Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Explicar calories solament serveix per distreure

Explicar calories sense tenir en compte la qualitat nutricional dels aliments és un model fracassat que no serveix per aprimar

img_calorias diferentes dieta hd

“La vida no està feta per explicar calories”, diu un anunci d’un producte alimentari, la composició del qual, en la seva majoria, és simple aigua. Est és un clar exemple d’on s’ha centrat el missatge publicitari durant anys: al voltant de l’energia i de les calories, deixant en un segon pla la qualitat del producte. Sembla, per tant, que importa més la declaració nutricional “light que els ingredients que componen el producte. Aquest enfocament ens allunya de la salut i ens obsessiona amb el menjar. A continuació, s’explica per què no té sentit explicar calories i fins a quin punt és important canviar l’entorn per envoltar-se de menjar sa.

Img calorias diferentes dieta
Imatge: dmitrimaruta

Té sentit explicar calories?

Explicar-les no. Considerar-les sí. Aquest matís té la seva explicació: considerar les calories d’un aliment és imprescindible, ja que un excés de consum d’energia és el que condueix al fet que les persones estiguin predisposades a emmagatzemar aquesta energia i afavoreix, per tant, la possibilitat de tenir sobrepès o obesitat.

No obstant això, explicar-les és diferent. A dia d’avui, és gairebé impossible:

  • estimar amb encert quin quantitat de nutrients i energia té un aliment per fer una referència.
  • conèixer quant s’assembla l’aliment que es menja a aquest que una vegada es va analitzar.
  • saber quant aprofita el cos.
  • conèixer com respon l’organisme davant això.

La reflexió pertinent a això cap en una pregunta: és necessari saber-ho? Per fortuna no, perquè para això hi ha en el cos un “termòstat” de l’energia que regula quant s’ha de consumir. El termòstat es diu apetit.

Consumir conforme al nostre apetit és possible?

Sona bé, sona idíl·lic. Però és irreal en un món obesogénico com l’actual.
Aquesta pauta podria funcionar en un altre ambient, però, en l’actualitat, des que un s’aixeca del llit està subjecte a nombrosos estímuls que li fan menjar massa (anuncis, excessiva disponibilitat d’aliments, innombrables punts d’adquisició…). Per si no fos poc, els aliments als quals s’accedeix en general són de baixa qualitat nutricional, amb matèries primeres barates, duradores i molt palatables.

Quan es pren un excés de components que emmascaren el sabor natural, és normal que després el menjar convencional no sàpiga tan bé. Es tracta de greixos hidrogenats, excés de sal, sucre i alguns additius que modifiquen els llindars de sabor.

Considerar solament les calories: un model fracassat

I es va pensar: “Com un excés de calories engreixa, menjar aliments rics en calories engreixarà”. És una ilación simplista i una conclusió presa massa a la lleugera. Plantejar el tema en aquests termes és una triangulació d’informació que no es tradueix a la realitat.

Les persones no habitem en una gàbia com les rates dels estudis, sinó que estem en un ambient viu, una societat. Això fa que hàgim de considerar i planificar moltes altres variables com les següents: Em donarà la gana quan estigui en el treball? Tindré temps per cuinar a casa si arribo famolenc? Què tinc per picotear mentre preparo el menjar? Hi haurà una opció saludable mentre viatjo amb tren?

Canvia el teu entorn, envolta’t de menjar (sana)

De gens serveix comprar una barrita de 99 calories en el metre, si en arribar a casa es menjarà pasta amb tomàquet. Com esmorteir tot aquest compendio de situacions? Facilitant un entorn saludable que permeti menjar sa en aquest ambient.

Cal envoltar-se d’aliments saludables, que siguin matèries primeres sense processar. És llavors quan, menjant a voluntat, sí que és útil l’apetit com a guia de les necessitats energètiques, perquè així es considera un altre aspecte molt important: la sacietat. Barritas amb calories explicades, gelats baixos en calories, snacks d’arròs amb aire… són grans exemples de com introduir al cos poques calories, però poc interessants a nivell nutricional i, sobretot, poc saciantes. Snack light para avui, gana para dins d’una estona.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions