Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Faves fresques de temporada

Un plat generós de faves fresques i altres verdures garanteix la meitat de la fibra necessària per a tot el dia i una bona dosi de folatos, ferro, magnesi i potassi

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 12deJunyde2012

La primavera és una temporada propícia per menjar faves fresques que s’han sembrat a l’hivern. Les diferències nutricionals pel que fa a les faves seques són substancials, especialment, en referència al valor energètic i al seu contingut en carbohidrats i en proteïnes. La temporada és tan curta, amb prou feines dura unes setmanes o uns mesos, que mereix la pena saber que es mantenen fresques fins a quatre dies en el frigorífic i que hi ha diferents formes de cuinar i presentar aquesta “verdura-llegum” per degustar-la durant el temps que dura el seu recol·lecta.

Img
Imatge: Jennifer Woodard Maderazo

La llavor de fava crua conté un alt contingut en proteïnes i bons valors per al potassi, el calci, el magnesi, el fòsfor i el ferro, en comparació d’altres leguminosas. El valor d’aquests elements nutritius es duplica o es triplica en les faves seques, enfront de les fresques. No obstant això, durant la temporada de recollida de les faves fresques, aquestes leguminosas són bona font de fibra i de vitamines del grup B, com els folatos i la niacina.

Faves fresques: riques i amb fonament nutritiu

Les faves fresques són bona font de fibra, folatos i niacina, per tan sol 54 kcal per cada 100 grams

Les faves es comporten com a verdures en l’aspecte nutritiu, mentre que en l’aspecte energètic amb prou feines proporcionen 54 kcal per cada 100 grams, quatre vegades menys energia que la mateixa quantitat de grans secs. Sí cal considerar la forma de cuinat, ja que el costum d’acompanyar-les amb abundant pernil o bacón, així com ser molt generosos amb l’oli en guisar les faves, desvirtua per complet la lleugeresa d’aquestes leguminosas fresques.

Un plat generós de faves fresques barrejades amb altres verdures per suavitzar el seu pronunciat sabor, com un ofegat de ceba, pastanaga i carabassa, garanteix una bona aportació de fibra. Proporciona uns 10 grams de fibra, gairebé la meitat de la quantitat diària recomanada, que s’estima en 25 grams. El complement proteic podria servir-se com a segon plat en forma de peix o de pollastre, com a proteïna magra, o bé podria cuinar-se un plat únic contundent. En aquest últim cas, a l’estofat de faves i verdures s’agregaria ou, pernil o tacs de bonic o salmó.

A més, les faves fresques es digereixen millor, tenen hidrats de carboni de fàcil assimilació, ja que al no haver madurat no s’han transformat en midons generadors de la molesta digestió i flatulència, habitual després de la ingesta de faves seques.

Les verdures de fulla verda i llegums frescos, com les faves i els pèsols, són les millors fonts vegetals fresques i naturals de folatos i aporten una quantitat gens menyspreable de ferro. La combinació de tots dos nutrients, reforçada per altres aliments rics en vitamina C que afavoreixin l’absorció de ferro vegetal, fa a aquests vegetals indicats en cas d’anèmia. Sengles nutrients també estan augmentats durant l’embaràs, per la qual cosa la temporada natural d’aquests vegetals és una oportunitat perquè les dones embarassades variïn els menús i els plats de verdures.

Faves fresques, es conserven així durant tres o quatre dies en el frigorífic

Les faves fresques es conserven durant tres o quatre dies en el frigorífic o en un lloc fresc i sec. Suporten molt bé el congelat fins a tres mesos, si ben abans de congelar-les, convé escaldar-les. L’escaldat consisteix a escalfar les faves en aigua bullint durant dos minuts, deixar-les refredar i congelar-les una vegada que les llavors estiguin fredes. D’aquesta forma, després de descongelar-les, les faves ja estan llestes per afegir a tot tipus de plats.

Les faves que es consumen fresques i verds, sense deixar madurar i assecar la llavor, es recol·lecten quan les beines aconsegueixen unes tres quartes parts del seu volum final. A mesura que maduren, els sucres naturals que formen part de la seva composició es transformen en midó i el fruit perd el seu dulzor agradable i la seva consistència tendra.

Les beines han d’estar turgentes i cruixents, amb un color verd brillant. Si en doblegar-les no es trenquen, és senyal que no estan fresques. Les taques de color marró en la beina són un clar signe de descomposició. Les llavors fresques s’identifiquen pel seu color verd pàl·lid o blanc cremoso.

RECEPTES AMB FAVES

La combinació de faves fresques desgranades amb pernil és molt recurrent. No obstant això, es guanya originalitat amb presentacions com la tosta de faves fresques amb ibèric, l’amanida de faves i gambes, la crema fina o l’ou escalfado amb faves i pernil. En ser una leguminosa fresca amb un sabor pronunciat i inconfusible, la barreja amb verdures suavitza el sabor final del plat amb molt bons resultats, com en la recepta de faves campestres. Encara que són plats poc tradicionals, també destaquen les preparacions que combinen diversos llegums. Es pot provar la suculenta recepta de mongetes vermelles estofades amb faves verdes.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions