Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Fruites, verdures i peix també són cosa de nens

Pares i mares a casa i educadors i professionals de restauració col·lectiva en el menjador escolar han d'assumir la responsabilitat que els nens adquireixin hàbits alimentaris saludables

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 09deMarçde2009
Img comidasana Imatge: Chris Johnson

“Sempre he agraït a la meva mare que m’ensenyés a menjar de tot i m’insistís en la importància que té una bona alimentació”. La declaració de fill orgullós representa una cara de la moneda, la positiva. L’altra la tenim en una escena que es produeix cada dia en el menjador d’empresa o en el sopar amb amics: algú deixa distretament en el plat la meitat del menjar, explicant -lacònicament i només si li pregunten- “mai em van agradar les verdures”, o “jo, és que sóc més de carn: el peix ni fu ni fa”. Són les dues cares de la moneda d’una realitat, els hàbits alimentaris, que els especialistes relacionen cada vegada més amb la salut de la gent, en particular amb l’obesitat i les malalties cardiovasculars. I, també, d’un estat de la situació l’origen de la qual cal buscar en el que s’aprèn des de la infància.

Aliments conflictius

Fruites

/imgs/2010/03/alimentacion2-3.jpgEls més petits es mostren poc inclinats, en general, a consumir fruita, excepte el plàtan, fàcil de pelar i d’agradable sabor dolç. Però la clau per a iniciar-se en una dieta sana i variada està en el fet que provin altres fruites, ja que certes vitamines i minerals abunden en uns tipus de fruita mentre escassegen en uns altres. El plàtan conté molt potassi, però a penes vitamina C. Els nens han de començar el dia prenent fruites: un suc en el desdejuni, o llesques de plàtan, maduixes. Si es neguen, podem proposar-los que participin en la compra i en la preparació de sorbets, macedònies, batuts de fruita i iogurt, gelatina amb fruites… En sentir-se protagonistes del plat, és més probable que s’ho mengin. En el col·legi, una bona idea és consensuar els esmorzars entre pares i professors i donar preferència a les fruites en el menjador. Per exemple, el dilluns mandarines, el dimarts poma, etcètera.

En la guia de CONSUMER EROSKI “Com prevenir l’obesitat infantil” s’enumeren una sèrie de consells per a aconseguir que els nens mengin fruites i verdures:

  • Sempre a mà. Les fruites amb pell dura -plàtan, taronja, mandarina- o més duradores -poma- es poden emportar a qualsevol lloc: en la motxilla, en la guantera del cotxe…
  • A la vista. A casa, col·loqui les peces de fruites, disposades d’una manera atractiva, jugant amb els colors i les formes, en un bol sobre el taulell de la cuina, en la taula del menjador o a la vista en el frigorífic. Si els més petits les veuen i, sobretot, comproven que els pares mengen fruita sovint, és molt probable que ells també s’animin.
  • Cuinades. Afegeixi fruites i verdures en petits trossos o en puré a les receptes: llom amb puré de poma, pollastre amb pinya, peix espasa a la taronja, flam d’espinacs i gambes, espaguetis amb xampinyons.
  • Una presentació molt cuidada i atractiva. Provi amb presentacions cridaneres: broquetes de fruites, en forma de cuadraditos, sucs amb palletes de colors…

Verdures

/imgs/2010/03/alimentacion2-5.jpgLa majoria dels nens no mengen les dues racions de vegetals diàries necessàries i se’ls fa encara més costa amunt menjar amanida diàriament.

  • Verdures tot l’any. Recorri a verdures congelades o en conserva quan sigui difícil aconseguir-les de temporada. Han de consumir-se diàriament.
  • Nutritius espesantes. Usi puré de verdures per a espessir sopes i afegir sabor.
  • Per a postres. Prepari postres dolces amb hortalisses (pastís de pastanaga, mossets dolços de carabassa) i amb fruites (bescuit farcit de fruites, pastís de poma, iogurt amb culis de kiwi, maduixes).
  • Receptes originals. Present els plats de manera curiosa i original per a cridar l’atenció dels nens. Els sandvitxos vegetals tallats en cercle; les cremes en bols o plats vistosos; els flams o púdings de verdures, en broqueta combinat amb trossos de carn o peix; pizzes casolanes amb vegetals; lasanyes i canelons de verdures; truites amb verdures (bolets, xampinyons, carabassó, pebrots, ajetes, espinacs).

Peix

/imgs/2010/03/alimentacion2-4.jpgUna vegada que els nens han complert un any, poden començar a menjar el peix esmicolat o en trossets, ajustant la quantitat a les seves necessitats.

  • Sense espines. Triï peixos que vénen nets, com els congelats (lluç, halibut, llenguado, emperador, cues de rap), o demani en la peixateria que els hi preparin en filets sense espines. De totes maneres, intenti que mengin pescats amb espines, que s’acostumin, i que vegin l’acte de separar les espines gairebé com un joc; si rebutgen d’entrada els peixos amb espines, es negaran la possibilitat de gaudir d’espècies saboroses, econòmiques i saludables.
  • Receptes originals. Alguns nens s’avorreixen de menjar peix perquè sempre se’ls ofereix el mateix o preparat d’idèntica manera. Faci un llistat de receptes originals i apetitoses: crestes, croquetes, bunyols, mandonguilles, pizzes, flams de peix, lasanya o canelons, en truita, amb salses diverses, amb patates, amb verdures, fregit, a la planxa, al forn, a la graella, farcit…, i fins i tot, en entrepà (de tonyina, sardines, anxoves, salmó fumat…). En les nostres pàgines trobarà centenars de receptes originals i saludables a base de peix.
  • Dissimular el sabor. El sabor pronunciat de certs peixos genera rebuig en alguns petits. Si es maceran amb llimona, oli i herbes aromàtiques o s’acompanyen de salsa, es dissimula el sabor i pot resultar-los més apetible.
  • Fresc, congelat o en conserva? El peix congelat manté totes les propietats nutritives del fresc i és molt pràctic, en tenir-lo sempre disponible en el frigorífic. I les conserves de tonyina, bonic o sardines i les semiconservas d’anxova són una perfecta opció per a iniciar als nens en el gust pels peixos.

Llegums

El paper essencial que juguen els llegums en el creixement i desenvolupament dels nens obliga a incorporar en els menús infantils plats tradicionals com els bullits de llenties, cigrons o mongetes. Han d’aprendre a menjar-los sovint, no tot pot ser pasta i arrossos. També podem oferir receptes modernes i atractives amb llegums, que sorprendran els més petits.

  • Plat combinat. Llegums, cereals i fruita seca concentren en si mateixos tots els elements nutritius per a convertir el menú infantil en equilibrat. Aquesta combinació és comuna en plats gairebé oblidats, com a llenties amb arròs, cigrons amb pinyons o pa rallado, o el bullit de sopa i cigrons. Precedit aquest plat d’una amanida, alleugerim els menús infantils de proteïna animal, de greixos saturats i de colesterol.
  • Fredes o calentes. A l’hivern, l’aroma d’un plat fumejant de llenties convida a provar-lo. A l’estiu, descobrir el sabor de cigrons, llenties o les mongetes fredes en amanida sorprendrà petits i majors, acostumats a menjar-los calents.
  • De mil formes. Els llegums torrats -cigrons i faves- es venen com a aperitiu. També es poden prendre en forma de paté com l’hummus (crema de cigró amb llavors de sèsam, deliciosa per a untar el pa); revoltes amb ou com uns pèsols o unes faves tendres saltades amb pernil; en forma de falafels o croquetes de llegums o en puré.

Paginació dins d’aquest contingut


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions