Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Fregits més sans, nutritius i digestius

Hi ha formes d'elaboració que fan les croquetes, les crestes i les rabas menys grasses i indigestes

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 09deNovembrede2005

Els fregits no tenen bona fama: són, en general, aliments grassos, indigestos i calòrics. No obstant això, és fàcil elaborar a casa fregits més lleugers i nutritius que faran les delícies de tota la família. N’hi ha prou amb triar ingredients més sans, un bon oli, i seguir unes senzilles recomanacions.

És fàcil preparar fregits a casa per prendre com a aperitius, acompanyar un sopar o, fins i tot, parar elaborar plats principals, sense un excessiu contingut gras. Les populars croquetes que es preparen amb pernil, pollastre, ou dur o formatge, poden contenir entre els seus ingredients altres com a gall dindi, arròs i verdures, patata i xampinyons, pebrots, espinacs, pastanaga o qualsevol altre tipus de vegetal.

L’addició de vegetals, combinat amb la resta d’ingredients d’origen animal, redueix el contingut calòric de les croquetes i augmenten els nutrients reguladors (vitamines, minerals i fibra). A aquests nutrients cal sumar els que es troben en la llet amb la qual es prepara la beixamel, rica en proteïnes de bona qualitat i calci, un mineral essencial per al creixement.

La selecció de fregits amb peix i marisc (musclo, bacallà o gambes) resulta molt encertada, i una manera segura que els més petits es familiaritzin amb el peix. Qualsevol d’ells pot ser ingredient d’unes riques croquetes. A més, són una bona font de proteïnes de qualitat i de greixos saludables rics en àcids grassos omega 3, en el cas dels peixos blaus. Els mariscs com a llagostins, gambes i musclos poden emprar-se per preparar uns rics crepes al costat de verdures com els espinacs i una beixamel lleugera.

La verdura, ingredient necessari

L’addició de vegetals redueix el contingut calòric de les croquetes i augmenten els nutrients

Es pot pensar en altres varietats de fregits i aperitius per complementar el menú on les verdures siguin les protagonistes. Són delicioses les penques (arrebossades, farcides d’anxoves i pebrots o de pernil i formatge), els fregits de coliflor amb beixamel o les crestes d’espinacs.

Amb aquestes preparacions originals, els més petits proven el sabor de diferents verdures i les relacionen amb plats del seu gust, de manera que seran més benvolgudes. Per els qui tinguin més experiència en la cuina o una mica més de paciència, unes receptes originals donen al menú un toc diferent. Resulta bona idea preparar unes endívies farcides, on el farciment s’escollirà segons gustos: de macedònia de verdures o de surimi i salmó fumat.

Sense substituir a altres aliments

Els ingredients utilitzats per elaborar fregits poden ser molt variats: peix, carn, verdures, hortalisses… Qualsevol d’ells pot formar part de croquetes o crepes. No obstant això, l’ús d’aquests ingredients no justifica que s’emprin sempre com a substituts a un plat principal de peix o verdura.

S’aconsella que les verdures i hortalisses s’incloguin en els menús diaris, que es prenguin tres racions de fruita al dia, i que es consuma pescat tantes vegades a la setmana com es menja carn.

Fregits: precuinats o propietaris?

Es pot optar per adquirir fregits ja precuinats que només necessitin una fritada per consumir-los o bé elaborar-los a casa. Els primers no són tan saludables com aparenten. En el cas dels quals porten una capa d’arrebossat (varetes de peix, cèrcols de calamar i similars) hi ha diferències entre unes marques i unes altres. Alguns d’aquests productes tenen una quantitat d’arrebossat massa abundant, per la qual cosa s’aconsella llegir l’etiqueta i recordar que els ingredients es mostren en ordre decreixent al seu pes.

Pel que fa a les croquetes hi ha diferències notables, tant en quantitat d’ingredients com en qualitat. En molts casos, l’ingredient que dona nom a les croquetes, com el pernil, el pollastre o el pesat, apareix en quantitats tan petites que amb prou feines s’aprecia. Relacionat amb el greix usat en la seva elaboració, es recomana evitar aquelles que incloguin “olis vegetals parcialment hidrogenats”, les temibles grasses trans tan perjudicials per a la salut cardiovascular.

Si s’opta per elaborar uns fregits propietaris, l’avantatge és que es coneix la quantitat i qualitat dels ingredients que s’empren. A més, són una bona manera d’introduir aquells aliments que menys agraden als nens, com les verdures i el peix.

LA IMPORTÀNCIA D'UN BON OLI

Img sarten01

L’oli d’oliva és el més adequat per fregir. Això es deu al fet que resisteix millor les temperatures de fritada (180-200ºC) en comparació dels de llavors ( soia, blat de moro, sèsam…). A més és més estable, es descompon de forma lenta i impregna menys l’aliment, per la qual cosa el fregit contindrà menys calories i serà més fàcil de digerir.

No es recomana barrejar oli nou amb un altre ja usat, ni barrejar oli d’oliva amb olis de llavors ja que els seus punts de fum són diferents. L’oli d’oliva suporta temperatures majors que els de llavors, per la qual cosa si es barregen, aquests últims es cremaran abans i faran que el d’oliva també es cremi i es produeixin substàncies irritantes i tòxiques.

A pesar que la fritada augmenta la quantitat de greix i calories, també té el seu aspecte positiu, ja que enriqueix als aliments en greixos saludables. Si s’usa oli d’oliva, s’obté grasses monoinsaturadas que contribueixen a augmentar l’anomenat bon colesterol (HDL colesterol), mentre que disminueix el mal colesterol (LDL colesterol). Si l’oli utilitzat és de llavors, l’aliment s’enriqueix en àcids grassos omega 6 (linoleico) i omega 3 (linolénico), que contribueixen a disminuir els nivells plasmàtics de colesterol total i triglicèrids.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions