Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Faseolamina, bloqueig de l’absorció de carbohidrats

La preocupació per perdre els quilos de més quan s'apropa l'estiu augmenta la demanda d'ajudes que requereixen poc esforç i asseguren resultats immediats
Per xavi 25 de maig de 2007

La faseolamina és una substància que contribueix a reduir l’absorció dels carbohidrats i, per tant, les calories ingerides. No obstant això, és realment eficaç a l’hora de perdre pes?, té algun tipus de contraindicació o efecte secundari? Els anuncis publicitaris dels productes que contenen aquesta substància contenen diversos missatges: «gaudeix de la pasta i controla el teu pes», «Per què no un bon entrepà si gràcies a la faseolamina puc controlar el meu pes?», entre altres exemples.

Què és la faseolamina?

És una substància, testada clínicament, que dificulta la digestió i la posterior absorció de part dels carbohidrats complexos que conté la dieta. Els carbohidrats complexos són un nutrient energètic que abunda en els cereals (arròs, blat de moro o blat) i els seus derivats (pa, pasta o galetes), patates i llegums.

La faseolamina és una proteïna que s’extreu de les beines de la mongeta blanca, espècie Phaseolus vulgaris de la família Fabaceae, originària de Centreamèrica i Sud-amèrica. El seu mecanisme d’acció consisteix a inhibir l’enzim que digereix el midó, implicada en la digestió dels carbohidrats complexos. Aquest enzim és l’alfa-amilasa, la que es produeix en el pàncrees i que s’allibera a l’intestí prim al moment en el qual l’organisme detecta la presència de menjar. L’alfa-amilasa compleix la funció de degradar les llargues cadenes de midó en les seves unitats més simples (glucosa) perquè aquestes puguin travessar la barrera intestinal i ser transportades per la sang fins a les cèl·lules per al seu aprofitament.

La capacitat de la faseolamina per inactivar aquest enzim explica per què part dels midons ingerits no s’absorbeixen, amb el conseqüent menor aportació calòrica de la dieta. A més, diferents estudis demostren que la seva ingesta també produeix una lleugera disminució dels triglicèrids en sang, propera a un 10%.

És realment eficaç per perdre pes?

Estudis d’absorció de farines en humans constaten que la ingesta de faseolamina redueix l’absorció de les calories procedents del midó fins a un 66%. No obstant això, cada persona pot experimentar diferents resultats depenent de les seves característiques individuals, hàbits alimentosos i estil de vida. Clínicament no s’han observat efectes secundaris adversos en l’estudi d’absorció del midó. En estudis de pèrdua de pes, els participants refereixen bona tolerància, encara que alguns poden experimentar excés de gasos.

Encara que es constata que la faseolamina redueix l’absorció de calories, el resultat final dependrà de cada persona, de les seves característiques individuals, hàbits alimentosos i estil de vida
La dosi recomanada per obtenir els citats resultats és d’entre 500 i 1500 mil·ligrams abans de la ingesta d’aliments rics en midó. Entre les seves indicacions, se cita que és una substància especialment adequada per els qui realitzen un alt consum d’aliments com el pa, la pasta o la patata, rics en carbohidrats complexos, és a dir, en midó.

En qualsevol cas és més aconsellable, saludable i econòmic moderar la ingesta d’aquests carbohidrats abans que prendre ajudes externes com la faseolamina. Aquest tipus de producte pot induir la idea equivocada que, en prendre-les, ja no importa la resta de la dieta. De gens serveix prendre substàncies que bloquegen parcialment l’absorció de carbohidrats si després s’abusa d’aliments grassos. Per aquest motiu es qüestiona la necessitat real d’introduir aquesta substància com a ajuda externa enfront de la pèrdua de pes. Si es pren temporalment sense corregir les fallades reals de la dieta, el pes que es pugui arribar a perdre es recuperarà de manera inevitable.

El seu origen en la mongeta blanca

La faseolamina té el seu origen en el fruit de la mongeta blanca, les beines, que quan encara estan verdes es prenen en forma de verdura. En canvi, aquestes s’extreuen, amb finalitats medicinals, quan estan madures.

Per dur a terme l’extracció, se separen les llavors que s’utilitzen com a aliment i la resta s’asseca al sol. Després del procés s’obtenen enormes quantitats d’albúmines, aminoàcids, hidrats de carboni i minerals. El seu contingut en substàncies diuréticas com les flavonas o, precisament la faseolamina, també és molt alt.

La mongeta blanca es conrea de forma anual. Té una tija de creixement il·limitat, amb canyes que poden arribar a aconseguir els dos o tres metres d’altura.