Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Fam emocional: quan el menjar es converteix en el consol

Recórrer al menjar per a aplacar les nostres emocions pot derivar en problemes greus, com els trastorns de la conducta alimentària

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 04deNovembrede2021
hambre emociones Imatge: GettyImages

A qui no li agrada menjar? La textura fundente d’un formatge gratinat, la suavitat d’unes verdures cuites al punt just, l’explosió de sabor d’una peça de carn a la brasa… El menjar s’associa amb el plaer, però també s’ha convertit en un nexe d’unió per a qualsevol esdeveniment. Durant la pandèmia, una de les primeres coses que vam fer va ser prendre alguna cosa enfront de la pantalla amb amics. Amb manyaga, preparàvem aquest aperitiu que anàvem a compartir en la distància amb els nostres sers estimats. Quantes d’aquestes vegades ho vam fer realment per tenir gana o set? És innegable que en el context en el qual vivim moltes vegades mengem pel pur plaer de menjar. És el que denominem, menjar emocional.

Fam emocional i fam fisiològica, en què es diferencien?

Quan portem diverses hores sense menjar, el nostre cos desencadena una sèrie de processos per a “protestar” per això i assenyalar-nos que necessita nutrients. Les cèl·lules intestinals secretan grelina, una hormona relacionada amb la sensació de fam i sacietat, i el nostre pàncrees genera insulina, la qual cosa fa que tinguem un descens en els nivells de glucosa, per això, moltes vegades, sentim certa feblesa quan tenim gana. Tots aquests senyals arriben al cervell per a fer-nos veure que necessitem alimentar-nos.

Aquest procés no és immediat. Es tracta d’una sensació de malestar que va creixent a poc a poc i que, una vegada que arriba al seu punt màxim, ens fa desitjar qualsevol tipus d’aliment. No discriminem entre el que ens agrada més o menys. Una vegada que comencem a menjar, aquesta sensació es calma i comencen els processos que ens indicaran que estem sadollats, que tampoc són immediats. El senyal de sacietat triga uns 20 minutos a arribar al cervell.

En canvi, hi ha un altre tipus de fam que podríem dir “emocional” i que no està lligada a una falta de nutrients. El psicòleg i psicoterapeuta especialitzat en trastorns de conducta alimentària (TCA) Marc Ruiz defineix així a la fam emocional: “Hi ha sensacions agradables associades a la ingesta d’aliments que sobrevenen després de menjar, perquè ens relaxem. També es poden donar a causa de determinats sabors. Això significa que, en el curt termini, el menjar pot convertir-se en un recurs per a combatre l’ansietat. El menjar emocional és fer ús de la ingesta d’aliments amb l’objectiu de sentir-nos bé o aplacar emocions desagradables”.

A diferència de la fam que podríem dir fisiològica, la fam emocional sorgeix de manera sobtada, no té per què anar concorde al nostre horari habitual de menjar i sol respondre al desig d’un aliment o un grup d’aliments concret. Es dóna de manera habitual en multitud de situacions quotidianes. Després d’un dia especialment dur en el treball, arribem a casa i ens ve de gust encarregar una pizza, una hamburguesa o qualsevol altre tipus de menjar que ens doni plaer i una sensació de recompensa.

Però no sols passa amb emocions negatives. Quan preparem un menjar especial en la qual incloem aliments i productes que normalment no mengem i, en una major quantitat de l’habitual, també intervé la fam emocional.

És dolent menjar per emocions?

Una vegada identificat aquest tipus de fam, hem d’entendre que no suposa cap problema en si mateix. Hem de veure-ho com el que és. Un recurs més a la nostra disposició per a obtenir plaer. On pot estar el problema? En què aquest tipus d’alimentació es converteixi en el nostre únic recurs per a tractar amb les nostres emocions.

Imaginem que cada vegada que el nostre fill plora, li posem dibuixos en el mòbil. És igual pel que sigui, somni, avorriment, fam… Sempre dibuixos. Veiem clar que el mòbil no pot ser el nostre únic recurs. Tenim altres opcions com a llibres, joguines o nosaltres mateixos per a distreure al nostre fill. Amb el menjar i les emocions passa el mateix. Llegir, ballar, passejar, fer exercici intens, parlar amb els amics, veure una pel·lícula… És important tenir recursos al nostre abast per a gestionar i donar resposta a les nostres emocions. Tant positives com negatives. En cas contrari, això podria derivar en problemes més greus, com els trastorns de la conducta alimentària.

Quan menjar emocional es converteix en trastorn alimentari

Prop de 400.000 persones a Espanya pateixen algun tipus de trastorn relacionat amb el menjar i la majoria –uns 300.000– són joves d’entre 12 i 24 anys, segons dades de 2019 de l’Associació Espanyola per a l’Estudi dels Trastorns del Comportament Alimentari (AEETCA). Per als experts, aquestes dades es queden curts. “És molt difícil saber amb exactitud quantes persones estan lluitant contra aquest problema, perquè es diagnostiquen menys casos dels que realment existeixen”, compte Mariana Álvarez, dietista-nutricionista especialitzada en aquests trastorns.

El que sí és clar és que cada vegada afecten més persones. En els últims 18 anys, la prevalença de TCA s’ha duplicat. Si l’any 2000 aquests problemes afectaven el 3,4% de la població mundial, en 2018 aquesta xifra s’ha incrementat fins al 7,8%, segons un estudi publicat en American Journal of Clinical Nutrition.

Encara que els trastorns de la conducta alimentària són cada vegada més habituals en el nostre entorn, els recursos públics a Espanya per a tractar-los resulten molt dispars, depenent no sols de la comunitat autònoma, sinó fins i tot de l’àrea sanitària a la qual pertanyi cada pacient. Els psicòlegs que treballen amb aquests pacients demanden equips especialitzats en totes les àrees sanitàries, la qual cosa s’ha demostrat que ajuda a identificar millor els casos, redueix les taxes d’ingressos i les recaigudes.

A qui acudir quan tens gana emocional

Com actuar en cada cas dependrà de cada àrea, però per als professionals que treballen amb aquests pacients, el desitjable és que la detecció passés sempre pel metge d’Atenció Primària. En determinada situacions, sobretot les més greus, sol realitzar-se una derivació preferent als programes o unitats específics, quan n’hi ha. En unes altres, es realitza un garbellat previ per la Unitat de Salut Mental corresponent o altres especialitats com a Endocrinologia o Digestiu.

En qualsevol cas, el millor és sempre consultar amb el nostre metge de família, que és qui millor coneixerà els recursos dels quals disposem i ens derivarà a altres especialistes si considera que és necessari. Si no disposem d’aquesta mena de recursos o són insuficients, sempre podem buscar psicoterapeutes especialitzats en trastorns de la conducta alimentària. De fet, l’idoni seria trobar professionals que treballin de manera estreta amb dietistes-nutricionistes o tècnics superiors en dietètica. Podem preguntar en el col·legi de psicòlegs de la nostra comunitat autònoma per a més informació.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions