Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Gana emocional: fugir dels problemes a través del menjar

El confinament posa a prova el nostre estat d'ànim i existeix el risc de voler controlar-ho menjant: les dades de consum suggereixen que busquem consol en el menjar insà

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Diumenge, 12deAbrilde2020
apetito emocional estres problemas Imatge: Richard Reid

Durant el mes de març, les vendes online de productes de gran consum van pujar un 48 %. Moltes d’aquestes compres van ser aliments ‘capritx’ (com snacks, brioixeria o dolces) per aplacar l’ansietat, l’avorriment o l’angoixa del confinament. En medicina a això se li denomina gana emocional: la manera de distreure’ns o de negar els problemes mitjançant el menjar. Ull! Aquest comportament pot provocar malalties a mitjà termini i fer que sortim de casa pitjor de com entrem. Amb ajuda d’una nutricionista, t’expliquem com reconèixer aquestes situacions i et donem algunes claus per evitar la mala alimentació durant la resta de la quarentena.

En la segona setmana de confinament social —entre el 23 i el 29 de març—, les vendes online a Espanya de productes d’indulgència, és a dir, xocolates, patates fregides o galetes, va créixer un 20 %; els de desdejuni i berenar, un 21 % i els de rebosteria a casa, un 57 %. Aquestes dades, que ha desvetllat recentment la consultora Nielsen, són una radiografia exacta d’un terme mèdic que es va encunyar en els anys vuitanta: la gana emocional.

Dirigit a explicar l’ús del menjar com a distracció o negació dels problemes, aquesta conducta pot comportar patologies posteriors relacionades amb el sobrepès o els trastorns alimentaris. “La gana emocional és aquesta gana lligada a sensacions i estats d’ànim, moltes vegades negatius, com a tristesa, cansament, ràbia o avorriment, encara que també a emocions positives. Aquests moments d’inquietud, juntament amb el fet de sentir-nos tancats, de no tenir llibertat d’elecció, ens porta a buscar assossec en allò que tenim més a mà: el menjar”, afirma la nutricionista Rosa Bayerri.

El menjar sempre ha estat un recurs per trobar consol i, fins i tot, plaure per a tots els individus, després d’una jornada de treball, d’una discussió, d’un bon o mal dia… Però el problema arriba en estar confinats: tot s’acreix i, a més, es corre el risc de consumir més productes insans. “Quan mengem sota aquesta gana emocional no ho fem buscant cobrir les necessitats energètiques del nostre cos; busquem cobrir les nostres necessitats emocionals, i els productes com els ultraprocesados, la brioixeria, els snacks, l’alcohol, etc. estan pensats i dissenyats per a això. Són aliments rics en sucres, en greixos o en sal o, en el pitjor dels casos, una combinació d’ells”, explica Bayerri.

Els greixos i els sucres consumits a l’excés incrementen l’alliberament de dopamina, serotonina o adrenalina, neurotransmisores que intervenen en els estats d’ànim, regulen els cicles de la gana i del somni. Així que, en prendre aquest tipus de productes s’activa directament la sensació de plaure. Un exemple ho trobem en l’augment d’ingesta de cervesa durant el confinament. Segons un informe de Kantar, de cada deu espanyols, vuit associen el consum de cervesa amb l’aperitiu o el menjar, i set a l’estiu i la paella. És a dir, beure cervesa ens porta a aquests moments en els quals sentim plaure i vam ser lliures. “És un mal aprenentatge consumir aquests aliments i la seva satisfacció”, afegeix la nutricionista.

Com evitar la mala alimentació en el confinament

Per fugir d’aquesta gana emocional, alimentar-se bé i mantenir un estat de salut òptim durant el confinament i, la qual cosa és més important, també després del tancament, cal establir rutines i pautes. “Cal arribar a l’aprenentatge conscient de consumir aliments sans, de cuinar pels altres però també per a nosaltres, de tenir uns horaris de menjar regulars, de diferenciar la gana física de la gana emocional… Això farà que, de forma natural, triem aliments i no productes comestibles de poca qualitat”, afirma Rosa Bayerri, que llança aquests consells:

  • Realitza una bona compra, amb aliments sans i sense ultraprocesados.
  • Fes exercici físic per obtenir un benefici també psicològic; cal sentir plaure a través d’una altra activitat diferent a menjar.
  • Dorm les hores necessàries. Si es dorm menys, sorgeix la irritabilitat i el cansament, i això ens portarà a menjar aliments calòrics.
  • Beu aigua. Aquest hàbit també s’ha de tenir als domicilis, no solament en la taula de l’oficina.
  • Ocupa el teu dia. Si no pots treballar, escull altres activitats que sempre has desitjat fer.
  • Busca receptes elaborades amb productes sans, vistosos i gustosos. Ara tens temps per dur-les a terme.
  • Evita la sobreinformación, així arribaràs a una mentalitat positiva.
  • Si la situació et supera, no solament per qüestions d’alimentació, demana ajuda a un professional.

Així van ser nostres compres en la segona setmana de quarentena

Segons les dades de la consultora Nielsen, així ha estat l’increment en el consum online en la setmana del 23 al 29 de març respecte a la setmana anterior:

  • Productes frescos: +21,7 %.
  • Alimentació envasada: +14,3 %
  • Productes d’indulgència (dolces, snacks i galetes): +20 %
  • Desdejuni i berenar: +21 %
  • Productes de rebosteria: +57 %
  • Cel·luloses i d’un sol ús: +14 %
  • Articles per a la salut: +111 %

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions