Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Falses creences sobre els aliments

Un estudi analitza les creences irracionals que els ciutadans mantenen sobre els aliments, amb la finalitat de que prenguin consciència sobre l'obesitat i el sobrepès

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 08 de Abril de 2011

“Sopar solament fruita aprima”, “els aliments integrals tenen menys calorias”, “saltar-se els menjars ajuda a perdre pes”… Veritat o llegenda popular? Per fi un estudi científic ha analitzat aquestes qüestions per obtenir una eina que col·labori en la pèrdua real de quilos i en el manteniment d’un pes saludable. Per a això, investigadors americans han confeccionat l’IFBS (The Irrational Food Beliefs Scale), un índex que s’ha revelat útil per conèixer en profunditat les creences que fonamenten les actituds de les persones amb problemes de pes i entre els adolescents, en els qui són més comuns els trastorns del comportament alimentari per mantenir el pes idoni. Però abans de traduir-ho i exportar-ho, els científics creuen necessari verificar si és extrapolable a altres societats i cultures on l’obesitat és un problema que s’ha d’afrontar.

Una societat obesa

L’estudi sobre creences irracionals dels aliments parteix de la necessitat d’analitzar la societat, on l’obesitat i el sobrepès s’han convertit en dos dels problemes més greus de salut pública. En aquest panorama, es fan evidents els trastorns alimentaris i les creences errònies respecte als aliments.

Especial rellevància adquireix el pensament dicotòmic que divideix als aliments en bons i dolents, i en permesos i prohibits, la qual cosa porta al manteniment de dietes restrictives per regular la ingesta i perdre pes. Aquests factors cognitius es desenvolupen alhora que símptomes d’ansietat i depressió, per la qual cosa l’estudi en el qual es van embarcar els especialistes busca desenvolupar tractaments efectius. Van tenir present que si bé les creences populars sobre assumptes de salut provoquen comportaments inadequats, les creences sobre aliments influeixen en la decisió de què menjar.

El doctor en Medicina i Cirurgia Ignacio Jáuregui Lobera, del Departament de Bromatologia i Nutrició de la Universitat Pablo d’Olavide d’Andalusia, i Patricia Bolaños Ríos, titular de l’Institut de Ciències de la Conducta de Sevilla, han conclòs l’anàlisi de l’Escala de Creences Irracionals dels Aliments i la seva adaptació a la societat espanyola. L’objectiu de l’estudi és validar la versió espanyola de l’IFBS desenvolupat pel Departament de Psicologia de la Universitat de Niàgara (Nova York), amb el propòsit d’aprofundir en les dificultats a les quals s’enfronten algunes persones per aconseguir el seu pes saludable.

El pensament dicotòmic que divideix als aliments en bons i dolents porta al manteniment de dietes restrictives

L’Índex s’ha revelat òptim, però abans de traduir-ho i exportar-ho, els científics estimen que cal verificar si és extrapolable a altres societats i cultures on l’obesitat i el sobrepès són un problema. L’estudi que s’ha dut a terme a Espanya s’ha publicat en la revista científica Nutrició Hospitalària, juntament amb estudis homogenis que es realitzen en països de tot el món. Les anàlisis serviran per organitzar en el futur els índexs de pensaments arrelats que motiven en cada societat accionis errònies respecte a l’alimentació.

57 creences sobre l’alimentació
“El menjar és un substitut del plaure”, “menjar sa no porta més temps que fer-ho de forma insana”, “totes les reunions socials han de centrar-se en el menjar”, “els aliments com a fruites i verdures no tenen calories”. Són algunes de les afirmacions que conformen el primer grup de creences sobre l’alimentació que es van analitzar. En total, les sentències agrupades com a creences vàlides són 39. Amb elles es pot estar molt en desacord, en desacord, d’acord o molt d’acord. A aquestes primeres 39 asseveracions irracionals s’afegeixen 18 més, fins a sumar 57, que a més d’absurdes són autocrítiques.

Les anàlisis serviran per organitzar els índexs de pensaments arrelats que motiven en cada societat accionis errònies respecte a l’alimentació

En aquest grup es llegeixen afirmacions del tipus “la felicitat pot aconseguir-se amb el menjar”, “com l’alcohol no té grasses, no et fa guanyar pes”, “menjar pot ajudar a superar la solitud”. El resultat de l’anàlisi factorial suggereix que la consistència dels índexs serveix per adaptar l’IFBS als hàbits espanyols d’alimentació. No obstant això, les conclusions finals determinaran l’escala i l’ordre de les preguntes perquè l’enquesta s’utilitzi com a eina útil en la seva aplicació clínica.

L’anàlisi de la situació fa pensar en la necessitat de promoure l’educació nutricional al consumidor, amb la finalitat de que sigui crític amb els missatges que rep sobre alimentació, nutrició i salut. Són molt populars nombrosos errors de concepte bàsics en alimentació i nutrició en la població general i entre els adolescents, encara més vulnerables per seguir dietes sense fonament amb l’única fi de perdre uns quilos.

  • Sopar solament fruita, aprima. És una idea estesa entre molts joves, però equivocada si es vol perdre pes. La combinació de nutrients en les fruites explica la propietat essencial dels vegetals per depurar l’organisme i perdre una mica de pes en forma d’aigua, si es retenen líquids, però no de greix, si es té sobrepès o obesitat.

  • Si és integral, té menys calories. La diferència entre els aliments normals i els integrals és que aquests últims tenen més fibra i més nutrients reguladors (vitamines, minerals i antioxidants). Són més saludables, però no s’ha d’entendre que tenen menys calories. Ingerir aliments integrals (pa, galetes, arròs i pasta) suposa els següents avantatges: en tenir més fibra, milloren el ritme intestinal i prevenen el restrenyiment, i la fibra i la resta de components protegeixen la salut enfront de diverses malalties com la diabetis, les cardiovasculars o el càncer.

  • Menjar menys o saltar-se menjades, aprima. Per aprimar no és suficient amb prendre menys calories, és necessari aprendre a aprimar, la qual cosa requereix eliminar conductes o comportaments que engreixen o dificulten l’adelgazamiento. Serveix d’ajuda repartir els aliments en diverses preses -desdejuno, esmorzar, menjar, berenar i sopar- i no saltar-se cap per evitar picotear o arribar amb ansietat i massa gana a la següent. En general, el picoteo afavoreix que una persona consuma més calories de les recomanades cada dia.

EL MÈTODE DE L'ESTUDI

Per realitzar l’estudi, es va convocar a 527 alumnes de secundària entre 12 i 20 anys: 267 homes i 260 dones. Se’ls va pesar i va mesurar, es va determinar el seu índex de massa corporal i se’ls va sotmetre a un qüestionari sobre les influències externes en la seva autopercepción, el CIMEC, un instrument consensuat per la comunitat científica internacional i dissenyat per avaluar la influència del model estètic imperant, tant en poblacions considerades normals com en les clíniques.

El qüestionari mesura la influència dels models idonis, la preocupació per la primesa, la influència dels models socials, les influències familiars, dels amics o interpersonals, les conductes dirigides a la pèrdua de pes, l’ansietat relacionada amb el cos, l’influx de la publicitat i la preocupació amb la gordura. Se’ls va lliurar el qüestionari, que van respondre sense dificultat en la comprensió de les preguntes i en el missatge. Tots els participants es van oferir com a voluntaris i cap d’ells va rebre cap tipus de recompensa per respondre al qüestionari.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions