Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Fruites amb os/os: cinc opcions molt saludables

Les fruites amb os/os són aromàtiques, suculentes i aporten grans quantitats d'aigua, a més de sucre, vitamines, fibres i minerals

Les fruites es consideren un tresor per a la salut. Són aliments indispensables per al benestar de l’organisme, gràcies a les seves excel·lents propietats nutritives. Riques en fibra, vitamines, antioxidants i minerals, són aliments cridaners, d’una variada coloració, forma i grandària. El consum de fruites hidrata de forma ràpida l’organisme, aporta una gran quantitat i varietat de vitamines i minerals (vitamina C, Vitamina I, calci, fòsfor o ferro), facilita el funcionament de l’aparell digestiu, aporta fibra a l’organisme i la seva quantitat de greix és nul·la, excepte en alguna fruita seca que aporten greixos insaturats. Les fruites es poden classificar de diferents maneres, per la seva naturalesa, estat o característiques botàniques, entre unes altres. En aquest reportatge, s’expliquen les propietats de les fruites amb os/os i es destaquen, per a això, els cinc casos més significatius.

Img frutas hueso
Imatge: Alexander De Lucca

Propietats de les fruites amb os/os

Les fruites amb os/os tenen, com el seu nom indica, un os/os en el seu interior. Es conreen en climes moderats i, en general, maduren a l’estiu i a la tardor. Són idònies per consumir crues i també serveixen per a l’elaboració de compotes, pastissos o dolços. Entre elles destaquen l’albercoc, el préssec, la pruna, la nectarina i el paraguaià. Aromàtiques i suculentes, amb una gran quantitat d’aigua en la seva composició, aquestes fruites pertanyen a la família de les rosáceas i aporten sucre, vitamines A, C i I, fibra i minerals.

1. Albercoc

  • Propietats. L’albercoc procedeix d’Àsia. Similar al préssec, però de dimensions més petites, el seu color és groc ataronjat, amb alguns tons vermells. Té un elevat contingut en carotenoides, fibra, minerals com el magnesi, potassi i calci i vitamines A i C. És adequat per a la protecció de la pell i la vista i els seus antioxidants contribueixen a un efecte anticancerígeno per a l’organisme. La seva polpa és de textura fibrosa i consistència harinosa com més madur és el fruit.
  • Usos. Els albercocs es consumeixen com a fruita fresca, encara que poden utilitzar-se també per a l’elaboració de compotes o pastissos. Entre els seus derivats destaquen els orejones d’albercoc. Aquestes són fruites dessecades que s’obtenen a partir del fruit fresc, al com es retira la pell, es desossa i es trosseja per dessecar.
  • Com triar-los. Per apreciar el seu suculent i fresc sabor, és apropiat consumir-los ben madurs. L’època de millor desenvolupament és l’estiu, encara que poden aconseguir-se també a l’hivern. S’han d’escollir les peces amb un color més rosat, una miqueta madures, que cedeixin en estrènyer-les amb el dit. És preferible evitar les peces danyades o massa toves.
  • Conservació. Els albercocs han de guardar-se en el frigorífic i consumir en 3 o 4 dies des de la seva compra.

2. Préssec

  • Propietats. El préssec és la fruita amb més varietats: cada any es venen noves espècies al mercat. El creixement del tipus de fruit depèn de les condicions climàtiques i del tipus de cultiu, per aquest motiu hi hagi tal varietat. El seu origen se situa a Xina, on hi ha restes de cultius amb més de 3.000 anys. Té propietats molt saludables, una gran quantitat d’aigua, fibra, vitamines A, C, B1, B2, B6, minerals com el potassi, fòsfor, magnesi, calci, sofre, clor, manganès, coure, ferro i antioxidants tipus beta caroteno.
  • Usos. Es poden consumir com a fruita fresca per a postres, entre hores o com a condiment d’amanides. També poden fer-se al grill, fregits, en pastissos, gelats o soufflés. Serveixen per a compotes i melmelades, a més de combinar amb plats salats, com a acompanyament de carns, entre uns altres.
  • Com triar-los. S’han d’escollir les peces amb bon aspecte visual, que cedeixin una mica en estrènyer-les amb el dit. Per contra, s’han de rebutjar els préssecs amb taques verdes (indiquen falta de maduració), amb cops o massa madurs.
  • Conservació. La millor època per als préssecs coincideix amb els mesos de juny, juliol i agost. Han de conservar-se fos del frigorífic si estan verds i en el frigorífic si estan més madurs, no col·locar uns damunt d’uns altres i, si és possible, no congelar-los.

3. Pruna

  • Propietats. Originària de Pèrsia, Anatolia i Caucas, la pruna és un fruit de fàcil cultiu que resisteix molt bé les baixes temperatures. Conté una gran quantitat d’aigua en la seva composició (prop d’un 80%), a més de fibra, vitamines A, C B1, B2 i I, i minerals com el potassi, magnesi, fòsfor, calci, ferro i sofre.
  • Usos. La millor època de consum s’estén des d’abril fins a setembre. Poden prendre’s fresques, seques, en compota o en confitura i com a acompanyament per a carns de tot tipus. Hi ha moltes receptes elaborades amb prunes com amaneixo. El gall dindi, el pollastre o la carn de porc conformen algunes. Fresques poden ser unes bones postres. Una altra opció és obrir-les per la meitat, treure l’os/os i cuinar-les de diferents maneres. Són bones per a pastissos, muses i rebosteria en general.
  • Com triar-les. En comprar-les, ha de tenir-se en compte que manquin de taques de color marró i no estiguin arrugades perquè és senyal d’excessiva maduració.
  • Conservació. Per conservar-les, han de deixar-se fos del frigorífic si encara estan una mica verds o dins de la nevera si estan al punt. No han d’apilar-se i poden aguantar tres o quatre dies.

4. Nectarina

  • Característiques. La nectarina no és un encreuament entre préssec i pruna. És una varietat espontània de préssec, és a dir, sorgida sense la intervenció de la mà humana. Es diferencia del préssec en la pell exterior, que és més llisa i brillant, i en la seva grandària, ja que són més petites.
  • Propietats. La paraula “nectarina” procedeix de nèctar i el fruit rep aquest nom a causa del seu intens i saborós sabor. És un aliment ric en minerals com a ferro, magnesi, fòsfor i potassi, fibra i vitamines com A, B1, B2, B5, I i C. El seu escàs nivell de sodi fa que aquest fruit sigui molt beneficiós per combatre la hipertensió o la retenció de líquids.
  • Usos. Poden consumir-se fresques i utilitzar-se per a l’elaboració de conserves, melmelades, confitures i gelees. Moltes vegades formen part dels ingredients per a postres, pastissos, pastissos i gelats.
  • Conservació. Han de conservar-se en el frigorífic si estan madures o a temperatura ambienti si els falta maduració.

5. Paraguaià

  • Característiques. El paraguaià -també conegut com a paraguaiana- és una varietat del préssec. La seva forma és aixafada i la seva pell, aterciopelada. Procedeix d’una mutació del préssec. Es conrea en zones temperades i solament es diferencia del préssec en el seu aspecte físic.
  • Propietats. Les seves característiques nutricionals són molt similars, ric en carotenos, aigua, fibra, vitamines A, C, B1, B2, B6, minerals com el potassi, fòsfor, magnesi, calci, sofre, clor, manganès, coure, ferro i antioxidants.
  • Usos. En general es consumeix fresc, encara que permet més possibilitats gastronòmiques. Pot ser ingredient per a pastissos, galetes, melmelades o gelees.
  • Com triar-los. En comprar-los, s’ha de vigilar el seu aspecte visual, sense taques que indiquin excessiva maduració.
  • Conservació. Igual que el préssec, el paraguaià ha de conservar-se fos del frigorífic si està verd i en el frigorífic si està més madur. No s’han de col·locar uns damunt d’uns altres per evitar danyar-los.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions