Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Falses creences sobre nutrició i esport

Algunes pràctiques dietètiques associades a l'esport, lluny de millorar el rendiment físic, poden afectar a l'esportista i causar-li problemes de salut

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 01 de Juliol de 2014

Els esportistes, siguin professionals o afeccionats, sempre volen millorar el seu rendiment físic. Però, en aquest desig per avançar i donar el millor de si mateixos, són vulnerables als mites dietètics, molts dels quals es propaguen amb la rapidesa d’un velocista. Algunes d’aquestes creences, fins i tot, es generen en les files de veritables investigadors, en ocasions influïts per interessos comercials, i en unes altres, per falta d’actualització en el terreny de la nutrició humana. En el present article es revisen tres mites sobre nutrició esportiva molt presents en diferents mitjans tant divulgatius com a acadèmics.

Imatge: Chris Hunkeler

Mite 1: sense sucre no hi ha bon rendiment esportiu

Hi ha tants mites com a especialitats esportives, però convé revisar d'a prop un bastant perillós: el que ens fa creure que sense sucre no rendirem bé en el nostre acompliment atlètic. Moltes persones han arribat a creure que les begudes esportives (conegudes com a "isotòniques") milloren la salut, alguna cosa que no és cert.

Per això el Departament de Salut de Nova York va difondre en 2013 aquest advertiment: "Les begudes esportives 'sonen' saludables, però els sucres afegits en la majoria d'elles poden afavorir l'obesitat i la diabetis". El missatge és important també a Europa, ja que la nostra ingesta de sucres oscil·la entre el 16% i el 36%, així que estem lluny de la recomanació emesa en 2003 per l'Organització Mundial de la Salut (OMS) de no superar el 10% de l'energia a partir de sucres. L'OMS revisarà en breu aquest consell, i és possible que la xifri en un 5%. En l'article 'Què és pitjor, prendre molt sucre o molta sal?', publicat en EROSKI CONSUMER, s'aprofundeix en els riscos d'abusar del sucre.

L'ús de begudes esportives amb sucres afegits solament té sentit (si escau) en esports que suposen un exercici continuat de més de 60 minuts, segons van concloure Temesi i col·laboradors al maig de 2011, en un rigorós estudi publicat en la revista Journal of Nutrition. Els carbohidrats que aporten aquestes begudes, en tot cas, podem complementar-los (i en ocasions, fins i tot substituir-los) pels presents en aliments comuns, com a fruita fresca o fruita dessecada, entre uns altres.

Mite 2: cal recórrer a complements dietètics

Al voltant de vuit de cada deu esportistes consumeixen suplements dietètic-nutricionals. Els ingereixen tant atletes professionals com a esportistes aficionats i fins i tot joves estudiants, tal com van mostrar Jenkinson i Harbert al novembre de 2008. És molt habitual recórrer a complements "naturals", a pastilles de vitamines o minerals, a antioxidants o a càpsules d'omega 3, malgrat que hi ha pocs estudis que mostrin beneficis per a l'esportista.

L'Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA) ha aprovat certes declaracions de salut per a uns pocs productes relacionats amb el rendiment esportiu, tals com a carbohidrats, cafeïna i begudes amb carbohidrats, creatina o vitamina C. Tots han de complir una sèrie de condicions, estipulades per l'EFSA en cada document dels quals ha emès per aprovar les afirmacions que acompanyen a aquests productes. Les millores, per cert, no sempre són el que s'espera. A manera d'exemple, una revisió sistemàtica de la literatura científica publicada al juny de 2013 per Schubert i Astorino va constatar que la millora en el rendiment dels corredors gràcies a la cafeïna és d'un 1,1%. Atès que la cafeïna no està exempta d'efectes adversos, és alguna cosa per tenir en compte.

Sigui com sigui, la immensa majoria de suplements dirigits als esportistes no han mostrat millorar el rendiment esportiu o prevenir o guarir les lesions. És més, molts poden estar contaminats amb substàncies no declarades en l'etiqueta o generar serioses conseqüències.

Al juliol de 2012, Heneghan i col·laboradors van realitzar una revisió sistemàtica dels productes per millorar el rendiment esportiu. En ella, no es van oblidar d'indicar que el màrqueting d'aquests productes dona vida a una indústria multimilionària, alguna cosa que contrasta amb la baixa qualitat metodològica de les recerques científiques que els han avaluat.

Mite 3: cal beure abans de tenir sigueu

Durant anys, tant els professionals sanitaris com la població general han cregut necessari beure abans que aparegui la sensació de set sempre que es practica un esport. No obstant això, l'any 2006, l'Associació Internacional de Directors Mèdics de la Marató va aconsellar als atletes que es fiessin del seu propi mecanisme de la set, excepte en tres excepcions:

  • en ambients extremadament calorosos (temperatures superiors a 38 ºC), encara que solament durant els primers dies d'aclimatació a la calor.
  • en temperatures inferiors a 5 ºC.
  • en el cas d'atletes que realitzin molt exercici i que tinguin edats superiors a 65 anys.

En la seva opinió -publicada al juliol de 2006 en la revista Clinical Journal of Sports Medicine-, la set seria el regulador fisiològic predominant que regeix l'equilibri de líquids durant l'exercici. Aquest punt de vista no va ser recollit, no obstant això, pel Col·legi Americà de Medicina de l'Esport un any després (febrer de 2007), en un document de postura titulat 'Exercici i reemplaçament de fluids'.

Tres anys més tard, la prestigiosa doctora Louise Burke va publicar el seu llibre 'Nutrició en l'esport. Un enfocament pràctic'. En ell, després de discutir els aspectes relatius a la ingesta de líquids en les carreres, no es va oblidar d'esmentar que en les societats occidentals "el sobreconsumo resulta el problema nutricional més important, on les porcions disponibles habitualment de líquids i aliments són tan grans que superen qualsevol sentit de la gana, la set o la necessitat".

Pitsiladis i Noakes, dos catedràtics en ciències de l'esport, i Heneghan, un catedràtic de Medicina Basada en l'Evidència, van abordar aquesta qüestió l'any 2012. Els tres van arribar a conclusions molt similars, encara que val la pena comentar l'opinió del professor Carl Heneghan, director del Centre de Medicina Basada en l'Evidència de la Universitat d'Oxford. Heneghan capitaneó una extensa revisió en relació al rendiment esportiu. La recerca, publicada al juliol de 2012 en British Medical Journal, va indicar que seguir el consell "begui abans de tenir set" farà que molts atletes beguin massa, la qual cosa no solament podria perjudicar el seu rendiment, sinó que els situarà davant el risc de sofrir una dolència rara però greu, denominada hiponatremia (dilució de les concentracions de sodi en sang que, si és molt pronunciada, pot generar un edema cerebral).

L'apropiat és que els atletes (sobretot els de elit) estableixin un pla individualitzat d'hidratació. En cas de no tenir-ho, "l'atleta no ha de beure més enllà de la seva set", segons va assenyalar l'entitat National Athletic Trainers Association en la seva revista oficial al gener de 2012.

Etiquetas:

Dieta esport

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte