Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Febrer: Les nous

Les nous són un de la fruita seca més saludable per al cor

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 05deFebrerde2007

La nou és la llavor de l’arbre de la noguera. És nativa d’una regió que s’estén des d’Itàlia fins a Xina, encara que avui dia el seu cultiu s’ha estès per regions temperades de tot el món, especialment d’Europa, Àsia i Amèrica del Nord.

Un aliment molt complet

Les nous són fruita seca oleaginosos i com tal destaquen pel seu elevat contingut en greix. En concret, més de la meitat del seu pes és grassa. No obstant això la major part és rica en àcids grassos insaturats, és a dir, es tracta d’un greix molt saludable. Els àcids grassos més abundants són el linoleico i el linolénico, tots dos essencials. El linolénico pertany a la sèrie omega 3, igual que els àcids grassos que es troben en el greix del peix. Aquesta particularitat de les nous implica que el seu consum ajuda a reduir el nivell de colesterol i de triglicèrids en la sang, evitant a més la formació de trombes i frenant els processos inflamatorios.

A més del greix, les nous són bona font de proteïnes d’origen vegetal. Aquestes són deficitàries en metionina, un aminoàcid essencial -unitats més senzilles de les proteïnes- que abunda en els cereals, per la qual cosa en combinar tots dos grups -per exemple pa amb nous o amanida d’arròs i nous- s’obté una proteïna de tan bona qualitat com la qual conté la soia o els aliments d’origen animal. També destaquen en la seva composició les vitamines B1, B2, B3 i especialment la B6. Dels seus minerals sobresurten el fòsfor, el potassi i el magnesi.

Aliades del cor

A causa de la bona qualitat del seu greix les nous estan especialment indicades en persones amb malaltia cardiovascular i aquelles que tinguin el colesterol i els triglicèrids elevats. És suficient prendre 3-4 nous al dia, encara que no cal oblidar que, igual que altre fruita seca oleaginosos, són un aliment molt calòric, per la qual cosa si hi ha excés de pes s’ha controlar el seu consum. És per aquest motiu que si es vol obtenir els efectes beneficiosos d’aquest aliment sense incrementar el pes, s’ha de reduir la ingesta d’altres aliments grassos i calòrics que formin part de la dieta com la mantega, la margarina o els embotits.

La seva ocupació en la cuina

Les nous en la cuina ofereixen moltes possibilitats, tant crues com cuinades. Al mercat les nous es poden trobar amb pela o pelades durant tot l’any, si ben l’hivern és la millor temporada per adquirir-les. Per a una major comoditat, si les nous es compren amb pela, es poden pelar amb antelació i conservar-les en flascons ben tancats perquè es mantinguin en bon estat i estigui llistes per al seu ús a qualsevol moment. Si es prenen crues és important mastegar-les molt bé perquè la seva digestió sigui més fàcil.

Aquesta fruita seca es pot incloure en diferents preses del dia i pot formar part de molts plats; primers, segons i postres. Combinades amb pa o amb formatge formen un mos deliciós, si bé hi ha un sense fi de receptes més que les inclouen com a ingredient.

Suggeriments de receptes amb nous

  • Amanida de nous i formatge
  • Card amb nous gratinat
  • Sopa d’all amb nous
  • Pebrots verds amb arròs i nous
  • Raviolis amb salsa de nous
  • Arròs amb nous i espàrrecs
  • Intxaursalsa o sopa dolça de nous
  • Muesli tres cereals amb poma i nou
  • Et pot interessar:

    Infografies | Fotografies | Investigacions