Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Existeixen les “chuches” saludables?

És saludable que els nens mengin aliments dolços, però sempre amb preferència per aquells que el seu dulzor és natural o estan endolcits de la manera més sana possible

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 03 de Octubre de 2013

Llaminadura és sinònim de sucre. No cal negar la major. No existeixen llaminadures saludables per molt que s’obstini la indústria a transmetre la idea que són vehicle de vitamines, minerals o antioxidants. Per complir aquesta funció dietètica, la naturalesa brinda la fruita fresca, mentre que el saber culinari ofereix la possibilitat de convertir aquests aliments, en uns altres encara més dolços i concentrats en energia i nutrients; la fruita dessecada. En la vida quotidiana, el consum d’aliments dolços -que no llaminadures- hauria d’estar integrat dins d’una alimentació saludable i equilibrada. I està bé que els nens els mengin, sempre amb preferència pels quals tenen un dulzor natural o estan endolcits de la manera més sana possible, tal com se suggereix a continuació, amb les següents sis idees de “chuches” saludables.

Imatge: mpellegr

El gust innat pels aliments dolços

Imatge: CONSUMER EROSKI

Parlar de llaminadures, en termes nutricionals és parlar de sucre en els seus més diverses i curioses presentacions: sucre, xarop de glucosa, dextrosa…, i d’una infinitat d’ingredients igual de superflus com a gelatina, aromes, colorants, i altres additius acidulantes, espesantes, gelificantes o potenciadores del sabor. En resum, les llaminadures són supèrflues en el nutricional: aporten calories buides (energia desproveïda de nutrients), per la qual cosa si el consum és freqüent o excessiu, esgota les reserves de nutrients reguladors corporals. Són supèrflues en termes de salut: està demostrada l’associació entre el consum de llaminadures i la càries, el guany de pes, males digestions i inflor abdominal, major risc d’infeccions de fongs, bacteris i paràsits. I supèrflues en qüestió d’educació alimentària: en general són aliments tan processats i amb punts additius que s’allunyen del valor d’allò més natural, el menys processat i manipulat.

Sense perdre de vista l’aspecte prescindible d’aquests aliments en la dieta habitual, tampoc cal obviar el gust innat pel sabor dolç, així com la resposta hedónica positiva que es desprèn en provar-ho. En la revisió sobre les preferències alimentàries innates o adquirides, dirigida per l’especialista en desenvolupament i comportament infantil Alison K. Ventura, es constata que “el gust dels nens per tot el que és dolç no és solament un producte de la tecnologia actual i de la publicitat, sinó que reflecteix la seva biologia bàsica”.

Aquesta apetència inherent a l’ésser humà pel dolç, segons es reflecteix en la literatura mèdica, ha jugat un paper rellevant en l’evolució i en la nutrició humana, “ajudant a orientar la conducta alimentària cap als aliments que proporcionen més energia”. Però, què fer quan aquesta apetència innata dels nens es troba amb una tenda de llaminadures? A continuació es detallen sis suggeriments dolços que ens permeten salvar aquest moment amb alternatives més saludables a les llaminadures comercials.

Sis idees de “chuches” saludables

  1. Imatge: CONSUMER EROSKI

    Fruita en almívar. A més de préssec i pinya en almívar -els més comuns-, és possible conservar en almívar qualsevol fruita, segons la temporada. El sucre és un conservant natural i universal, si ben el seu consum com a tal o la ingesta d’aliments als quals s’afegeix en gran quantitat ha de ser moderat i ocasional. No cal obviar la relació demostrada entre l’excés de sucres i determinades dolències com a càries dental, excés de pes, deficiències vitamínicas i, fins i tot, major risc de diabetis. La fruita en almívar, si ben no s’equipara a una llaminadura des del punt de vista nutricional, sí és un aliment molt ensucrat, per la qual cosa no s’ha d’oferir de continu com a alternativa a la fruita fresca. Les fruites gebrades trossejades, soles o barrejades amb fruita seca, també poden ser un bon substitut de les llaminadures en moments concrets en els quals els nens demandin alguna cosa molt dolç amb insistència.

  2. Barritas energètiques propietàries. Consisteix a barrejar a l’agrado varietat de llavors (pipes de girasol, pipes de carabassa, llavors de sèsam, amaranto…), de fruita seca trossejada (ametlla, avellana, nous…) i de fruites dessecades, com els raïms passes, les prunes o els orejones. D’altra banda, s’escalfa melassa de cereals que serà la base per al caramel. S’afegeix la barreja a la melassa quan estigui bullint, es baixa el foc i es deixa a la calor mitjana fins que es formi una massa més densa. El següent pas és estendre l’engrut en un paper de forn, i hornear uns minuts fins que la massa quedi cruixent. Es parteix en trossos i s’ofereix als nens a manera de barrita dolça i energètica.

  3. Imatge: CONSUMER EROSKI

    Ametlles garrapiñadas. Les ametlles garrapiñadas són la recepta més comuna, si bé es pot empastifar en caramel qualsevol fruita seca, aquells que més agradin als nens. Sense perdre de vista que el sucre caramelizado desvirtua el valor nutritiu natural de la fruita seca, a l’una que endolceix, les garrapiñadas es converteixen en una “chuche”, encara que més saludable, ja que aporten tots els avantatges nutricionals d’aquests aliments.

  4. Orejones o prunes seques farcides d’ametlla o avellana molta. Aquests aperitius dolços i nutritius es poden convertir en una sorpresa per als nens, que també poden col·laborar en la cuina a elaborar aquesta senzilla recepta. Per facilitar la digestió de les fruites dessecades, convé escaldar-les uns minuts en aigua bullint. S’obren per la meitat i es reserven. Es torren amb prou feines la fruita seca triada i es piquen fins a obtenir un granulado més o menys fi, segons gustos. El resultat es barreja amb una mica de melassa de cereals (blat de moro o ordi, pel seu sabor més suau) i amb aquest engrut s’emplenen les fruites dessecades. Ja estan llestes perquè els nens les puguin menjar com a dolços tentempiés entre hores.

  5. Imatge: CONSUMER EROSKI

    “Piruletas de xocolata”. L’autora de‘ El receptari màgic‘ , Desiree Arancibia, va escriure el seu llibre convençuda que “cuinar en família és divertit” i amb la sàvia intenció que els petits descobreixin que “alimentar-se és molt més que menjar”. Per a això, proposa aprendre receptes elaborades amb matèries primeres sanes. Amb un toc “màgic” de sabor i color, converteix senzills aliments com les fruites en delicioses “llaminadures” sanes, nutritives i naturals, ideals per oferir com a alternativa a tot tipus de gominolas. Una de les seves propostes són les “piruletas de xocolata”, molt vistoses i fàcils de fer. Arancibia suggereix “tallar la fruita en rodanxes, punxar amb un palito de gelat o broqueta i posar en el congelador durant mitja hora. Fondre una xocolata (52%-70% de cacao, pot ser interessant) al bany María. Treure la fruita del congelador, untar en la xocolata fosa, dipositar les piruletas sobre paper vegetal i deixar refredar en la nevera”.

  6. “Barquitas de taronja”. La mateixa autora proposa aquesta recepta que, a manera de resum, consisteix a tallar les taronges per la meitat, esprémer-les i reservar les peles com a motlle. S’emplenen del suc barrejat amb agar-agar i es deixen refredar en la nevera. Si es volen fer “barquitas” prou retallar paper per fer les veles i punxar-les amb un pal de broqueta. D’altra banda, l’agar-agar es pot usar com espesante per presentar una macedònia de fruites vistosa amb textura gelatinosa.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions