Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Fetge gras: dieta recomanada

Per evitar complicacions cròniques greus com la cirrosis o el càncer de fetge, és clau una selecció adequada d'aliments i complements nutricionals

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 14deJunyde2012
Img higado graso dieta listp Imatge: Eunice

El fetge gras és una afecció caracteritzada per l’acumulació de greix en el fetge i és la malaltia hepàtica crònica més comuna al món occidental. En aquests casos, una selecció adequada d’aliments i complements nutricionals afavoreix la recuperació dels hepatòcits, les cèl·lules hepàtiques, i fins a pot aconseguir que el trastorn reverteixi, segons la fase de desenvolupament. Els consells nutricionals per combatre el fetge gras són claus. Es requereix una dieta amb més fibra, sense sucres simples, menys grasses dolentes i gens d’alcohol. A més, els àcids grassos omega-3 estan considerats els protectors del fetge.

Img higado graso dieta
Imatge: Eunice

Consells nutricionals per combatre el fetge gras

Els símptomes que poden delatar un fetge gras són inflor abdominal havent dinat, plenitud, digestions pesades i fatiga crònica

La composició de la dieta afecta a l’acumulació de greix i la inflamació hepàtica. En conseqüència, una alimentació adequada, proposta amb precisió i coneixement per un nutricionista, es converteix en la diana per a la millorança o la curació d’aquesta dolència.

En termes generals, el control de les calories de la dieta és clau per afavorir la pèrdua de pes en persones amb sobrepès i obesitat. A aquestes indicacions se sumen altres infalibles com: augmentar el consum de fibra, reduir els sucres simples i els greixos saturats, augmentar els àcids grassos omega-3 i suprimir sense dilació qualsevol tipus de beguda alcohòlica.

  • Més fibra: la fibra retarda el vaciamiento gàstric. Això provoca una gran sensació de sacietat que contribueix a controlar l’apetit i, de forma indirecta, ajuda a reduir el pes. A més, la fibra limita l’increment de la glucèmia després dels menjars i ajuda a controlar la resistència a la insulina, habitual en les persones afectades de fetge gras.

    Consells pràctics: triar el pa integral, igual que la resta de cereals (com l’arròs, la pasta o el cuscús). Substituir els cereals de desdejuni per muesli o per flocs de civada o blat de moro al natural, sense azucarar. Incloure llegums, segons tolerància, entre 2 i 3 vegades per setmana, així com afegir les verdures a cada menjar. Les de fulla verda són idònies per a la protecció hepàtica.

  • Sense sucres simples: una alimentació rica en sucres simples disminueix la sensibilitat a la insulina i augmenta el nivell plasmàtic de triglicèrids i àcids grassos lliures, la qual cosa condueix a esteatosis hepàtica. Per la seva associació directa en els trastorns metabòlics, el paper nociu de la fructosa i la sacarosa (el 50% és fructosa) s’ha revisat amb amplitud. Aquests sucres es concentren de forma majoritària en el propi sucre usat per endolcir o en additius edulcorants (com a xarop de blat de moro o fructosa) que s’afegeixen a aliments processats ensucrats (brioixeria, llaminadures, refrescs, sucs…), però també estan presents en aliments que són dolços per naturalesa, com les fruites.

    Consells pràctics: prescindir de tot tipus d’aliments ensucrats i receptes que continguin sucre. L’objectiu és aprendre a cuinar dolç sense recórrer a l’addició de sucre. Com endulzante es pot emprar l’estevia. Fins i tot, serà convenient limitar de forma temporal el consum de fruita fresca per la seva aportació de fructosa a la dieta.

  • Menys grasses dolentes: un excés de greixos dificulta el metabolisme posprandial dels lípids, amb el consegüent augment de la concentració plasmàtica d’enzims hepàtics i d’àcids grassos lliures, la qual cosa afavoreix l’acumulació de greix en fetge (esteatosis) i la progressió del fetge gras no alcohòlic. Així mateix, el consum a l’excés de greixos saturats i de greixos trans (pitjor encara) augmenta el risc cardiovascular, un aspecte que s’ha de prevenir si es pateix aquesta patologia hepàtica.

    Consells pràctics: consum just d’oli d’oliva verge extra (ric en àcids grassos monoinsaturados), com a reemplaçament dels aliments rics en greixos saturats (llet sencera, nata, formatges, mantega, embotits, cansalada, carn grassa, brioixeria i rebosteria industrial que contingui oli de coco o de palmell).

  • Gens d’alcohol: l’alcohol és un tòxic per al fetge, un òrgan danyat per la inflamació i l’acúmulo gras.

    Consells pràctics: eliminar el consum de tot tipus de begudes alcohòliques, incloses les de baixa graduació, com la cervesa, el vi, la sidra, el xampany o el cava.

Diagnosticar fetge gras, o esteatosis hepàtica no alcohòlica, és difícil perquè no hi ha uns símptomes clars i definitoris. Encara que és freqüent que les persones afectades manifestin clars signes digestius -inflor abdominal havent dinat, plenitud o digestions pesades i llargues-, aquestes molèsties no s’entenen com a resultat d’una afecció hepàtica, sinó més aviat com a molèsties digestives que se sobrellevan malgrat la seva incomoditat.

No obstant això, el seu tractament és clau per evitar complicacions cròniques greus com la cirrosis o, fins i tot, el càncer de fetge. Així ho assegura la Societat Espanyola per a l’Estudi de l’Obesitat (SEEDO), després d’alertar que el 90% de les persones amb síndrome metabòlica pateixen fetge gras.

Omega-3, els protectors del fetge

Els baixos nivells circulants d’àcids grassos omega-3 s’associen amb una major lipogénesis de “novo”, és a dir, amb un augment de la síntesi hepàtica de greixos, un augment de la captació hepàtica d’àcids grassos lliures circulants i una disminució de l’oxidació d’àcids grassos. La suma d’aquests tres factors empitjora l’esteatosis hepàtica.

La ciència mèdica revela que una aportació adequada d’omega-3 (pot ser extra, en forma de complement nutricional) és necessari per contrarestar els efectes inflamatorios dels greixos saturats i trans, així com per reduir l’esteatosis hepàtica. A més, la ingesta d’aquest tipus d’àcids grassos poliinsaturados té efectes favorables en els lípids plasmàtics, en la funció immune i en la insulina. Serveix per tant com a complement protector d’afeccions cardiovasculars, ja que el fetge gras es considera un component més de la síndrome metabòlica, clar factor de risc vascular.

Consells pràctics: provar la tolerància individual als peixos blaus, que en contenir més grassa no sempre es toleren bé, per la dificultat inherent a la malaltia per metabolizar els greixos. El terapeuta, després d’estudiar la situació patològica del pacient, serà qui valori la necessitat de prendre un complement d’àcids grassos omega-3, així com la dosi i la durada del tractament complementari.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions