Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Fruites tardorenques, de l’arbre a la taula

Octubre porta noves aromes i sabors amb fruites com les peres, els codonys i les magranes que es poden incorporar a diverses receptes, des del desdejuni fins a les postres

Octubre arriba amb els seus deliciosos fruits del bosc i una esplèndida varietat de bolets. I a més, en aquest mes els arbres fruiters ofereixen nous sabors i aromes. És temps de peres, codonys i magranes amb els quals poder preparar i acompanyar diverses receptes. Des d’una amanida de fulla verda amb un toc de magrana fins a unes peres al vi o un dolç de codony combinat amb mató i amb nous, hi ha moltes possibilitats per portar aquests aliments de l’arbre a la taula. En el següent article es repassen les bondats d’aquestes fruites típiques de la tardor.

Codonys, el dolç de temporada

Img frutas otonales arbol mesa
Imatge: simplesseller.gmail.com
Img membrillo y dulce hd
Imatge: Saschanti17

El codony és una fruita amb un escàs contingut de sucres i, per tant, una baixa aportació calòrica. Les seves propietats saludables s’han de, sobretot, a la seva abundància en fibra i taninos.
L’inconvenient que presenta és que el seu sabor àcid ho fa incomestible al natural, així que, en la majoria de les ocasions, es consumeix en forma de dolç (un producte que porta sucre afegit, tret que se substitueixi per edulcorants).

Així i tot, aquesta fruita té lloc en el marc d’una dieta saludable. El codony es pot preparar de molt diverses maneres: combinat amb mató, amb formatge fresc i fruita seca, en compota, untant-ho en petites tostas, a manera d’aperitiu… Fins i tot es pot emprar com a farcit per a carns i crestes o com a contrapunt de sabor en amanides.

En la compra s’han d’escollir els exemplars que presentin la pell groguenca, totalment intacta, sense cops ni magulladuras. Els que tenen la pell verda estan inmaduros, i les seves taques indiquen que estan molt madurs. Aquest últim aspecte no té major rellevància, si és que es té previst cuinar-les immediatament.

Peres: una fruita, mil opcions

Img peras cesta hd
Imatge: FREEMAN83

La pera és una de les fruites més sucoses i saboroses i, encara que no tothom ho sap, són molt riques en potassi. A més, pel seu caràcter lleugerament astringente, és apropiada en cas de diarrea i pel seu suau efecte diurético, en cas de retenció de líquids. Com succeeix amb gairebé totes les fruites, el seu component majoritari és l’aigua. Si bé es poden trobar durant tot l’any -per fortuna, hi ha moltes varietats de pera-, les que es troben en aquesta època estan al seu moment més dolç.

Per encertar en l’elecció, no hi ha més que recordar que les peres estan madures si cedeixen a la lleu pressió amb el dit. En arribar a casa, cal alliberar-les de qualsevol borsa o embolcall perquè puguin respirar i manipular-les amb cura. N’hi ha prou amb guardar-les en llocs frescos, secs i protegits de la llum, o bé en la part menys freda de la nevera, no més de tres dies, per retardar la seva maduració.

Resulta esplèndida per menjar al natural, com a postres, tentempié i, fins i tot, en el desdejuni. També hi ha moltes formes de preparar les peres: en bescuits, com a batuts, al vi, en compota, en tostas (acompanyant formatges), en amanides, amb carns i també amb pasta!

Magranes, el toc robí de les teves receptes

Img granadas rubi hd
Imatge: ileishanna

És una fruita de molt baix valor calòric a causa del seu escàs contingut d’hidrats de carboni. El component majoritari és l’aigua i pel que fa a altres nutrients, tan solament destaca la seva aportació mineral de potassi. Aquest mineral és necessari per a la transmissió i generació de l’impuls nerviós i per a l’activitat muscular normal, intervé en l’equilibri d’aigua dins i fora de la cèl·lula. Altres components destacables són l’àcid cítric (d’acció desinfectant, alcaliniza l’orina i potencia l’acció de la vitamina C), málico, flavonoides (pigments d’acció antioxidant) i els taninos.

Encara que les magranes comencen a aparèixer als mercats a mitjan setembre, és entrat la tardor quan aquesta fruita ofereix els seus grans en tota la seva plenitud i es manté fins a finals de gener. La magrana s’ha de recol·lectar abans que maduri per complet; si no és així, el fruit explota en l’arbre. El grossor de la seva pell fa possible emmagatzemar-la durant mesos i que resisteixi ben el transport.

Convé triar la fruita sense corts ni magulladuras. Una magrana de qualitat es presenta absent d’esquerdes de creixement i sense arrugues en la pell, que poden ser una conseqüència de retard en la seva recol·lecció. És molt important que la pell estigui dura i tersa i que tingui un color viu amb matisos marrons. Cal triar els exemplars de bona grandària i d’elevat pes respecte a les seves dimensions.

Els grans d’aquesta fruita es poden usar en l’elaboració de postres, com a gelats, gelatines, mousses, cremes i macedònia. Els grans macerados amb mel, suc de llimona o most de raïms tenen un sabor deliciós. La polpa que embolica les llavors mitiga la set perquè té un sabor ensucrat amb matisos agres, molt agradable. També es poden utilitzar en amanides amb enciam, escampant els grans de la fruita per sobre de les fulles verdes. En el receptari d’EROSKI CONSUMER hi ha diverses idees amb magranes.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions