Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Garcinia cambogia per aprimar, és eficaç?

L'eficàcia de la Garcinia cambogia com a complement per aprimar manca de suficient evidència científica

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 22deDesembrede2011
Img garcinia cambogia hd Imatge: bennyartist

La Garcinia cambogia s’ha posat de moda com “el gran aliat per aprimar”, si bé està present en les prestatgeries de farmàcies, parafarmàcies i herbodietéticas des de fa anys. Aquesta planta, que es comercialitza en càpsules o extracte, s’ofereix al públic com un presumpte agent per perdre quilos o mantenir el pes. No obstant això, les seves suposades propietats adelgazantes no estan demostrades des del punt de vista científic. Els missatges que s’empren per vendre aquest complement recorden molt a les típiques frases usades per promoure dietes miraculoses i mètodes amb certa dosi de risc. El següent article exposa què hi ha de cert (i què no) sobre els efectes d’aquest fruit en els plans d’adelgazamiento.

Img garcinia cambogia 01
Imatge: bennyartist

Efectes adelgazantes de la Garcinia cambogia: a debat

L’àcid hidroxicítrico (o HCA) és el principi actiu més rellevant que s’extreu de la Garcinia cambogia i al com s’atribueixen les propietats en relació amb el metabolisme dels greixos. Segons els promotors d’aquest suplement, els dos principals beneficis de l’HCA són:

  • 1. Reducció en l’acumulació de greix en el teixit adipós. Un dels mecanismes proposats és que aquest compost inhibeix la formació d’acetil-CoA, una molècula intermèdia que s’obté en part per l’oxidació dels àcids grassos. També li atribueixen la capacitat d’inhibir la lipogénesis de novo, és a dir, la formació de greixos en l’organisme a partir d’algun precursor com la glucosa, la qual cosa es traduiria en una menor acumulació d’àcids grassos en el teixit adipós. Buscar aquest efecte en la limitació de la disponibilitat d’acetil-CoA per a la síntesi d’àcids grassos i la lipogénesis podria tenir sentit si se segueix una “dieta lipogénica”, és a dir, afavoridora de la formació de greixos a partir d’un consum desproporcionat i excessiu d’hidrats de carboni. Per això, en aquestes circumstàncies, si es recorre al ús d’aquest complement, est hauria de ser temporal, mentre s’ensenya a la persona a millorar els seus hàbits de consum i se li ofereixen alternatives per menjar menys sucres i d’una manera més equilibrada.
  • 2. Reducció de la sacietat. Hi ha documentació científica que associa la ingesta de Garcinia cambogia amb un major alliberament de serotonina en el cervell, la qual cosa s’ha considerat com el mecanisme principal per a la supressió de l’apetit. No obstant això, la majoria d’aquests resultats responen a assajos realitzats amb animals d’experimentació, però no tant amb humans.

Garcinia cambogia: poques evidències per a tantes promeses

Img antic2
Imatge: CONSUMER EROSKI

Però no és or tot el que rellueix. Encara que els efectes esmentats podrien traduir-se, en principi, com un suport a la Garcinia cambogia en la pèrdua de pes, els resultats dels assajos clínics més rellevants duts a terme en humans no han reportat diferències significatives entre els grups de control (àcid hidroxicítrico) i els grups placebo. Aquestes són les conclusions a les quals han arribat en una revisió sobre l’eficàcia de productes per perdre pes realitzada per la Universitat Autònoma de Baixa Califòrnia (Tijuana, Mèxic).

Els resultats sobre la dubtosa eficàcia de la Garcinia cambogia coincideixen amb els descrits en un metaanálisis dirigit pel prestigiós investigador Edzard Ernst. En aquest estudi, publicat en 2011 en el Journal of Obesity, es conclou que, encara que els extractes de garcinia generen pèrdua de pes a curt termini, la magnitud d’aquest efecte és petita i no és significativa quan solament es consideren els assajos clínics rigorosos. En conseqüència, l’ocupació d’aquest complement i la seva rellevància clínica és qüestionable.

Per la seva banda, el Grup de Revisió, Estudi i Posicionament de l’Associació Espanyola de Dietistes-Nutricionistes (GREP-AEDN) recull que, a l’abril de 2004, dos investigadors del Departament de Medicina Alternativa de les universitats d’Exeter i Plymouth (Regne Unit) van publicar un extens estudi per valorar l’eficàcia i la seguretat dels suplements dietètics utilitzats com a ajuda en la pèrdua de pes.

Img res3
Imatge: CONSUMER EROSKI

Per a això -prossegueix el GREP-AEDN-, els experts van dur a terme una revisió sistemàtica de la literatura científica per avaluar totes les recerques publicades sobre aquest tema (sense restriccions d’idioma) en qualsevol de les següents bases de dades bibliogràfiques: MEDLINE, EMBASE, Amed, Cinahl i Cochrane Library. Per ser inclosos, els estudis havien de complir el requisit de ser aleatorizados i a doble cec. Les revisions sistemàtiques i els metaanálisis havien de basar-se també en el mateix tipus d’estudis. Solament van complir aquests requisits especificats anteriorment els següents suplements dietètics: Chitosan, picolinato de crom, Ephedra sinica, Garcinia cambogia, glucomanano, goma guar, hidroximetilbutirato, Plantago psyllium, piruvat, yerba mat i Yohimba. No obstant això, de cap dels citats suplements es va demostrar efectivitat en la pèrdua de pes, excepte els quals contenien Ephedra sinica o efedrina, substàncies associades a un elevat risc d’efectes adversos. Els autors van concloure que “no es pot recomanar cap dels suplements estudiats”.

Més estudis sobre Garcinia cambogia i pèrdua de pes

Img garcinia cam listp
Imatge: Nigel Lamb

Els autors del metaanálisis, en atenció als resultats, assenyalen que es necessiten més estudis abans de recomanar l’ús de Garcinia cambogia com a tractament coadjuvant en la pèrdua de pes i proposen que els assajos futurs siguin més rigorosos, amb una mostra més representativa i de major durada. Segons expliquen, el dosatge d’àcid hidroxiácido (HCA), així com la mostra i la durada de l’estudi (de 2 a 12 setmanes), és molt variada entre els diferents assajos clínics aleatorizados.

El rang de dosi del principi actiu utilitzat va oscil·lar entre 1 i 2,8 grams diaris. De moment, es desconeix una dosi òptima i tampoc es té certesa de la forma química en la qual es garanteixi la màxima biodisponibilidad del compost. Els científics no poden assegurar que una dosi més elevada d’HCA es correspongui amb una millor biodisponibilidad i una major acció.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions