Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Falsos prims, falsa salut

Estar prim no és sinònim d'estar sa, ja que és possible tenir un pes normal i acumular greix intern

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 11 de Novembre de 2014

La bellesa està a l’interior i el greix pot ser que també. El passat estiu, els mitjans de comunicació es van fer ressò d’una exposició del doctor Steve Blair, professor de la Universitat de Carolina del Sud, que va posar el focus sobre l’aparença, sobre el que sembla ser però no és. Els seus estudis aprofundeixen en les teories que adverteixen que es pot aparentar estar prim i, no obstant això, tenir acumulada greix perillós en els òrgans vitals. En definitiva, que mantenir-se prim no és garantia d’estar sa. Blair advoca per introduir l’activitat física com a eina essencial per assegurar que hi hagi correlació entre pes i salut. En aquest article, repassem les principals troballes sobre les falses aparences de salut.

Imatge: victorO

Falsos prims, aparences perilloses

En la literatura científica s’utilitza l’expressió “falsos prims” (skinny fat, en anglès) i l’acrònim “TOFI” (Thin Outsider, Fat Inside; en espanyol, “prim per fora, gros per dins”), que va encunyar en 2007 Jimmy Bell, professor d’imatge molecular en l’Imperial College de Londres. El professor i el seu equip van analitzar a 800 persones amb màquines de ressonància magnètica per crear mapes que mostressin on acumulaven el greix. De les dones escanejades per Bell i els seus col·legues, el 45% registrava un índex de massa corporal (IMC) normal, però el mapa revelava nivells excessius de grassa interna. Entre els homes, el percentatge va ser gairebé del 60%. Per això, Bell va concloure que ser prim no significa automàticament no tenir excés de greix.

La grassa interna que envolta òrgans vitals podria ser tan perillosa com el greix extern

La importància d’aquest descobriment es plasma en una teoria. La grassa interna que envolta òrgans vitals com el cor, el fetge o el pàncrees, invisible a simple vista, podria ser tan perillosa com el greix extern més evident que s’acumula sota la pell. Un va passar més que va avançar l’equip finançat pel Britain’s Medical Research Council és que les persones que mantenen el seu pes a través de dieta en lloc de fer-ho mitjançant l’exercici és probable que tinguin majors dipòsits de grassa interna, fins i tot si són primes. A més, els metges temen que les persones primes puguin assumir falsament que estan sanes perquè no tenen sobrepès.

Grassa interna, greix extern i desenvolupament muscular

Sis anys més tard de la recerca de Bell, el doctor Steve Blair va desenvolupar aquesta idea i va agregar una nova dada: les persones de fesomies més generoses tenen on albergar l’excedent, però en el cas de les anatomies més escarides, est va a parar als òrgans o artèries. Això es tradueix que els obesos en bona forma física podrien estar més sans que els prims en mala forma. La clau resideix en el mapa de greix de l’informe Bell, al que Blair afegeix una nova variant que confirma la necessitat de qüestionar les aparences. Al greix extern i a la grassa interna se li suma el desenvolupament muscular. És a dir, encara que el nivell de grassa sigui equilibrat i l’IMC acceptable, una manca de desenvolupament muscular pot ser també perillosa.

Els metges no estan segurs sobre els perills exactes de la grassa interna, però alguns sospiten que contribueix al risc de malalties del cor i diabetis, i cada vegada és més evident que està darrere de la síndrome metabòlica. Les teories suggereixen que la grassa interna altera els sistemes de comunicació del cos. El greix que embolica els òrgans interns podria enviar senyals químics erronis per emmagatzemar greix en el fetge o en el pàncrees. En última instància, podria donar lloc a resistència a la insulina i a potenciar diabetis tipus 2 o malalties del cor.

Blair apunta que, almenys com a prevenció, es potenciï l’activitat física. Té molt present el que Bell va sostenir: els lluitadors de Summe tenen un millor perfil metabòlic que persones molt més primes, però sedentàries, perquè el greix dels esportistes s’emmagatzema principalment sota la pell i no s’adhereix als seus òrgans ni als seus músculs vitals. De fet, els experts no dubten que les persones actives amb sobrepès tenen millor salut i menys riscos que les persones flaques sedentàries.

Per estar sans, no solament dieta, també exercici

L’obesitat és un factor de risc, però segons els experts, existeixen altres més perillosos. Fumar, la genètica i les taxes de pressió arterial i colesterol són els determinants més importants tant per a la formació de greix extern com a interna. Per això, quan es tracta d’estar en forma, els experts assenyalen que no hi ha drecera. Si el que es desitja és estar prim, llavors tal vegada la dieta és suficient. Però si es busca estar saludable, l’exercici ha de ser un component important de l’estil de vida.

La bona notícia és que la grassa interna es crema fàcilment a través de l’exercici habitual i amb una millora en la dieta, que limiti els aliments més grassos. El doctor Bob Ross, un expert en obesitat de la Universitat de Queen, a Canadà, assegura que si es fa exercici, encara que no es baixi de pes, el fet de cremar calories té un efecte efectiu per combatre el greix visceral.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions