la nevera.
  • Abusar dels cafès i les begudes excitants durant el dia i acabar el dia amb alguna copa d’alcohol.
  • Mastegar xiclet a tota hora i estimular la secreció de sucs gàstrics de manera innecessària.
  • No realitzar gens d’activitat física ni tenir moments de relax entre setmana.

Combatre el cansament amb l’alimentació

Ja sigui pel volum de treball, els llargs viatges o les alteracions de l’horari, l’executiu o directiu tendeix a alterar el seu ritme circadiano; és a dir, el “rellotge biològic” o aquells factors que porten al fet que l’organisme funcioni com un rellotge. Els principals símptomes que es perceben en alterar-ho són l’estrès, l’insomni, la irritabilitat, els canvis d’humor, la fatiga, les alteracions de l’apetit i el restrenyiment.

En ‘Ergonomia pràctica’, de José Luis Melo, s’explica que tots els éssers vius tenen dos períodes molt diferenciats i associats: el cansament i el descans. No obstant això, l’executiu i l’empresari tenen molta dificultat per descansar i desconnectar de les seves responsabilitats, la qual cosa consumeix i perjudica al seu organisme. Cal tenir en compte que la mala alimentació també porta a un major esgotament. Per això, per combatre el cansament, es recomanen:

  • Imatge: CONSUMER EROSKI

    Aliments rics en antioxidants: fruita fresca i amanides diàriament, per regenerar a l’organisme afectat per l’estrès.

  • Hidratació suficient; de preferència, aigua, sucs naturals i infusions. És important evitar els refrescs, les begudes molt ensucrades, l’alcohol i el cafè.
  • Aliments que proporcionin energia en poc temps, però que alhora sigui duradora, que siguin fàcils de consumir, a qualsevol moment del dia, i que siguin molt nutritius:

    • Fruita seca.
    • Xocolata pura.
    • Hidrats de carboni (pa, arròs o pasta) amb fibra, integrals.
    • Carns magres.

Per què no és bona idea posar-se a dieta

Una malaltia molt freqüent entre els executius és l’obesitat, derivada d’un mal control de l’estrès, uns mals hàbits alimentaris, el sedentarisme i consum habitual d’alcohol. No obstant això, “posar-se a dieta”, en el sentit més col·loquial de l’expressió, no és bona idea, perquè el ritme de treball és alt i el rendiment és essencial: si optéssim per una dieta restrictiva, no aconseguiríem l’objectiu desitjat.

Què es recomana, llavors? Corregir els mals hàbits alimentaris i optar per uns més saludables:

  • Un moment de reflexió per reconèixer què hàbits o quines circumstàncies ens empenyen a practicar mals hàbits alimentaris i començar per modificar les causes: les presses, la improvisació…
  • Donis-dejunar: tallar amb el dejuni. I buscar una opció de desdejuni que aporti energia i sacietat: llet amb galetes de fibra, iogurt amb cereals o fruita, barrita de cereals i rollito de pernil i formatge…
  • Fer més tentempiés saludables i menys cafès. El cafè bloqueja l’adenosina (neurotransmissor) i això genera l’efecte de sentir-se actiu, no obstant això, a l’excés pot provocar ansietat. Els tentempiés poden ser la fruita seca, l’aigua, la fruita, les barritas de cereals, etc.
  • Menjars lleugers i senzilles, no copioses ni grasses, perquè l’estrès ralenteix i dificulta la digestió, a més d’alterar la metabolización dels aliments.
  • No estar més de 4 hores en dejú.
  • Prendre aliments amb fibra en tots els menjars per combatre el restrenyiment: cereals, fruita, verdures o amanides.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions