Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Germinats o brots d’alfals

L'alfals en un bon aliment per al bestiar donades les seves propietats nutritives, motiu pel qual cobra especial interès en l'alimentació humana

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dissabte, 12deMaigde2007

La germinació de vegetals es realitza des d’èpoques molt remotes amb la intenció de millorar la seva conservació, així com per potenciar algunes de les seves qualitats nutritives i terapèutiques. A pesar que al nostre país són aliments gairebé desconeguts (excepte els brots de soia), mereix la pena descriure breument als germinats, en particular els de alfals, per conèixer millor les seves qualitats.

L’alfals, Medicago sativa L, és una planta herbàcia de la família de les leguminosas que floreix a la primavera. És originària d’Àsia i Àfrica del Nord, encara que en l’actualitat es conrea en països de clima temperat de tot el món. Es tracta d’una planta molt nutritiva i rica en sals gràcies a les característiques de les seves arrels, que són capaces d’assimilar els minerals del sòl en major proporció que altres plantes.

No és casual, llavors, que l’alfals hagi estat i segueixi sent un dels aliments més importants en l’alimentació del bestiar, a més de ser un vegetal d’especial interès per a l’alimentació humana.

Les seves propietats

Els germinats d’alfals són bona font d’aminoàcids, els components més simples de les proteïnes; carbohidrats; grasses poliinsaturadas, beneficioses per al cor i els gots sanguinis; i fibra. De les seves vitamines sobresurten la C, la B9 o àcid fólico, el beta-caroteno o pro-vitamina A, la I i la K o antihemorrágica. Els seus minerals més abundants són el potassi, el magnesi, el calci, el ferro i el zinc. L’alfals també és font d’enzims, substàncies que afavoreixen la digestió; flavonoides, d’acció antioxidant; i clorofil·la.

Els germinats d’alfals estimulen els processos digestius i, per la seva contribució a la mineralització òssia, són útils en dones amb menopausa o osteoporosis

Els brots d’alfals estimulen els processos digestius, així com contribueixen a regenerar i protegir la mucosa digestiva (vitamines A i I) i a mineralizar la massa òssia per la seva riquesa en sals minerals, per la qual cosa poden ser útils com a complement en la dieta de dones amb menopausa o en cas d’osteoporosis. A més, els brots o germinats d’alfals aporten molt poques calories i una quantitat alta de fibra, la qual cosa els converteix en aliments d’especial interès en règims per perdre pes. Així mateix, el seu consum es recomana en casos d’anèmia, per la seva riquesa en clorofil·la d’efectes antianémicos i de vitamina K, i també per a persones amb l’estómac delicat.

Precaucions

Quantitats excessives de germinats d’alfals s’han associat a l’aparició d’una síndrome similar al lupus. Algunes recerques suggereixen que aquestes reaccions poden deure’s a la presència de l’aminoàcid L-canavanino, present en les llavors d’alfals. També s’han donat casos, molt pocs documentats, de pancitopenia (baix recompte de cèl·lules sanguini), dermatitis (inflamació de la pell) i molèsties digestives.

Per aquests motius, és fonamental consultar amb un professional l’ocupació dels germinats com a complement a la dieta, per així per evitar possibles efectes nocius.

Què és la germinació?

La germinació és un procés natural d’obtenció d’aliments molt estès en alguns països. Brots de soia en l’Extrem Orient, jueves i pèsols germinats en l’Índia, blat germinat o bulghur en el Mitjà Orienti i begudes tradicionals de cereals germinats en totes les regions del món (fabricació de malt per germinació de l’ordi per a l’elaboració de cervesa). La germinació es produeix quan les llavors tenen l’aigua, l’oxigen i la calor suficients, de manera que comencen a germinar per formar un nou ésser viu, una planta, que al seu torn produirà noves llavors.

Qualsevol llavor de leguminosa o gra de cereal pot ser germinat. No obstant això, els brots més benvolguts per la seva tendresa i bon sabor són els que s’obtenen de llegums com l’alfals i la soia verda i de cereals com el blat o l’ordi, així com els procedents de créixens, raves, carabassa i sèsam.

Germinar alfals a casa

Encara que es poden adquirir germinats, en general en centres d’alimentació biològica i herbodietética, resulta una experiència interessant obtenir-los un mateix a casa, per a això han de considerar-se les següents indicacions:

  • Usar llavors apropiades per ser consumides germinades, en bones condicions higièniques i de conservació. Les llavors d’alfals són de color beis fosc.
  • Posar-les en remull en un flascó de vidre (mai de metall) tapat amb una tela fina. La quantitat d’aigua ha de ser unes tres o quatre vegades superior al volum de llavors.
  • Deixar reposar les llavors durant unes 4 hores en un lloc fosc i càlid.
  • Passades les 4 hores, rebutjar l’aigua i esbandir-les amb aigua tèbia.
  • A partir d’aquí, esbandir-les i canviar l’aigua dues o tres vegades al dia fins que es vegin els brots, normalment de 6 a 7 dies. Convé tenir en compte que les llavors no germinades s’han de rebutjar i que, en germinar, l’augment de volum és d’unes 10 vegades el de les llavors seques.

Com incloure en la dieta els brots d’alfals?
Són refrescants, tendres i saborosos. Resulten senzills de preparar i es poden menjar crus, solos, amb salsa, en amanides, salteados, en truites o com a ingredient de gran diversitat en plats cuinats.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions