Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Fruita seca per rendir al màxim

Nutritius, saborosos i energètics, la fruita seca són un aliment important en la dieta de qualsevol esportista

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 01 de Març de 2007
img_frutoseco2

Img

La fruita seca són llavors pobres en aigua i riques en greix, com la nou, l’anacard, l’ametlla, l’avellana, les pipes de girasol o els cacauets, o en hidrats de carboni complexos, com les gles i les castanyes. Gràcies al seu interessant valor nutritiu se’ls considera aliments apropiats per reposar-se després d’un esforç físic intens i durador. Especialment si aquest esforç provoca un alt consum de calories o, la qual cosa ve a ser el mateix, una despesa energètica important.

Est és precisament el cas dels esports de llarga durada o d’un exercici físic sostingut al llarg del temps, com podria ser una excursió a ritme fort de diverses hores o proves esportives perllongades. L’esforç que es manté en aquests casos provoca que, conforme es van esgotant les reserves de glucògen, l’organisme empra les grasses com a principal combustible energètic.

Proteïnes d’alta qualitat

La combinació de fruita seca i cereals aporta proteïnes completes i d’alta qualitat

La fruita seca a més de greix i d’hidrats de carboni contenen proteïnes incompletes deficitàries en un aminoàcid essencial -component més simple de les proteïnes-, cridat metionina. Aquest aminoàcid abunda en els cereals, per aquest motiu junts en un mateix menjar donin lloc a proteïnes tan completes com les quals estan presents en els ous, les carns, els peixos o la soia.

La varietat de combinacions d’aquests aliments, fruita seca i cereals, pot ser tan àmplia com permeti la imaginació i les ganes de provar plats nous.
Algunes de les receptes que es poden elaborar són:

Receptes per a esportistes

La majoria dels plats admeten la incorporació de fruita seca. Des de les amanides o els plats d’arròs o pasta, fins a les carns, els peixos o les postres. Per als esportistes, heus aquí alguns exemples de com combinar-los:

Per a una bona digestió

Img frutoseco1
La fruita seca també poden ser un bon complement de la dieta si es consumeixen crus i enters, i a qualsevol moment del dia. Però la seva riquesa en greixos perllonga el temps de digestió, la qual cosa pot provocar molèsties digestives i fins i tot diarrees si el consum és excessiu. Per aquest motiu si la quantitat que es pren inicialment és mínima, la incorporació de la fruita seca en l’alimentació de l’esportista ha de ser progressiva.

Així mateix, és fonamental mastegar-los suficientment per evitar que resultin indigestos. Perquè la seva digestió sigui més àgil convé menjar-los crus o poc torrats (no fregits) i no ingerir més de 50 g per dia.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions