Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Germinats: quan els teus experiments escolars triomfen en la cuina

Fer germinats propietaris és molt senzill, però no totes les llavors valen i és important prendre algunes precaucions per evitar riscos

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 09 de Juliol de 2019
Imatge: apolonia

Un dels experiments escolars més recordats pels nens és el germinador: aquella tècnica tan simple com a màgica que permetia crear plantes en qüestió de dies a partir d'aliments quotidians. Llenties, cigrons, alfals, orenga, mostassa... Alguns d'aquests grans o leguminosas
acabaven sobre un cotó humit, creixent sota la nostra mirada infantil. Avui us proposem repetir aquell experiment, però per menjar-ho!

Els germinats són sans

Els germinats són molt saludables doncs, com explica la dietista-nutricionista Gabriela Gottau, posseeixen una elevada quantitat d'enzims (que afavoreixen la digestió) i ens aporten vitamines I, A, C, K i del grup B. A més, són rics en minerals, aminoàcids i antioxidants, com també fàcils de digerir, molt tendres i vistosos. El seu perfil nutricional no és exactament igual que el de la llavor o llegum de la qual procedeixen (poden tenir més quantitat d'un mineral, menys d'un altre, més vitamines o menys fibra), però això no significa que siguin millors ni pitjors; simplement, són diferents, i l'important, sans.

A més, resulten molt vistosos. Podem utilitzar germinats en gairebé qualsevol recepta que imaginem, des d'amanides fins a sopes, com a element decoratiu o com a ingredient destacat. Avui dia, triomfen en gastronomia. Es poden comprar llavors de diversos tipus (es comercialitzen en petits sobres, llistes per germinar); també estan els brots llests per consumir, tant frescos com en conserva (els hi ha de soia o d'alfals); o utilitzar les llavors i llegums més habituals a casa.

Això sí, no totes les llavors valen per germinar i menjar. Els brots de les solanáceas (això és, del tomàquet, els pebrots, les albergínies i les patates) no han de consumir-se perquè són tòxics. Per contra, les millors opcions constitueixen els cereals i les leguminosas: alfals, soia, cigrons, llenties girasol, blat de moro, blat o sègol estan entre les més empleades.

Com fer germinats a casa pas a pas

Imatge: AntonMatyukha

Existeixen diferents tècniques per elaborar germinats a casa, però totes tenen un element comú: les llavors o llegums que triem necessitaran aigua, aire, llum, un recipient on créixer i constància per la nostra banda per mantenir-les en condicions òptimes. Totes les opcions resulten econòmiques i senzilles i poden fer-se amb elements quotidians. Posem com a exemple una de
les tècniques més empleades.

  • Què necessites: un pot gran de cristall, un drap fi (o gasa), una goma elàstica i aigua.
  • Pas a pas. Lava bé les llavors o llegums que vulguis germinar (per exemple, unes llenties) i deixa-les en remull tota la nit (no necessites moltes; amb dues o tres cullerades soperes aconsegueix).
  • L'endemà, esbandeix-les i col·loca-les dins del pot. Tapa-ho amb la gasa i fixa-la amb la goma elàstica. L'important és mantenir la humitat en el recipient, però permetre que passi l'aire a través de la tela. Col·loca el pot en posició horitzontal en un lloc temperat i lluminós, però no directament al sol. Deixa-ho així durant 24 hores.
  • Omple el pot amb aigua a temperatura ambienti (pots fer-ho de l'aixeta i a través de la tela), per esbandir i humitejar les llenties. Bolca l'aigua (la gasa és molt pràctica perquè farà de colador) i col·loca una altra vegada el pot en posició horitzontal durant 24 hores.
  • Al cap del segon dia, ja veuràs com els teus llegums (o llavors) comencen a germinar. L'operació de rentat, escorregut i repòs es repeteix durant diversos dies, depenent de l'aliment que germinis i de quant vulguis fer-ho créixer (per a unes llenties, amb cinc dies és suficient).
  • Finalment, treu els germinats del pot i renta'ls ben abans d'utilitzar-los. Pots conservar-los durant tres o quatre dies en la nevera, i consumir-los sencers (incloent la llavor) o tallar solament el brot, segons les teves preferències i l'ús que li vulguis donar.

Les precaucions que has de prendre

Que la tècnica sigui fàcil no vol dir que estigui lliure de riscos. La calor i la humitat que necessita una llavor per germinar són, també, les condicions que afavoreixen el desenvolupament d'alguns bacteris (com Listeria, Salmonella o I. coli). Per tant, és imprescindible prendre algunes precaucions de seguretat alimentària.

  • Les llavors o llegums han de rentar-se bé per eliminar la brutícia i la possible presència de substàncies no desitjades.
  • Mentre germinen, esbandeix-les diàriament (per renovar l'aigua) i escorre-les bé. Han d'estar humides, no anegadas. Si sobra aigua en el flascó, si les deixes al sol o si no tenen suficient ventilació, augmentarà el risc que apareguin fongs i bacteris.
  • Els germinats han de rentar-se bé i conservar-se en la nevera. No els guardis a temperatura ambienti. Si els seques amb un drap abans de refrigerar-los, duraran més.
  • Si els compres fets, evita menjar els que estiguin més foscos que la resta o si fan olor d'humitat. Renta'ls abans d'usar i respecta la data de caducitat de l'envàs.

Fer germinats o comprar-los, què convé més?

Imatge: jianghongyan

Fer germinats propietaris és molt econòmic i pot ser una activitat culinària molt gratificant i educativa per realitzar, per exemple, amb nens. Però porta una mica de temps i atenció, i cal planificar el menú amb alguns dies d'anticipació. Els germinats comercials resolen aquest problema, però són més costosos. 150 grams de germinats costen entre un i dos euros, mentre que per un preu similar podem comprar un quilo de de llenties o cigrons, que ens permetran produir molta més quantitat de brots a casa, sense més inversió que una mica d'aigua i paciència.


Imatge: CONSUMER EROSKI

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Etiquetas:

germinados-ca

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografías | Fotografías | Investigaciones
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte