Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Ferro i embaràs

És pràcticament impossible obtenir, només a través de l'alimentació, les quantitats necessàries de certs nutrients augmentades en l'embaràs, entre ells el ferro.

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dissabte, 01deDesembrede2001

No obstant això, és molt important consultar amb el metge abans de prendre qualsevol
suplement, ja que l’aportació excessiva de certs nutrients pot resultar perjudicial,
tant per a la mare com per al seu futur bebè.

Perquè són tan elevades les necessitats de ferro?
El ferro és un mineral les necessitats del qual augmenten a causa del major volum de
sang, a la síntesi de teixits fetals i placentaris i a la formació en
el fetus de reserves d’aquest mineral que seran utilitzades durant la lactància.

Les dones que no disposen d’unes reserves de ferro importants abans del
inici de la gestació hauran de recórrer a un suplement, sempre baix
indicació mèdica.
El dèficit de ferro s’associa a anèmia ferropènica en el bebè durant la infància
i després del part en la mare.


Com cobrir les dosis diàries recomanades?

Una dieta equilibrada que inclou varietat d’aliments en una proporció adequada
durant l’embaràs, en general subministra les vitamines i minerals necessaris
per al bon desenvolupament d’aquest. No obstant això, molts metges prescriuen un
suplement prenatal de vitamines i/o minerals a causa de la incertesa del
estat nutricional i del consum d’aliments de la dona. Els suplements de
vitamines i/o minerals estan perfectament justificats quan les gestants
manifesten un dèficit clínic que ha estat detectat mitjançant anàlisi de sang.
En aquests casos, el metge que segueix el curs de l’embaràs determinarà tant
el tipus de suplement com la dosi.
Suplements per a la prevenció de l’anèmia ferropènica.
Suplir amb ferro oral, habitualment en forma de sals ferroses
constitueix una de les accions preventives més rellevants per al control prenatal
de l’anèmia ferropènica. La ingesta de suplements de ferro sol produir
intolerància gàstrica, nàusees, restrenyiment i coloració fosca de les deposicions.
Per a la seva millor absorció es recomana prendre-ho en dejú (sempre que els
efectes secundaris ho permetin), acompanyat d’una beguda o aliment ric en
vitamina C i evitant la ingesta simultaneja dels comprimits amb cafè o te,
begudes que redueixen el seu aprofitament per part de l’organisme.


Com es pot millorar l’aprofitament del ferro dels aliments?

El ferro que millor s’absorbeix és el que procedeix d’aliments d’origen animal
(entorn del 20%): carns, fetge, peix, ous i derivats d’aquests aliments.
El que procedeix d’aliments d’origen vegetal, s’absorbeix molt pitjor de no ser
que realitzem certes combinacions alimentàries per a millorar el seu aprofitament.
La ingesta conjunta amb vitamina C augmenta l’absorció del ferro dels aliments
vegetals. Per exemple: amanida de tomàquet amanida amb llimona acompanyant a un
plat de llegum, per a postres fruites cítriques o meló o maduixes… Així mateix, les
proteïnes animals també afavoreixen l’absorció del ferro d’origen vegetal.


Aliments rics en ferro
Quantitat de ferro per 100 g d’aliment.

Cloïsses, rossellones, escopinyes: 24 mil·ligrams.
Botifarra: 14 mil·ligrams.
Caragols: 11 mil·ligrams.
Fetge de xai: 10 mil·ligrams.
Rovell d’ou: 8 mil·ligrams.
Carn de cavall, llegums (mitjana): 7 mil·ligrams.
Fetge de vedella o vaca: 5 mil·ligrams.
Espinacs: 4 mil·ligrams.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions