Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Flavonoides en els aliments

La diversitat estructural d'aquestes substàncies i la seva diferent disponibilitat en els aliments no permet generalitzar els seus efectes i eficàcia de forma aïllada i individual
Per Elena Piñeiro 2 de setembre de 2008
Img te verde
Imagen: Peyri Leigh

Segons l’última revisió publicada en “Americal Journal of Clinical Nutrition”, l’increment en el consum de flavonoides procedents de la xocolata, la soia o el te verd podria reduir la tensió sanguínia elevada i millorar la salut cardiovascular. No obstant això, no es pot dir el mateix dels flavonoides procedents d’altres fonts alimentàries, ja que encara que són substàncies químiques de la mateixa família, la seva estructura química és diferent i no hi ha evidència científica dels efectes i l’eficàcia de tots ells de forma aïllada i individual.

Si ben un ampli ventall d’estudis experimentals ha relacionat l’augment del consum de flavonoides de diferents fonts -cítrics, varietat de vegetals, va venir, cafè, te i xocolata- amb la reducció del risc de contreure malalties com el càncer, malalties cardiovasculars i la diabetis, encara falta molt camí científic per recórrer. Queda pendent determinar què substàncies d’aquest tipus són interessants per a la salut segons la seva procedència alimentària i definir les dosis adequades i segures del seu consum, sobretot en el cas del tractament o la prevenció de malalties.

Estudis rigorosos

En el meta-anàlisi publicada el passat mes de juliol en “American Journal of Clinical Nutrition“, els investigadors asseguren que no hi ha una evidència científica suficient com per avalar l’eficàcia dels més de 6.000 flavonoides identificats en diferents aliments en les últimes dècades. És a dir, en moltes informacions es parla del poder antioxidant o de la capacitat cardiosaludable dels flavonoides en general. No obstant això, i segons la recerca, la diversitat estructural d’aquestes substàncies i la seva diferent disponibilitat en els aliments no permet generalitzar els seus efectes. Cal analitzar els efectes fisiològics i sanitaris de cadascun d’ells, segons la seva procedència i la seva concentració en els aliments.

Els efectes dels flavonoides en salut humana depenen de la naturalesa del compost i de la font alimentària de procedència

En aquesta recerca s’han obtingut dades de 133 estudis rigorosos en els quals s’han descrit un ampli ventall d’efectes sobre l’organisme dels flavonoides, depenent de la naturalesa del compost i de la font alimentària de procedència. Per exemple, els flavonoides de la xocolata s’associen amb una millora en la circulació sanguínia i una reducció substancial de la tensió. Igualment, s’ha demostrat que els flavonoides del te verd ajuden en la reducció dels nivells de LDL colesterol en sang, igual que la proteïna de soia, rica en isoflavonas.

No obstant això, falten treballs científics que demostrin els efectes d’aquests compostos químics de forma aïllada i en la quantitat que contenen naturalment els aliments. En la majoria d’estudis s’investiga a partir de productes alimentosos amb una alta proporció d’aquestes substàncies.

Tenint en compte que el cacao i el te verd també contenen substàncies cardioprotectoras com la teobromina, minerals com el potassi i el magnesi, és difícil dilucidar, asseguren experts de la Divisió de Nutrició Humana de la Wageningen University (Països Baixos), la naturalesa dels efectes hipolipemiantes o antihipertensivos que s’observen després de la ingestió perllongada en el temps d’aquests aliments i si aquests efectes saludables es poden atribuir als flavonoides o a la suma de les diferents substàncies que componen aquests aliments.

Tipus de flavonoides

Segons els experts del Departament de Fisiologia de la Universitat de León i de l’Hospital de León, la contribució dels flavonoides al potencial antioxidant de la dieta humana és important. Encara que els hàbits alimentosos són molt diversos al món, el valor mitjà d’ingesta de flavonoides s’estima en uns 23 mil·ligrams al dia, sent predominants els flavonoles, especialment la quercitina. Les fonts alimentoses principals dels flavonoles són, entre unes altres, el te negre, les cebes, les pomes i begudes alcohòliques com el vi o la cervesa. Tenint en compte que el consum mitjà de substàncies antioxidants tan valorades com la vitamina C és d’entre 70-100 mil·ligrams al dia i el de la vitamina I, d’entre 7-10 mil·ligrams diaris, es pot considerar com a rellevant la contribució dels flavonoides com a antioxidants a la dieta.

En general, els flavonoides es troben de forma natural en fruites, verdures i hortalisses, llavors i flors, així com en la cervesa, el vi, el te verd, el te negre i la soia. Dels més de 6.000 identificats destaquen els citroflavonoides, entre els quals es troben la quercetina, hesperidina, rutina, naranjina i limoneno. Tots ells s’encarreguen de donar color o sabors característics a aliments tan variats com les cebes, el bròquil, cireres, raïms, taronja, llima i llimona. Un altre grup molt conegut són els isoflavonoides de la soia, entre els quals destaquen les isoflavonas, presents tant en el llegum com en tots els seus derivats com el tofu, la proteïna vegetal texturizada o la llet de soia, entre uns altres.

Les proantocianidinas i les antocianidinas es localitzen en les llavors dels raïms les primeres i les segones en les cireres, a les quals confereixen el color vermell i vermell azulado característic. Els tes verd i negre són coneguts pel seu contingut en catequina i els porros, raves, endívies i remolatxa per la seva riquesa en kaemferol, un altre tipus de flavonoides antioxidant.

Uso i abús

Img chocolate1Els flavonoides protegeixen a l’organisme del dany produït per agents oxidants, com els rajos ultraviolats, la pol·lució ambiental, substàncies químiques presents en els aliments, els compostos químics tòxics del tabac, etc. L’organisme humà no pot produir aquestes substàncies químiques protectores, per la qual cosa han d’obtenir-se mitjançant l’alimentació.

A causa de les propietats que se’ls atribueixen i a l’avanç científic que des dels anys 90 s’està donant en aquest camp, el mercat dels complements dietètics disposa d’una àmplia oferta d’aquestes substàncies que estan a la venda pels seus efectes beneficiosos en la protecció enfront de malalties degeneratives, osteoporosis o malaltia cardiovascular i en l’alleujament dels símptomes de la menopausa entre uns altres.

Tenint en compte que en l’actualitat és bastant dispers i confús el coneixement que es té sobre la biodisponibilidad d’aquestes substàncies, moltes de les quals podrien ser poc o gens absorbibles per l’organisme, és aconsellable ser prudents amb el seu consum i acudir al consell professional abans de prendre aquest tipus de productes. A més, es desconeix si els flavonoides consumits a certes dosis i durant períodes de temps perllongats poden donar lloc a efectes adversos a llarg termini.