Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Fruites vermelles riques en antioxidants

Aquests compostos intervenen en les seves qualitats sensorials, com els colors intensos i sabors àcids, i millorarien la tensió arterial

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 02deFebrerde2011
Img frutasrojas1 list Imatge: yohan hmmm

Les fruites vermelles, també conegudes com a fruites del bosc, comparteixen amb la resta una composició comuna abundant en aigua i nutrients reguladors. Groselles, nabius, mores, aranyons, gerds i maduixes contenen fibra, vitamines, minerals i oligoelementos, a més de varietat de fitoquímicos. La major diferència l’aporten els flavonoides, compostos bioactivos que intervenen en les propietats sensorials de les fruites (colors intensos vermells i morats, sabor àcid…) i que destaquen pel seu paper antioxidant. Un estudi recent, basat en la tècnica observacional, analitza la relació entre el consum habitual de diferents classes de flavonoides i el desenvolupament d’hipertensió. Les seves conclusions consoliden el paper preventiu dels aliments rics en aquests compostos, com són les fruites vermelles.

Els flavonoides de les fruites vermelles

En la naturalesa hi ha més de 6.000 compostos diferents dels denominats flavonoides. Entre ells destaquen les antocianinas, els flavonoles i flavonas, les flavanonas, les chalconas i dihidrochalconas, els flavanoles i les isoflavonas. Aquestes últimes es localitzen gairebé en exclusiva en els llegums, sobretot en la soia. Aquests compostos, a més de jugar un rol important en l’organisme per la seva funció antioxidant, exerceixen un paper destacat en les propietats sensorials dels aliments.

Les antocianinas són pigments que confereixen el color vermell-azulado típic de les fruites del bosc (nabius vermells o blaus, mores…) i estan molt presents en fruites de temporada, com les maduixes. Els flavonoles, que són groguencs, proporcionen el sabor amarg a alguns cítrics com l’aranja.

El consum d’antocianinas s’associa a un menor risc de desenvolupar hipertensió arterial

Un estudi recent publicat en la revista “The American Journal of Clinical Nutrition” analitza en una mostra molt àmplia de població (més de 150.000 individus) la relació entre el consum habitual de diferents classes de flavonoides i el desenvolupament d’hipertensió. Segons la publicació de Cassidy i col·laboradors, una ingesta elevada de flavonoides, especialment d’antocianinas, s’associa de forma significativa amb un menor risc de desenvolupar hipertensió (una reducció de fins a un 12%). La possible explicació d’aquesta troballa cal buscar-la en les seves característiques estructurals, que impliquen diversos mecanismes d’acció en un plànol vascular.

No es pot oblidar, no obstant això, que és un estudi observacional i, per tant, no dona lloc a associacions causals. A més, el consum que es va calcular que realitzava la població de la mostra va ser molt variable, amb xifres que oscil·len entre 12 i 15 mg/dia, en les ingestes més baixes, fins a 1.252 mg/dia de les més elevades. Una ració de fruites com les groselles o els nabius (un bol) pot contenir més de 500 mil·ligrams d’antocianinas.

La possibilitat que els resultats estiguin esbiaixats pels estils de vida, no obstant això, s’ha minimitzat al màxim. S’han tingut en compte i s’han controlat la majoria dels possibles factors de confusió relacionats amb la hipertensió arterial: tabaquisme, índex de massa corporal, activitat física, consum d’alcohol, història familiar, consum d’aspirines i nombroses variables alimentàries. D’altra banda, els resultats reben més consistència pel fet que l’associació s’hagi trobat en exclusiva amb les antocianinas i no amb altres flavonoides.

Els efectes antioxidants

Els antioxidants dels vegetals són, en general, capaços de bloquejar l’acció dels “radicals lliures”, unes substàncies que provoquen dany cel·lular i estan implicades en el desenvolupament de malalties cardiovasculars i cerebrovasculares, alguns tipus de càncer i determinats trastorns degeneratius.

En les bases de dades d’aliments que reflecteixen el contingut antioxidant dels aliments, les fruites vermelles, com a maduixes, mores, nabius i groselles ocupen les primeres posicions. Cal tenir en compte, no obstant això, que un major contingut d’aquestes substàncies no reflecteix que aquest aliment sigui més saludable que un altre, ja que depèn que els antioxidants s’absorbeixin o no, la qual cosa està encara en estudi.

Cap aliment per si solament és responsable de la curació o prevenció de trastorns o malalties

Quantitat recomanada

Respecte a les fruites vermelles, amb independència que aquests aliments continguin composts potencialment beneficiosos per a la salut, la recomanació de les societats científiques de nutrició és la de prendre una gran varietat de fruites, verdures i hortalisses en el marc d’una dieta rica en aliments d’origen vegetal. Cap aliment consumit de forma aïllada és responsable de la curació o prevenció de trastorns o malalties. Aquesta premissa serveix per a punts altres aliments sobre els quals s’enalteixen els seus “suposats poders curativos”, com pot ser l’aloe vora, la soia, el te verd o les bayas goji.

cal recordar que els experts en nutrició i dietètica no insisteixen en el consum d’un tipus de fruita o verdura en particular, sinó que aquests aliments vegetals, des de la màxima varietat i en la seva justa mesura, no han de faltar en la dieta diària.

FRUITES ROJAS I HIPERTENSIÓ

Els beneficis sobre la pressió sanguínia de la ingesta de flavonoides s’havien descrit en estudis d’intervenció, amb recerques a curt termini que detectaven reduccions d’uns 6 mmHg en la pressió sanguínia sistólica i de gairebé 3,5 mmHg en la diastólica. No obstant això, la majoria de recerques revelen algunes limitacions, com la poca representativitat d’alguns tipus de flavonoides i, sobretot, les quantitats administrades en els estudis, que difereixen molt de les consumides en el marc d’una alimentació habitual. A més, la informació disponible en estudis de poblacions és limitada, ja que la majoria prové dels treballs experimentals.

No obstant això, a la llum dels coneixements actuals, les recomanacions per a la prevenció i el tractament de la hipertensió arterial afegeixen, a la teràpia farmacològica, el benefici addicional dels canvis en l’estil de vida i d’alimentació, amb especial èmfasi en el consum de fruites fresques i hortalisses. El motiu pel qual s’insisteix en aquest grup d’aliments en general i s’anima al consum de les fruites vermelles es deu, almenys en part, al seu contingut en flavonoides i en altres substàncies antioxidants, fibra, potassi i magnesi, nutrients amb efectes positius en la salut vascular.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions