Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Fruites i verdures, què ens diuen els colors sobre elles?

El color dels vegetals es manifesta en la salut a diferents nivells, des de la protecció cardiovascular, fins a la nutrició de la pell o la relaxació muscular

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 24deAbrilde2013
Img vegetales colores listp Imatge: kanenas.net

Un menú amb matisos, en el qual els plats cridin l’atenció pel seu color i el seu bon gust, és la millor recepta per estimular l’apetit i cuidar la salut. El color dels aliments -en particular, dels vegetals- és una forma de classificar el que mengem. Des del punt de vista científic es pretén donar sentit a aquests grups de fruites i verdures, com a resposta a la seva similitud en una sèrie de compostos amb destacades propietats saludables, mèdiques i nutricionals. De fet, una recerca americana proposa que la classificació dels vegetals en quatre grups cromàtics (verd, blanc, taronja-vermell i morat-azulado) s’usi en la versió més actualitzada de MyPiramid, el sistema d’orientació alimentosa americà (similar a la Piràmide de l’Alimentació Saludable espanyola). A continuació s’expliquen les propietats dels vegetals, segons els seus colors.

Img vegetales colores 01
Imatge: kanenas.net

Colors en el plat: quins i per què

Un estudi dirigit per investigadors holandesos de la Divisió de Nutrició Humana de la Universitat de Wageningen (Països Baixos) ha comprovat l’efecte preventiu i protector per a la salut vascular dels vegetals segons el seu color. En aquest estudi prospectiu, de 10 anys de durada, van participar 20.069 homes i dones d’entre 20 i 65 anys i lliures de malalties cardiovasculars a l’inici de la recerca. El treball segueix el criteri d’una de les recerques més rellevants en relació al valor cromàtic dels aliments, la duta a terme per Pennington i Fisher. La mateixa cerca associar a aquesta classificació per colors un benefici fisiològic afegit al que ja proporcionen les fruites o les hortalisses en general com a grup d’aliments pel seu valor nutricional. Els autors de l’estudi van catalogar els vegetals en quatre grups cromàtics: verd, vermell-ataronjat, morat-azulado i blanc, i van identificar en cada cas substancies amb efectes funcionals rellevants en la salut.

  • Img lechuga verde
    Imatge: Muffet

    Vegetals verds: magnesi i relaxació muscular. Les verdures verdes com a espinacs, bròcoli, cols de Brussel·les, enciams (les de fulla més fosca), pèsols o jueves són, en comparació de la resta, les més riques en certs nutrients com el magnesi. Una deficiència del consum d’aquests aliments juntament amb el seguiment d’una dieta basada en aliments refinats i un freqüent consum de sucres pot conduir a dèficit de dita mineral. El magnesi participa en el procés de relaxació muscular, per aquest motiu les conseqüències físiques de la seva deficiència es manifestin amb sensació de cansament sense una causa aparent que ho justifiqui, tensió muscular i enrampades.

  • Img naranja rodajas
    Imatge: bcmom

    Taronja-groc intens: antioxidants que nodreixen i protegeixen la pell. Els carotenoides -tals com betacaroteno, astaxantina, licopeno i retinolson- són derivats de la vitamina A. Aquests compostos són molt efectius com a antioxidants i s’ha documentat que posseeixen propietats fotoprotectoras en contrarestar les alteracions induïdes pels rajos UVA. Això es tradueix en capacitat per reduir o minimitzar la flacidez de la pell i les arrugues. Les pastanagues, la carabassa, el boniato, el mànec i la papaya són els vegetals amb major concentració d’aquests compostos. Li segueixen en importància altres fruites i hortalisses com els cítrics (aranja, taronja i mandarina), el préssec i l’albercoc.

  • Img champis
    Imatge: OndasDeRuido

    De color blanc: protecció vascular. Els autors de l’esmentada recerca holandesa van comprovar com un major consum de fruites de carn blanca com les peres i les pomes (les més consumides pels participants), es va associar a una major reducció del risc d’accident cerebrovascular o ictus. En aquest grup cromàtic, a més de fruites com les pomes i les peres, s’inclou el plàtan i hortalisses i verdures com a alls, porros, cebes, endívies, cogombre, bolets i coliflor.

  • Img frambuesas frescas
    Imatge: the second fiddle

    Rojo-morat: salut cardiovascular. Els flavonoides són els pigments colorants més excel·lents en les fruites i hortalisses de color vermell intens i/o morat. A aquests compostos antioxidants se sumeixi un altre amb idèntic efecte i de presència indiscutible en aquest grup cromàtic d’aliments: el licopeno, de color vermell intens, abundant en el tomàquet. A aquestes substàncies se’ls atribueixen propietats preventives en la salut cardíaca i coronària, com la millora del perfil de risc cardiovascular, tal com queda recollit en la revisió d’estudis epidemiològics i clínics realitzada pel Departament de Ciències Nutricionals de la Universitat Estatal d’Oklahoma (EE.UU). En la mateixa línia de destacar les propietats cardiosaludables es perfila l’assaig dirigit per Cassidy i col·laboradors, en el qual van comprovar que la ingesta habitual d’aliments rics en antocianinas i altres flavonoides contribueix a la prevenció de la hipertensió per les seves propietats vasodilatadores.

    També hi ha evidència que els carotenoides, pigments abundants en aquest tipus d’aliments colorits, protegeixen la pell contra les cremades solars i augmenten la defensa contra la llum ultraviolada. Per aconseguir aquests efectes saludables s’aconsella la presència diària d’aliments colorits com a cireres, raïms, maduixes, bayas (gerds, mores, nabius…), síndria. Entre les hortalisses s’inclouen la remolatxa vermella, la col lombarda, el pebrot vermell (també el pimentón, un potent condiment antioxidant) i el tomàquet en totes les seves presentacions (al natural, en suc i en salsa).

Un menú colorit i saludable

Innovar en la cuina, posar-se a prova amb noves i senzilles receptes, obrir-se a noves combinacions d’aliments, provar el sabor d’altres aliments o el contrapunt de les espècies i les herbes aromàtiques, és una invitació a descobrir una nova manera de menjar, una forma sana, divertida i plaent d’entendre l’alimentació i la vida. Us convidem a gaudir amb aquest colorit menú:

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions